Hjelp - har for lite kokekar!

Hei bryggere!

Har nå en Holmens Julebokk i gang her. Vanner står og varmer seg opp til mesking. Har driti meg skikkelig ut og har en kjele som ikke rommer 25 L som kokevolumet skal bli. Da har jeg laget meg en alternativ vei til mål og trenger litt hjelp fra dere til å høre om det kan funke. Det skal dobbeltmeskes også btw.

Har tenkt at jeg varmer opp 12L vann nå, mesker som det skal (60m, 30m og 10m). Deretter fjerner jeg posen med malt oppi, og slenger oppi den nye maltposen for dobbeltmeskinga. Kjører gjennom meskerutina en gang til med det "gamle" vørteret som vann og tilsetter 3 ekstra L, bare så det skal bli 15, slik at jeg mangler 10L til slutt, for enkelthetens skyld.

Og så koker jeg opp disse nå 15L med dobbeltmeska vørter og tilsetter humle som vanlig. Jeg har jo nå en veldig veldig konsentrert vørter. I mellomtida her har jeg kokt opp og kjølt ned 10L vann, som jeg nå bruker for å raskt kjøle ned den ferdigkokte vørteren, og tilsetter gjær.

Vil dette funke?
 
Ja, det vil funke men du får mye lavere utbytte både for dobbeltmesking og for lite skylling. Jeg ville kanskje ha tappa av til en bøtte det første du meska, skylt til 15 liter, smekka på et lokk og glemt det litt. Nytt reint vann og neste mesk, skyll til 15 liter og kok bort 2.5 liter. Kjøl og tapp til gjæring. Slå første vørter tilbake i kokekjele og kok bort 2.5 liter, da bruker du humlene til hele batchen etter skjemaet. Kjøl og tapp det og til gjæring og tilsett gjæra. Da treffer du volumet, du får skylt begge mesker, og du får kokt begge vørtere. 15 liter er ikke verre enn at du får håndtert det fram og tilbake i kokekjelen.
 
Sist redigert:
Hvor varmt tenker du at det første skyllevannet bør være? For det vil da være 3L, siden første mesken nå er 12L vørter og det skal skylles til 15L.

Om jeg ikke rekker koke siste karet i dag. Kan jeg la første kokte vørteret på 15L stå på gjæringskar (uten gjær) til i morra, og så koke siste da og tilsette humle og så når det er ferdig kokt, helle det over i gjæringskaret hvor gårsdagens vørter står? Og tilsette gjær når de to blanda vørterne er på riktig gjæringstemp?

Takk for raskt svar!
 
Hvor varmt tenker du at det første skyllevannet bør være? For det vil da være 3L, siden første mesken nå er 12L vørter og det skal skylles til 15L.
12 liter med korn, så tar kornet 0.8 liter væske pr kilo. Når det renner av har du vel 8-9 liter vørter og du kan skylle med 6-7 liter da kanskje. Vanskelig for meg å si mengdene da jeg ikke vet hvor mange kilo du har i mesken. Sikkert bare en fordel å skylle med kaldt vann siden du må oppbevare vørteren i en gjæringsbøtte eller lignende, sånn plast tåler ikke høy varme.


Om jeg ikke rekker koke siste karet i dag. Kan jeg la første kokte vørteret på 15L stå på gjæringskar (uten gjær) til i morra, og så koke siste da og tilsette humle og så når det er ferdig kokt, helle det over i gjæringskaret hvor gårsdagens vørter står? Og tilsette gjær når de to blanda vørterne er på riktig gjæringstemp?
Da ville jeg satt på gjær på den første. Så bare hive på resten av vørteren i morgen når den er klar.
 
12 liter med korn, så tar kornet 0.8 liter væske pr kilo. Når det renner av har du vel 8-9 liter vørter og du kan skylle med 6-7 liter da kanskje. Vanskelig for meg å si mengdene da jeg ikke vet hvor mange kilo du har i mesken. Sikkert bare en fordel å skylle med kaldt vann siden du må oppbevare vørteren i en gjæringsbøtte eller lignende, sånn plast tåler ikke høy varme.



Da ville jeg satt på gjær på den første. Så bare hive på resten av vørteren i morgen når den er klar.
Vi har 8.1kg malt i mesken. 25L vann. Skal til slutt bli 18-19L vørter til gjæring.

Nå har vi kokt første batch som er 12L vann og 4 kg malt, der har vi tenkt å skylle med 3L kaldt vann. Bør vi da skylde med 6.2kg vann, for å ta høyde for 0.8liter tapt væske pr kilo malt? som da blir 3.2L.

