Hjelp! Får ikke koblet på Ut-kobling på nesten nytt corneliusfat

Andreas_87

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg holder på å tappe en belgisk wit IPA og har rengjort fat og flasker. Men når jeg skulle kjøre star-san gjennom tappekrana får jeg ikke på koblingen på ut-ventilen på corneliusfatet. Har tatt av ventilene, og inn/ut ser akkurat like ut, og tappekranen kommer fint på inn-ventilen..

Begge popettene er også lett å trykke ned med skrujern, men på ut-ventilen vil altså ikke koblingen feste seg på (altså den går ikke ned uansett hvor hardt man presser, og får ikke det vante "klikket".

Løsninger anyone? Fatet er brukt 2 ganger, så burde jo ikke være veldig slitasje.
Tar gjerne noen svar ASAP, ettersom jeg gjerne skulle tappet dette ølet i dag..
 
Regner med at det er svart kobling du bruker på ut-ventilen?

Inn og ut-ventilene skal forøvrig ikke se like ut. Ut har en litt større "ring" midt på tappen. Svart kobling får du klemt på både inn og ut men gasskoblingen (hvit) får du bare klemt på gass-ut med mindre du tar i veldig mye og feilklemmer den på øl-ut.
 
Du har ikke byttet fysisk om på inn og ut når du har reingjort fatet ? Altså at ut ventilen nå står på gass og gass ventilen står på ut ?
 
Har vært borti det samme, da var det rett og slett at det var lav kvalitet på hurtigkoblingene. Jeg fikk pressa det på hvis jeg brukte nok kraft, men heretter har det kun blitt koblinger som har CMB støpt inn i plasten.
 
Har akkurat samme problem. Går hvis jeg legger 100 kilos trykk på det. Men da ser pakningen ikke så pen ut når man tar den av.
 
Det skal heller ikke mye inntørka ølrester til i hurtigkoblingen før den blir meget trang. Førsøk å skylle hurtigkoblingen først og generelt hver gang du bytter fat.
 
Du har ikke byttet fysisk om på inn og ut når du har reingjort fatet ? Altså at ut ventilen nå står på gass og gass ventilen står på ut ?

Ehrm, jeg kan melde om at det var dette jeg hadde gjort. Jeg så ikke noe fysisk forskjeller på inn og ut, bortsett fra at det står forskjellig nummer på de to. Grå kobling fikk jeg til å passe på begge, men svart kobling kun på den ene. Derfor jeg ble forvirret.. Men det løste seg når jeg byttet om, heldigvis i tide for tappingen :). Takk for svarene!
 
Tilbake
Topp