Jeg slutter meg i det store og hele til det Gustav skriver om bruken av glyfosat i Norge, men som kjemiker og bonde har jeg kunnskap som gjør at jeg vil dementere en del av påstandene. Det er feil at glyfosat er sikkert/trygt så lenge vi holder oss under grenseverdiene. Og Runes påstand om at økologisk landbruk bare handler som å legge ned bruket mens man «jukser» til seg penger kan ikke stå uimotsagt.
Nye forskningsresultater (se kilder under) viser oss at det vi før anså som sikre grenseverdier kan ha konsekvenser blant annet for vår forplantingsevne. Tradisjonelle grenseverdier er fastsatt på bakgrunn av tester der akutt giftighet måles, samt nedbrytingstid i planter og i økosystem for øvrig. Det som burde ha ligget til grunn er i tillegg studier om biotilgjengelighet og kronisk eksponering - inkludert i sårbare perioder. Forskning om hvordan hormonforstyrrende kjemikalier påvirker pattedyr har vist at det ikke er konsentrasjonen som er av betydning, men at stoffet er tilstede i den perioden organismen er mottakelig for påvirkning. Cocktail-effekter, dvs samvirkning med andre stoffer har også vist seg å være av stor betydning.
Kan glyfosat være skadelig for mennesker? Dette er en enzymhemmer som hindrer en syntese bare planter, sopp og bakterier, men som vi ikke finner i dyreverdenen (shikimat-biosynteseveien). Produsenter av glyfosat-midler hevder derfor at dette ikke kan skade dyr og mennesker. Dette er en grov feilslutning, da glyfosat potensielt kan skade mennesker fordi:
- Måten glyfosat virker på, er å hindre binding av et stoff som planteenzymet trenger for å virke (fosfenolpuruvat). Dette er en sentral metabolitt i alle kjente livsformer, og glyfosat kan derfor potensielt også forstyrre metabolismen hos mennesker.
- Enzymet aromatase lager kvinnelige hormoner østrogener fra androgener (mannlige hormoner). Glyfosat samhandler med det aktive området av aromatase, men denne virkningen var bare framtredende når glyfosat var i «Roundup-cocktailen». Noen som har fått man-tits av å drikke øl, eller? :yes: Denne effekten ble funnet etter bare 1 t eksponering for Roundup, mens etter 18 timer ble enzymaktiveten redusert, antakelig på grunn av at Roundup påvirker selve «prosessoren» i cellene; proteinsyntesen (mRna-transkripsjonen). Dette er en alvorlig interaksjon, som er vist hos dyr ved en konsentrasjon godt under det nivået som er anbefalt for kommersiell sprøytepåføring! Enklere dyreformer som kråkeboller har også vist forsinket embryo lave nivåer av ugressmiddelet.
- Ny forskning viser at en kort eksponering for kommersiell glyfosat forårsaket leverskader hos rotter, dvs at leveren begynner å lekke intracellulære leverenzymer. I denne studien ble glyfosat og dens surfaktant i Roundup også funnet å handle i synergi for å øke skade på leveren.
- Større case-reviews har også funnet en sammenheng mellom glyfosatbruk og lymfekreft og beinmargskreft kanskje som følge av DNA skade eller en form for immunsvikt.
Så en kommentar til økologisk produksjon: Når det gjelder de økologiske produsentene som du, Rune, kjenner så håper jeg enten at du ikke kjenner så mange eller at du overdriver. Hvis ikke håper jeg at du har guts nok til å si i fra. I realiteten er det du som betaler for at unnasluntrerne du kjenner undergraver prinsippene om økologisk produksjon, og det mener jeg ingen av oss skal akseptere. For ordens skyld, jeg driver ikke økologisk - men giftfritt og ressursvennlig.
Menneskenes hjerne er enkel: Vi klarer ikke å produsere mat på en giftfri måte som ikke tærer på ressursgrunnlaget så lenge det er det er lønnsomt. 8) Jeg mener likevel vi må kutte i støtteordninger til økologisk landbruk (og landbruk generelt), men samtidig la folk få en reell innsikt i hva som er konsekvensene av å kjøpe billig mat som er dyrket etter rent bedriftsøkonomiske insentiver. Det vil nok ikke funke, men da ser vi konsekvensene av våre handlinger raskere. Dersom du, Rune, unngår økologisk mat i et «Redde-verden perspektiv», tror jeg det i beste fall bare vil gi deg god samvittighet av valg med skylappene på.
Det bør også koste bonden å forårsake erosjon, miljøutslipp osv. Selv om bonden oppfører seg som om har eier jorda en kort periode, er matjorda tross alt vår felles arv. Ved å velge økologisk viser man at ressursvennlig og giftfritt er et viktig kvalitetskriterium, og
økologisk er tross alt det tryggeste med tanke den kjemi-cocktailen som opphoper seg i tasker og eggstokker på våre unger.
Hovedkilden til mine påstander er Dr. Mae-Wan Ho og Prof. Joe Cummins arbeider, med sekundærhenvisning til:
- The Case for a GM-Free Sustainable World, Chapter 7, ISIS & TWN, London & Penang, 2003.
- Savitz DA, Arbuckle , Kaczor D, Curtis KM. Male pesticide exposure and pregnancy outcome. Am J Epidemiol 2000, 146, 1025-36.
- Richard S, Moslemi S, Sipahutar H, Benachour N and Seralini G-E. Differential effects of glyphosate and Roundup on human placental cells and aromatases
- Marc J, Le Breton M, CormierP, Morales J, Belle´R and Mulner-Lorillo O. A glyphosate-based pesticide impinges on transcription. Toxicology and Applied Pharmacology 2005, 203, 1-8.
- Benedetti AL, de Lourdes Vituri C, Trentin AG, Dominguesc MAC and Alvarez-Silva M. The effects of sub-chronic exposure of Wistar rats to the herbicide Glyphosate-Biocarb. Toxicology Letters 2004, 153, 22732.
- De Roos AH, Zahm SH, Cantor KP, et al. Integrative assessment of multiple pesticides as risk factors for non-Hodgkins lymphoma among men. Occup Environ Med 2003, 60, E11
http://oem.bmjjournals.com/cgi/content/full/60/9/e11
- Hardell L, Eriksson M, Nordstrom M. Exposure to pesticides as risk factor for non-Hodgkins lymphoma and hairy cell leukemia: pooled analysis of two Swedish case-control studies. Leuk Lymphoma 2002, 43,10431049.
- McDuffie HH, Pahwa P, McLaughlin JR, Spinelli JJ, Fincham S, Dosman JA, et al. 2001. Non-Hodgkins lymphoma and specific pesticide exposures in men: cross-Canada study of pesticides and health. 2001, Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2001,10,115563.
- De Roos AJ, Blair A, Rusiecki JA, Hoppin JA, Svec M, Dosemeci M, Sandler DP and Alavanja MC. Cancer incidence among glyphosate-exposed pesticide applicators in the agricultural health study. Environ Health Perspect 2005, 113, 49-54.