Og gjør det ingenting å skylde med kaldt vann fra springen, eller må det kokes opp og kjøles ned først?

Okei, takk.
 
Prøver å forstå her, men ikke enkelt. Hvorfor koker du ikke i meskekjelen viss der er plass til alt?
Sorry, jeg formulerte meg feil og kronglete ser jeg nå.

Det er totalt 8.1kg malt. Sluttvolum etter kok skal være 25L.

Nå står jeg med en kjele med halvparten av maltet (4.050kg) og 12L vann. Skal straks skylle til 15L og så sette det på kok og koke bort 2.5L vann.Tenkte humle på denne koken og sette det til gjæring.

I morgen gjør jeg akkurat det samme, uten humle og gjær. Etter skylling og kok heller jeg det over i gjæringskaret der jeg har hatt oppi 12.5L ferdig vørter som nå har gjæra et døgn. Om du er med nå?

----

Akkurat nå har jeg igjen andre halvparten av maltet (4.050kg) som jeg nå tenker jeg skal meske og koke separat med ferskt vann, som du sa oppi her.
 
Så det jeg egentlig trenger å vite er om jeg kan skylle med kaldt vann rett fra springen? Og om det blir 6.2L vann. Mtp væske som blir igjen i mesken 3.2kg (0.8L væske per kilo på 4 kg malt) og 3L til for at det skal bli 15L? Som vi skal sette på kok og redusere med 2.5L
 
Går an å skylle med kaldt vann, ja du vil ikke ødelegge ølet og eventuelle bakterier og annet blir drept i koken, men du må forvente dårlig utbytte, sukkeret du vil ha ut vil sitte bedre i masken i vann med 4-5 grader enn typisk skyllevann på ca 80 grader.
 
Nja, tror den myten er slått ihjel, cold sparge skyller like bra som hot. Dette går bra Fredrik!

Jeg har skylt med lunkent - som i exbeerimentet - vann uten å ha merka at utbyttet blei dårligere, dvs. jeg traff beregna SG. Så om det er nødvendig av praktiske grunner, går det helt greit å gjøre det - så langt jeg har erfart, i alle fall. Men jeg har ikke prøvd med kaldt vann fra springen - som på vinteren hos meg kan være nede i 7-8 grader. Mesken vil jo varme opp en god del, så det skulle ikke undre meg om det også ville gå bra.

Fordelen med å bruke varmere vann, er at du sparer tid, siden det går fortere å få vørteren i kok. Men det er kanskje den eneste fordelen.
 
Ikkesant! Så godt å høre. Jeg var litt stressa for kontaminasjon, helt til jeg kom på at det jo skal kokes :D Takk for hjelp! Har trua!

Et spørsmål til når jeg først har en tråd på akkurat dette brygget i gang her:
Gjør mesk nr.2 i dag, og pga. en liten baby og livet som skjer, så gikk mesken opp til 80 grader, istedenfor 70 som var planen, for den skulle stabilisere seg på 66 grader og ligge der 60 min. Så første 30 minuttene var mesken først på 80 og endte på rundt 64-66.

Sånn her skulle det etter oppskriften være:
60 min 66 grader
30 min 72 grader - dekstrinasjon, for å gi bedre fylde og skum sier oppskriften
10 min 78 grader - for å ødelegge enzymer (hva betyr egentlig det i praksis?)


Nå ble det slik:
30 min fra 80 grader ned til 64-66 grader. Lå nok lengst i 70-75graders sjiktet. Men første 10 min var nok 80-75.
60 min ca stabilt på 64-66 grader
10 min nå mot slutten på 72 grader.


Hva blir konsekvensen av at jeg egentlig har snudd meskinga på huet, og starta høyt og gått nedover?
 
Sist redigert:
Ikkesant! Så godt å høre. Jeg var litt stressa for kontaminasjon, helt til jeg kom på at det jo skal kokes :D Takk for hjelp! Har trua!

Et spørsmål til når jeg først har en tråd på akkurat dette brygget i gang her:
Gjør mesk nr.2 i dag, og pga. en liten baby og livet som skjer, så gikk mesken opp til 80 grader, istedenfor 70 som var planen, for den skulle stabilisere seg på 66 grader og ligge der 60 min. Så første 30 minuttene var mesken først på 80 og endte på rundt 64-66.

Sånn her skulle det etter oppskriften være:
60 min 60 grader
30 min 72 grader - dekstrinasjon, for å gi bedre fylde og skum sier oppskriften
10 min 78 grader - for å ødelegge enzymer (hva betyr egentlig det i praksis?)


