Hjelp til nytt kontrollskap

Gudvig

Norbrygg-medlem
Hei og hå.
Vi har anskaffet oss et "nytt" bryggeri på 300L, og tenkte vi skulle lage oss et kontrollskap til dette.
Vi skal ha det veldig basic, PID-kontroller og reléer, trenger ikke timere, alarmer eller styring til pumper, da vi allerede har styring på dette utenfor skapet

Vi har HLT med 6000W element
Meskekar med 3200W element
Kokekjele med 2x 6000W

Spørsmålet er da, hva er det vi trenger av deler for å få dette opp og gå?
Og så klart, man vil jo alltid ha det billigst mulig, men ikke så billig at det ikke fungerer

- Gudivg
 
Du må selvfølgelig ha releer og kontaktorer som er dimensjonert for strømtrekket dine elementer vil ha.
6000W på 230V trekker rett over 26 Ampere, så jeg ville kanskje siktet meg inn på 40 amp, utstyr, og kanskje kjørt separat på de to elementene i kokekjelen, da jeg tror at utstyr som takler 53 ampere ikke lenger er standard og billig fra kina.

Hvis du ikke har industristandard på bryggestedet, er det vel lite normale husholdnings sikringsskap som har kapasitet til å drive det anlegget der uten å tilrettelegges av en elektrikker.

Jeg fikk lagt opp ny underfordeling i bryggerommet, og har 2x25 amp til bryggeskapet, det vil ikke være nok for deg.
 
Det fungerer ikke så bra å ha pid på koker. Dette fordi vann koker på 100 grader og kan ikke bli varmere. Det er bedre med effektregulering.
Ikke helt enig med deg der, min sestos D1S har i alle fall mulighet til å justere effekten ved hjelp av pwm (puls with modulation).
fungerer helt knall!

I parameterne har du en verdi som heter oPH, som er en verdi fra 0-100 der 100 er full effekt.
Så i praksis setter jeg koke PID til 103 grader, og justerer effekten jeg ønsker i koket med denne verdien.
Jeg ligger gjerne på en verdi mellom 70-85 for å juster hvor hardt jeg ønsker koket.

Det som også er veldig kjekt, er at jeg kan sette PID til 99°C og gå ifra, så kan jeg komme tilbake og sette opp den siste graden og være tilstede for å unngå at det koker over.
 
Sist redigert:
EZBoil er jo grei å ha. Der kan man velge mellom mesking og koking. Og den har et slags trykk-knapp-potentiometer i steden for bare knapper.
 
Ikke helt enig med deg der, min sestos D1S har i alle fall mulighet til å justere effekten ved hjelp av pwm (puls with modulation).
fungerer helt knall!

I parameterne har du en verdi som heter oPH, som er en verdi fra 0-100 der 100 er full effekt.
Så i praksis setter jeg koke PID til 103 grader, og justerer effekten jeg ønsker i koket med denne verdien.
Jeg ligger gjerne på en verdi mellom 70-85 for å juster hvor hardt jeg ønsker koket.

Det som også er veldig kjekt, er at jeg kan sette PID til 99°C og gå ifra, så kan jeg komme tilbake og sette opp den siste graden og være tilstede for å unngå at det koker over.
@TorfinnS vet hva pid er, 99 grader kan være over koketemp så derfor stiller jeg tempen på 96 grader og øker når jeg er til stede :)
EXBoil til @Miguel kan vel og være grei men er du teknisk som meg og @TorfinnS kan du jo bygge av ebay sine kvalitetskomponenter
 
Men den styres vel fortsatt etter temperatur, ikke effekt?
Ved å kjøre PWM kan du regulere effekt.... for eksempel: ved innstilt verdi 70, er elementet på 70 av 100 tidsenheter. noe som i praksis betyr at du har redusert effekten til elementet til 70% effekt.
 
Ikke helt enig med deg der, min sestos D1S har i alle fall mulighet til å justere effekten ved hjelp av pwm (puls with modulation).
fungerer helt knall!

I parameterne har du en verdi som heter oPH, som er en verdi fra 0-100 der 100 er full effekt.
Så i praksis setter jeg koke PID til 103 grader, og justerer effekten jeg ønsker i koket med denne verdien.
Jeg ligger gjerne på en verdi mellom 70-85 for å juster hvor hardt jeg ønsker koket.

