Etter mesking og før kok ble oechselvekten målt til 1.048 og antall liter var 52. Vi kokte i ca. 70min. Vi kokte uten lokk. Jeg antar at ca. 12% fordampet?!
Kan OG regnes ut på bakgrunn av opplysningnene ovenfor?
Det ble benyttet 50l Speidel.
Takk for svar.
Jeg har ikke mulighet for å måle Brix.
Jeg antar at det var ca. 3liter trub og 37 liter er nå i gjærdunk. Det vil si at vi fordampet ca. 12 liter.
Kan sikkert stemme bra at du endte opp rundt 55 +/-. Brygger også på speidel og ligger på cirka 1 gravitypoint per 10 minutter kok, har nogenlunde samme avkok som deg.
Hvis jeg da legger inn at volum etter kok er 40 liter og benytter det i regnestykket ditt cjohansen, så vil OG være:
48*52 = 2496 "gravity points". 2496/40.00 = 62,4... OG = ca 1.062.
Kan det stemme?
Etter oppskriften skulle OG vært 1.064 så det ser greit ut.
Jeg glemte og å måle OG brygget i går kveld. En pils. Målte det til 1037 i dag etter 15 timer i karret. Jeg brukte tørrgjær som var vannet ut og det boblet friskt i dag når jeg målte SG. Kan jeg regne/estimere meg tilbake til OG?
1037 forekommer å være litt snaut. Det er tross alt barna mine som er mest glad i pils. Kan jeg koke opp litt druesukker eller maltesktrakt fra Rema og helle opp i? I tilfelle, hvor mye hvis jeg sikter på en OG på 4,7 på en 25 liters dunke?
Når det bobler så har gjæren begynt å spise sukker og danne co2 og alkohol. Det går som oftest raskt ned i starten og flater ut etter hvert. Jeg hadde ikke gjort noe med det. OG har sikkert vært på aksebtabelt nivå.
Odland hadde et tips for å regne seg tilbake til OG, men det krever refraktometer i tillegg til hydrometer.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.