Nå ble det slik:
30 min 80 grader ned til 64-66 grader. Lå nok lengst i 70-75graders sjiktet. Men første 10 min var nok 80-75.
60 min ca stabilt på 64-66 grader
10 min nå mot slutten på 72 grader.


Hva blir konsekvensen av at jeg egentlig har snudd meskinga på huet, og starta høyt og gått nedover?
30 minutter på 80 grader høres ikke bra ut, dessverre. Enzymene som spalter stivelsen i maltet til ulike sukkerarter ødelegges (denatueres) ved så høy temperatur. I verste fall kan det hende at du sitter igjen med en vørter som ikke er særlig gjærbar. Men smak på den: Hvis den er søt, er det sukker tilstede.
 
Ikkesant! Så godt å høre. Jeg var litt stressa for kontaminasjon, helt til jeg kom på at det jo skal kokes :D Takk for hjelp! Har trua!

Et spørsmål til når jeg først har en tråd på akkurat dette brygget i gang her:
Gjør mesk nr.2 i dag, og pga. en liten baby og livet som skjer, så gikk mesken opp til 80 grader, istedenfor 70 som var planen, for den skulle stabilisere seg på 66 grader og ligge der 60 min. Så første 30 minuttene var mesken først på 80 og endte på rundt 64-66.

Sånn her skulle det etter oppskriften være:
60 min 60 grader
30 min 72 grader - dekstrinasjon, for å gi bedre fylde og skum sier oppskriften
10 min 78 grader - for å ødelegge enzymer (hva betyr egentlig det i praksis?)


Nå ble det slik:
30 min 80 grader ned til 64-66 grader. Lå nok lengst i 70-75graders sjiktet. Men første 10 min var nok 80-75.
60 min ca stabilt på 64-66 grader
10 min nå mot slutten på 72 grader.


Hva blir konsekvensen av at jeg egentlig har snudd meskinga på huet, og starta høyt og gått nedover?
Med litt flaks får du kanskje et smakfullt lav-alkohol-øl:). Og det må jo være tingen med en baby i huset;). Jeg aner egentlig ikke, dette er i grenseland. Men alfa-amylasen er seigliva greier, og beta klarer kanskje noen svømmetak før den stivner. Så noe gjærbart vil du nok få - vil jeg tru, da.

Dette er interessant. Du må absolutt holde oss underretta om utviklinga:)!
 
30 minutter på 80 grader høres ikke bra ut, dessverre. Enzymene som spalter stivelsen i maltet til ulike sukkerarter ødelegges (denatueres) ved så høy temperatur. I verste fall kan det hende at du sitter igjen med en vørter som ikke er særlig gjærbar. Men smak på den: Hvis den er søt, er det sukker tilstede.
Det var ikke hele 30 minutter på 80! Fikk det raskt nedover. Men ble noen minutter. Hadde oppi isbiter og fikk kjølt det ned relativt raskt. Men 30 minutter fra 80 grader og ned til 64 ish.
 
Med litt flaks får du kanskje et smakfullt lav-alkohol-øl:). Og det må jo være tingen med en baby i huset;). Jeg aner egentlig ikke, dette er i grenseland. Men alfa-amylasen er seigliva greier, og beta klarer kanskje noen svømmetak før den stivner. Så noe gjærbart vil du nok få - vil jeg tru, da.

Dette er interessant. Du må absolutt holde oss underretta om utviklinga:)!
Problemet her er at da dette ølet skulle dobbeltmeskes, laget jeg første halvpart i går, som ble tilsatt alt gjæret og all humla. Så nå er jeg veldig usikker på om jeg bør tilsette dette vørteret til vørtern som nå står til gjæring? Og om jeg ikke gjør det for jeg en halv batch med alt for mye humle!

Skal holde dere underretta :)
 
Okei, nå har jeg målt OG på den andre halvparten som jeg meska og kokte i dag. Den målte 1.060 og gårsdagens halvpart målte 1.087 (som var spot on det oppskriften sa var ønskelig). Så da lurer jeg på, når jeg nå har slått de 2 sammen. Vil OG bli et sted midt i mellom 1.060 og 1.087? Og om jeg vil ha litt kraftigere alkohol, kan jeg ha oppi litt sirup laget på brunt sukker eller vanlig hvitt feks? Litt som de gjør med belgiske tripler? Eller vil det miste mye av smaken?

Så får vi se da, om noen mnd med lagring, om jeg har oppfunnet en ny ølstil eller laget en litt kjip dobbelbokk :D
 
Tilbake
Topp