Haster - fortsatt gjæring eller flasking?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
HJELP!

Satte ølsettet Munton's export stout og målte OG v/ 22 grader til 1.046 man 20.9. kl 0100. Dette har siden stått på gjæring i 19 - 20 grader. Målte FG i dag, fre 1.10. til 1.013. Syns den smakte litt for søtt og har lyst å la den stå i gjæringskaret litt til. Mange anbefaler å la stå i karet i 12 - 14 dager. Mitt har nå stått i 12. Utfordringen nå er at jeg reiser bort kl 1700 i ettermiddag og er ikke hjemme igjen før på kvelden to 7. I så fall vil det stå i 18 dager. Vil dette kunne gi meg utfordringer ved seinere karbonering på flaske? Sagt på en annen måte: vil dere anbefale at jeg flasker nå eller lar det stå? (Hey, poetisk, mann. Det var ikke meningen.)
 
Steike, mann, det var et raskt svar.
Godt med "ekstern vurdering".
Mange takk  ;D
 
Grei praksis er å la ølet stå til gjæring i to uker før du tapper på flasker/fat. Da får gjæren gjort seg ferdig, og ryddet opp etter seg. Jeg har fått mye bedre øl etter at jeg begynte med dette.
 
Gjæren vil jo rydde opp etter seg på flaske også, så jeg vet ikke om det har mye å si, men å la ølet stå en uke ekstra gir iallfall gjæren tid til å synke til bunns, så du slipper unødvendig mye bunnfall i flaskene.

Men opp til en måned på gjæringskaret har iallfall ingen negativ effekt.
 
Takk for flotte innspill. Veldig hyggelig at folk er så flinke (og raske) med å dele erfaringer  :skitbra: Kanskje ikke mye å skryte av å brygge øl med ølsett, men i høst prøver jeg dette for første gang siden mislykkede forsøk som student, så får vi se om det blir litt framskritt i løpet av noen måneder.

Serverte forresten Muntons trad. bitter ølsett på maltwhiskyklubb i går kveld. (Må jo ha litt drikke ved siden av.) Her fulgte jeg oppskrifta med unntak av 500 gr hver av sukker og spraymalt samt tørrhumlet med pellets på flaske. Selv om ølet fikk lavt alkoholinnhold og elles vart for tynt, så fikk det godkjent også av folk som brygger all-grain. Så ølsett funker jo på sitt vis.

Men eksperimentering med ølsett må til. Vurderer derfor neste gang å kun bruke spraymalt (1,5 - 2 kg, også for høyere alkohol) samt redusere vannmengden for å prøve å få et fyldigere øl. Noen tanker om det?
 
Tilbake
Topp