Hjemmebryggerdager på Nøgne Ø 2012

Hehehe til å være en gjeng ølnerder var det forbausende lite vi fikk med oss fra selve bryggingen. :)
 
Nygard67 skrev:
Noen som vet mer om oppskriften?
IBU / humleprofil?


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
Så dette på et ark i resepsjonen


Bitterhumle (90 min)
Columbus til IBU 40
Centennial til IBU 35

Aromahumle (1 min)
Cascade 150 g/hl
 
Tenkte jeg skulle høre med dere andre om hvordan det går med deres brygg?
Hjemme hos oss står de enda og bobler i vei, god aktivitet.
Har stått relativt kjølig for å holde ca 18 °C under stormgjæringen.
Lukter helt nydelig fra gjærlåsen  :ilike:
 
Eksperiment-batchen på 6 liter står nå på 26-28 grader og bobler ivei. Den lukter meget spennende.

De 16 literne som ble pitched med 007 har roet seg littegrann, men er fortsatt godt med aktivitet og det lukter herlig i hele rommet. Har begynt å øke tempen sakte etter å ha stått på 16 de 2 første døgnene.
 
Min plopper som et maskingevær på lav temp. Var litt nervøs da jeg hadde en illsint jorbærluktende gjær som helst ville alle andre plasser enn i gjæringskaret.
 
Jeg safe't ved å kjøre to rør med WLP007, for å være sikret tilstrekkelig gjærmengde.  Rundt 18 grader og efter et snaut døgn hørtes det ut som en bakfull, ertesuppespisende 60-åring.  Har ikke opplevd lignende stormgjæring....  Da jeg kom hjem fra jobben, var gjærlåsen gått tett av skum/gjæringsgørr.  Lokket bulte godt og profilene langs kanten på lokket hadde fått knekk.  Det var hakket før hele dr***** hadde blåst utover.  Ikke ubetydelig overtrykk da jeg fikk sluppet det ut.  Nå har det roet seg og lukter sannelig godt....

Gøy!

MVH

Morten M
 
Samme her Morten.. Lite lag med mikeller på lokket etter at det blåste litt ut av låsen. Hadde 2 ampuller med 002. Blir spennende!
 
En liten rapport m/video fra lørdag:
http://kjempetorsken.com/2012/02/02/hjemmebryggerdager-pa-nogne-o-2012/
 
Har lagt ut bilder fra dagen på Villgjær sin Facebook-side: www.facebook.com/villgjaer

Flott dag! Takk til Nøgne Ø som gidder å stelle i stand!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.970018,5.746220
 
Jeg er bare med såvidt med ryggen til, og ca 2 sekunder av hårfestet mitt. Skuffende...veldig skuffende.  ;)
 
Bård skrev:
Jeg er bare med såvidt med ryggen til, og ca 2 sekunder av hårfestet mitt. Skuffende...veldig skuffende.  ;)

du kan trøste deg med at du har sneket deg med på nesten alle mine bilder  :eek:
 
Noe kjekt å plumpe i karet :)

4fa06e9c-1265-dc86.jpg
 
Var begynt å roe seg ned med gjæringen, men minuttet etter sirupen kom i karet var det flat pedal. Artig.
 
Noen som vet omtrent hvor mye man skal ta med seg nedover i mars? Regner med at ikke alle stiller med 20L, selv om det sikkert kunne blitt en spennende kveld...
Har planer om å være så kjedelig at jeg ikke eksperimenterer med hele batchen...
 
Tar med et fat av den "vanlige" batchen og noen flasker av den mest eksperimentelle batchen.

At jeg tar med fat er mer for enkelhetsskyld da det bare er å nappe med seg.
 
Tilbake
Topp