Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

Trodde det bare var 50-literen?
Skulle jo ikke være vanskeligere å produsere den lille i ny utgave?

Skal down under i april, får håpe de har den i salg til da.
 
SS Brewtech og andre (Spike) anbefaler å bruke TSP for første vask av produktene i rustfritt stål. Fjerner rester av oljer og lignende som kan på ligge igjen fra produksjonsprosessen. Til det holder visstnok ikke PBW eller lignende, noe flere tråder på flere forum også bekrefter. Ville ikke ha brukt dette til jevnlig vask. Det brukes også til å fjerne tagging, gammel maling osv. så det er nok litt futt i det. Viktig å skylle godt.
Har akkurat forespurt Spike om dette, og de anbefalte et mildt oppvaskmiddel eller ABW (Alkaline Brewery Wash) til første rengjøring. ABW er i grunnen det samme som PBW, som også er alkalisk.
 
Har fått testet Chronical tanken. Temperaturen var free-flow den første dagen. Jeg så hvor det bar, så jeg kveilet en slange rundt karet i morges med sakte rennende vann. Tempen stupte raskt ned til 16 ℃.
Når jeg kom hjem, fikk jeg satt på en automatisk vannlås jeg hadde liggende. Den er 220v, så jeg plugget den rett i STC’n
Fungerer helt strålende
f4c57c7aeb2419b7d835281fd939b40a.jpg
 
Har fått testet Chronical tanken. Temperaturen var free-flow den første dagen. Jeg så hvor det bar, så jeg kveilet en slange rundt karet i morges med sakte rennende vann. Tempen stupte raskt ned til 16 ℃.
Når jeg kom hjem, fikk jeg satt på en automatisk vannlås jeg hadde liggende. Den er 220v, så jeg plugget den rett i STC’n
Fungerer helt strålende
f4c57c7aeb2419b7d835281fd939b40a.jpg

Plusspoeng for kreativ løsning for kjøling!

Jeg har og gjort som deg og satt på en butterfly på toppen av min kone. Tenkte det ville være en enkel måte å stenge av tanken på når jeg bytter fra blow-off til gass, uten å slippe inn oksygen. Tenkte også bruke dette til tørrhumling uten å tilføre oksygen ved å stenge av tanken, montere på et 1,5" rør som jeg fyller med humle. Purger røret noen runder med gass før jeg åpner ventilen og slipper humlen inn.
 
Jeg har og gjort som deg og satt på en butterfly på toppen av min kone. Tenkte også bruke dette til tørrhumling uten å tilføre oksygen ved å stenge av tanken, montere på et 1,5" rør som jeg fyller med humle.
For tørrhumling har jeg et se-glass som skal fylles med humle. Lar det sive CO2 fra kona opp gjennom glasset før det tilsettes. Ville ha se-glass for lettere å at alt kommmer med
35770b0ae7058db3412ba6eba2755dcb.jpg
 
For tørrhumling har jeg et se-glass som skal fylles med humle. Lar det sive CO2 fra kona opp gjennom glasset før det tilsettes. Ville ha se-glass for lettere å at alt kommmer med
35770b0ae7058db3412ba6eba2755dcb.jpg

Sexy med sikteglass. Jeg har ett, men det er 2". Ser de er nokså dyre, så for nøye meg meg med 1.5" røret foreløpig :)
 
Deilig med metall i alle ledd.
Her har jeg StarSan i 1. Fat (100% fullt), som presses ut fra overtrykk i Kona.
StarSan presses inn i fat 2 som har sikkerhetsventilen åpen.
Når 1. Fat er tømt, kobles fat 2 på Kona.
To O2 fattige fat :)
ec259a8a5b5c770ebaddfd4784c4cc7a.jpg
 
Det tok ca 1 time og presse ut StarSan fra et 12L fat. Om det hadde stått natten over, hadde jo ikke det gjort noe fra eller til...
Ikke at det har så mye å si for det der er vel ikke hastverk, men kanskje det hadde gått raskere hvis moder-fatet hadde stått høyere? Startet en hevert?

*Edit: Eller kanskje ikke, gass må jo inn i samme tempo som væske ut.
 
Ikke at det har så mye å si for det der er vel ikke hastverk, men kanskje det hadde gått raskere hvis moder-fatet hadde stått høyere? Startet en hevert?

*Edit: Eller kanskje ikke, gass må jo inn i samme tempo som væske ut.
Hevertprinsippet har nok noe for seg dersom gjæringskaret ikke tåler høyt trykk. Som en gjæringsbøtte det lokket vil poppe av dersom motstanden blir for stor
 
Tilbake
Topp