1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjeeeeeelp!!! Det skummer ut av gjæringstønna

En tråd i 'Brygging' startet av MonkeyBizness, 31 Mar 2014.

1. MonkeyBizness

MonkeyBizness
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ble litt skremt når jeg gikk ned i kjelleren i dag og så skummet tyte ut av gjæringstønna.
    Hva har jeg gjort galt??? Laget en Weissbier med WLP-380 og OG på 1.045. Vørteren ble kjølt ned til 18 grader og gjæringstønna var på 12 grader. Hadde laget en starter til OG 1.54 så jeg lurer litt på om dette er problemet? Fikk 24.5 liter til gjæring i et 30 liters gjæringskar. Dette har gått fint før, men nå har det tatt helt av.
    Lar tønna stå uten gjærlås mens skummet kommer. Er dette ok?
    Tusen takk for raske forslag  :amen: :amen: :amen: :help: :help: :help:

2. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har ikke gjort noe galt. Gjæren lager bare mye skum. RDWHAHB. Alles gut.

3. arefsahl

arefsahl
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Slik så det ut etter to døgn med gjæring av en Imperial Stout med OG 1.130.
    Kun 17 liter i en 30 liters dunk.

4. MonkeyBizness

MonkeyBizness
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se her ja :skitbra:
    Takk for raske svar. Da er det vel bare å vente til skummet er ferdig før jeg setter på gjærlåsen igjen  :ilike:

5. Gunnar84

Gunnar84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Herlig bilde! Men hvordan gikk det med frostvakta?:)

6. kortulf

kortulf
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Imponerende med så god plass i bøtta ja! Hvilken gjær, og hvilken temp de første to dagene?

7. MonkeyBizness

MonkeyBizness
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjør det noe at gjærlåsen ikke stør på mens det skummer?? Når må jeg event sette den på igjen?? Når kan jeg forvente at skummingen stopper???

8. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare la låsen være av. Det stopper når stormgjæringen roer seg. Tat gjerne en dag til.

9. arefsahl

arefsahl
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Frostvakta gikk heldigvis stort sett helt klar. Den har noen "føtter" for å skru den på vegg eller noe. Så det var god klaring opp til elementet. Bunn på kjøleskapet heller også litt ned i bakkant. Så det skal renne ganske mye over før elementet i frostvakta får nærkontakt med vørter.

10. Gunnar84

Gunnar84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Godt å høre! Har samme oppsett selv. Skal bruke fersk gjær for første gang i morgen. Starteren står å snurrer på magnetrøreren nå. Kan jeg forvente noe av det samme med wlp400 som dette? OG på rundt 1.050 med 24 liter i 30 liters bøtte. Bare å fikse blowoff med det samme?

11. Intercom

Intercom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er ganske stor forskjell på 1.130 og 1.050... Vil vel ikke bli noe i nærheten av den stormgjæringen TS har hatt?

12. Gunnar84

Gunnar84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Helt klart stor forskjell. jeg har dog bare 6 liter headspace, mens han hadde 13. mulig jeg bare kjører på med blowoff for sikkerhets skyld  :jaha:

13. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Berre eit litte tips til. Bytt ut den glass hylla. Eg kom i garasjen for nokre veke siden då låg gjærigskaret på golvet. Ganske trist dag det. 

frå min  HTC  "smart-tellefon "

14. Gunnar84

Gunnar84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble nødt til å monterer blow off idag gitt. her var ting på vei ut av gjærkaret :p

Del denne siden