Hjelp til simpel kondensoppsamler under avtrekksvifte

...

Forøvrig. Hvis noen sliter med el-allergi så passer denne perfekt på et gjennomsnittlig hode. Men tuten stanger i taket på en opel corsa.

Ingen skal kunne anklage deg for ikke å være grundig:p! Jeg ser det for meg; helt klart et Mr. Bean'sk preg på den scenen;).

Viftedryppsdreneringa har derimot noe Felgensk over seg. Bra!
 
Ingen skal kunne anklage deg for ikke å være grundig:p! Jeg ser det for meg; helt klart et Mr. Bean'sk preg på den scenen;).

Viftedryppsdreneringa har derimot noe Felgensk over seg. Bra!

Hadde jeg fjernet slange og tatt et ordentlig bilde så hadde det faktisk sett mye bedre ut. Jeg er iallefall happy med løsningen, kuttene i trakten ble ikke helt rette men det får gå. Egentlig litt vanskelig å se hvordan trakten er kuttet i på bildet.
 
Hadde jeg fjernet slange og tatt et ordentlig bilde så hadde det faktisk sett mye bedre ut. Jeg er iallefall happy med løsningen, kuttene i trakten ble ikke helt rette men det får gå. Egentlig litt vanskelig å se hvordan trakten er kuttet i på bildet.

Tenkte jeg skulle spurt, faktisk - sjøl om problemet med vifta mi er mer vidtfavnende, så jeg får nok holde meg til håndkleet som før, og tørke av fra tid til annen. Men jeg har en kamerat som må ffå rigget til et opplegg, og da kan det hende dette kan komme godt med.

Han har, så vidt jeg veit, ikke el-allergi. Men det er mulig det hadde gått med trakt på hodet i Berlingo'n hans:).
 
Her. Kameraet mitt er mongodårlig dog.

Jeg har festet trakten i en rist man har til kjøleskap, fordi det jeg fant ut var at denne risten passer perfekt under avtrekksvifta, den er liksom bare joinket på plass inni hetta vifta i hetta er rett over.3.jpg
 
Det der er jo mer enn godt nok fotomessig:)

- og det kondenserer og drypper ikke på/fra flater utenfor det arealet som fanges opp av trakta?
 
Jeg kan forstå at kondensering og drypping kan bli et problem om man er låst til å bruke en kjøkkenventilator eller baderomsvifte. Men om en står fritt så er den enkleste måten å unngå kondensering på å velge en kanalvifte med stor nok kapasitet og sørge for at den drar med seg inneluft sammen med dampen (altså ikke en tett damphette over kjelen, men en åpen sådan). Når det blir med nok luft sammen med dampen vil den ikke kondensere i hetta eller kanalen. Regnet litt på dette ( i en tidligere tråd) og fant ut at ca. 800 m3/time (om jeg husker riktig) er en fin størrelse for koking på 2 kW.
 
Regnet litt på dette ( i en tidligere tråd) og fant ut at ca. 800 m3/time (om jeg husker riktig) er en fin størrelse for koking på 2 kW.
Såpass.. bladde fort litt i Elkjøp sitt kjøkkenviftesortiment. Det er veldig få som faktisk vil klare den jobben.
 
Du må nok til en VVS forhandler (de som har utstyr for å ventilere fra større våtrom/bassenger). Vi har noen her på forumet som har avertert vifter med tilnærmet slik kapasitet. De er ikke sjeldne. Gjelder bare å treffe på de som fører dem. Jeg kjøpte min hos en forhandler av gartneri/drivhus utstyr.
 
store vifter kan ordnes, men oftest så vill problemet da ligge i montasje av kanaler. 1500m3/h motsvarer som oftest en ø315 kanal, dette er det ikke mange som gidder å borre opp i ett høl til i veggen.

jeg pleier anbefale en ø160 vifte, disse ligger oftest på 450-700m3/h beroende på AC/EC motor og XL eller L versjoner.

En annen sak er også ventilering ETTER du er ferdig med kok. kondens som blir liggende i kanalen bør ventileres ut uansett. Vi snakker i hvertfall minimum 30min ventilering etter du skrudd av resterende utstyr.
 
Jeg monterte en 843 m3 vifte i en 150 mm kanal. Ca 2 m lengde. Isolerte kanalen. Kjører i gang 1/2 time før kok. Fungerer utmerket og ingen kondensering i kanalen. Heller ingen ising i utløpsklaffen på ytterveggen på kalde vinterdager.
 
Jeg monterte en 843 m3 vifte i en 150 mm kanal. Ca 2 m lengde. Isolerte kanalen. Kjører i gang 1/2 time før kok. Fungerer utmerket og ingen kondensering i kanalen. Heller ingen ising i utløpsklaffen på ytterveggen på kalde vinterdager.
Ø150? Noen form av kina vifte?
 
Her er beregningen jeg gjorde:
Birhanen
Litt regning. Luft ved 15 C holder ca 12 g. vann per kg ( m3) luft uten å kondensere. Dersom du koker med 2500 W fordamper du 3960 g per time. Om lufta har 60% relativ fuktighet er det plass til ca 5 g vann per kg fra kokinga. Da må du blåse ca 750 m3 per time med luft for å unngå kondensering i vifta.
Med forbehold om regnefeil (gjort relativt raskt og uten kvalitetssikring).
 
Siden jeg er i full gang med kameraet så legger jeg ut et bilde som viser min løsning.. Men jeg koker på bare 1400 watti en 18 liters kjele.
Bruker en billig Jula vifte. Ø 100mmIMG_20190111_180358270-picsay1.jpg
 
I dette systemet går det 100% damp. Dvs at straks temperaturen faller i kanalen vil det kondensere ut der. Og kondensvannet har ingen andre steder å gå enn tilbake i kjelen ( om vifta er kraftig kan kanskje noe blåse ut av kanalen som dråper). Om du kunne målt volumet i kjelen etter 1 time vil du kunne si noe om hvilken mengde som drypper tilbake. Om du isolerer godt opp til veggventilen vil du kunne skyve kondenseringssonen opp mot den og håpe på at luftstrømmen blåser dråpene ut før de treffer kanalveggen og renner tilbake. Oppvarming av systemet med kjøring på tørr luft før koking blir viktig.
 
Tilbake
Topp