Ja ..... Hvis man har proben inne i vørteren, (feks en tempwell), vil feks 12C +/- 0.5C, vil kjøleskapet slå seg på ved 12.5C, ta (litt*) tid før det gjør det romtempererte(?) godset i kjøleskapet kaldt, (avhengig om kjøleskapet har en intern vifte*), vørter kjøle ned til 11.5C, men da er godset på kjøleskapet ned mot feks 5C(?). Så kanskje man i praksis får noe mer svingning, (enn 1C varians).
Hvis proben derimot står i "friluft" inne i kjøleskapet, vil kjøleskapet hele tiden forsøke å holde ambient temp på 12C, noe som vil gi (mye mindre) varians i vørteren. MEN! man vil da ikke "tvinge" vørteren til å holde en fast temp, da gjæringsprosessen i seg selv varmer opp vørteren.
Jeg har gjort alt fra å la proben henge i friluft, klemme/tape den inntil vørteren, +skumplast over probe, (div varianter), og tempwell.
Jeg tror litt på en 50/50 variant: Tape den på utsiden med fibertape, men ikke isolere. Og styre temp (på inkbirden) etter gjæringsforløp
Har noen gjort/lest om noen eksperimenter som viser faktisk temp i vørter vs målt temp på regulatorprobe, samt varians, og hva som gir best/mest stabilt gjæringsforløp?
Morten S. jeg ser på deg