Det som også er veldig kjekt, er at jeg kan sette PID til 99°C og gå ifra, så kan jeg komme tilbake og sette opp den siste graden og være tilstede for å unngå at det koker over.
Det parameteret der er regulering av maks effekt. Da overstyrer du pid funksjonen til ren effektregulering. Det er som jeg sier effktregulering er best. En pid regulator er konstruert slik at dersom det er avvik mellom SV og PV så vil kalle på mer effekt. Hvis man stiller SV på 103 grader så vil PV aldri nå opp. Dermed vil integratorfunksjonen i regulator kalle på maks effekt for å ta inn dette etterslepet. For å regulere kok slik man ønsker må man overstyre pid funksjonen og regulere ned effekten. Så PiD regulatoren har ingen funksjon ved kok. Kunne like godt ha hatt en av og på bryter.
 
Sist redigert:
Men den styres vel fortsatt etter temperatur, ikke effekt?
Selve pid funksjonen styrer etter temperatur og vil kalle på mer effekt så lenge det er avvik mellom ønsket temperatur(SV) og målingen (PV provess value) . Avhengig av innstillingene så kan den fort gi ut 100 pådrag. Dersom man begrenser dette makspådraget så overstyrer man regulatoren. Det er som om man stiller inn cruise controllen på bilen på 103 og bruker bremsene for å få ned farta.
 
Selve pid funksjonen styrer etter temperatur og vil kalle på mer effekt så lenge det er avvik mellom ønsket temperatur(SV) og målingen (PV provess value) . Avhengig av innstillingene så kan den fort gi ut 100 pådrag. Dersom man begrenser dette makspådraget så overstyrer man regulatoren. Det er som om man stiller inn cruise controllen på bilen på 103 og bruker bremsene for å få ned farta.
Det er akkurat det jeg mener, det er temperaturen som bestemmer effekten. Det er ikke to separate styringer der du kan velge enten temperaturstyring (pid), eller effekt (som ikke bruker temperatursensoren), som man kan på f.eks. EzBoil.
 
Selve pid funksjonen styrer etter temperatur og vil kalle på mer effekt så lenge det er avvik mellom ønsket temperatur(SV) og målingen (PV provess value) . Avhengig av innstillingene så kan den fort gi ut 100 pådrag. Dersom man begrenser dette makspådraget så overstyrer man regulatoren. Det er som om man stiller inn cruise controllen på bilen på 103 og bruker bremsene for å få ned farta.
Som å legge en kloss under gasspedalen, eller strupeskive på luftinntaket ;) Regulatoren gir bånn gass, men det er ikke så mange hestekrefter.

Poenget er uansett at det fungerer veldig bra i praksis, uten noe mer hokus pokus.
 
Jo man kan nok lære seg å leve med det. Men jeg syns det virker knotete å måtte gå inn i setupen og forandre på parametre når det nærmer seg kok for å justere ned maks pådraget. Resultatet av et konstant avvik i en pid regulator er det som kalles for integrator windup. Hvis noen skal bygge seg et styreskap så vil det være enklere og bedre etter min mening å bruke en kyotto ssd og et potmeter som regulerer effekten.
 
Sist redigert:
Har bestilt ST-1000 fra Kina. Om det var så lurt vites ikke, for jeg fikk nemlig levert en ST-3008 med to temp sensorer.
Noen som har erfaring med ST-3008?
 
For å spore av litt... Jeg har en relativt enkel men velfungerende automatikk på komfyren som burde kunne brukes i bryggesammenheng også: Når jeg velger et automatikktrinn gir den full fres en stund for så å skru ned effekten. Ideen er at dette skal fungere slik at full fres står på lenge nok for å få et visst volum med vann i kok, hvorpå det skrues ned til effekten som trenges for å holde det samme volumet i kok. Fungerer nydelig til å koke egg eller pasta eller poteter eller for den saks skyld til espressokannen - må bare vite hvilket automatikktrinn jeg skal bruke når jeg setter på en kjele (Jeg elsker dette, kona nekter å forholde seg til at det eksisterer :-D )

For å få noe opp i kontrollert kok ville en litt mer avansert styring være å ha en sensor som måler temperaturen og når temperaturen holder opp å stige koker vannet. Dette vil både ta hensyn til lavere koketemperatur ved lavt lufttrykk og høyere koketemperatur ved høyt lufttrykk eller mye som er løst opp i vannet.
 
Tilbake
Topp