Glemte å måle OG. Kan det regnes ut?

Jekken

Norbrygg-medlem
Etter mesking og før kok ble oechselvekten målt til 1.048 og antall liter var 52. Vi kokte i ca. 70min. Vi kokte uten lokk. Jeg antar at ca. 12% fordampet?!
Kan OG regnes ut på bakgrunn av opplysningnene ovenfor?
Det ble benyttet 50l Speidel.

Ja, du kan regne det ut. Hva er diameter på kjelen? Da kan du også regne ut omtrent avdamping.

48*52 = 2496 "gravity points". Om vi antar 12% avkok har du endt på 45.76l. 2496/45.76 = 54,5454545454... Din OG er altså ca 1.054

Jeg bare tror at det er mer presist å gjette på hvor mye trub som ble dumpet (for personen som brygget) enn å anta avdampningsrate.

Har du mulighet til å måle Brix? Da kan du måle dette og FG etter gjæring og få fram OG. Kan bla. gjøres med appen Brewmath

Takk for svar.
Jeg har ikke mulighet for å måle Brix.
Jeg antar at det var ca. 3liter trub og 37 liter er nå i gjærdunk. Det vil si at vi fordampet ca. 12 liter.

Kan sikkert stemme bra at du endte opp rundt 55 +/-. Brygger også på speidel og ligger på cirka 1 gravitypoint per 10 minutter kok, har nogenlunde samme avkok som deg.

Hvis jeg da legger inn at volum etter kok er 40 liter og benytter det i regnestykket ditt cjohansen, så vil OG være:
48*52 = 2496 "gravity points". 2496/40.00 = 62,4... OG = ca 1.062.
Kan det stemme?
Etter oppskriften skulle OG vært 1.064 så det ser greit ut.

Takk!

Jeg glemte og å måle OG brygget i går kveld. En pils. Målte det til 1037 i dag etter 15 timer i karret. Jeg brukte tørrgjær som var vannet ut og det boblet friskt i dag når jeg målte SG. Kan jeg regne/estimere meg tilbake til OG?

1037 forekommer å være litt snaut. Det er tross alt barna mine som er mest glad i pils. :) Kan jeg koke opp litt druesukker eller maltesktrakt fra Rema og helle opp i? I tilfelle, hvor mye hvis jeg sikter på en OG på 4,7 på en 25 liters dunke?

Når det bobler så har gjæren begynt å spise sukker og danne co2 og alkohol. Det går som oftest raskt ned i starten og flater ut etter hvert. Jeg hadde ikke gjort noe med det. OG har sikkert vært på aksebtabelt nivå.

Odland hadde et tips for å regne seg tilbake til OG, men det krever refraktometer i tillegg til hydrometer.

Tilbake
Topp