Hopback

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Heisann
Lurte på om noen kunne forklare meg litt om hopback? eventuelt legge ut link om hvordan det brukes og lages.
Slaktet en autoklav her om dagen og tok vare på vanntanken i rustfritt stål i tilfelle jeg skulle lage meg en hopback en dag. Størrelsen på tanken er ca 11x11cm og ca 34cm høy, har gjenger i bunn og lokk som kan skrus av. Er dette noe som kan brukes? Har kun vært destillert vann i den.

Trond

Virket jo ganske kurant det :)
Tenkte å kanskje legge noe netting greier i bunn som sil hvis det funker...... Kan beholderen bli for stor eller har ikke størrelsen så mye å si her?

Jobben min er å reparere, montere og ta service på tannlegeuniter, autoklaver, rtg apparat, digial rtg osv. Når gammelt utstyr blir kastet prøver jeg å ta vare på ting jeg kan få brukt for selv, noe hun jeg bor med ikke setter like stor pris på som meg  ;D

Hei Trond.
Tidligere Jacobsen Dental her.
en som jobbet der før hette også trond, han begynte på tannlegehøyskolen. Er ikke tilfeldigvis samme Trond?
Hvis du finner en defekt W&H Lisa, sitter det kjempefine pumper i dem. men det er vel vanskelig å finne en sånn som skal skrotes  ;D
ellers kommer vel størrelsen på hopbacken an på hvor store batcher du brygger, så det må du nesten beregne selv (humlemengden)..

Hei Magne
Nei er nok ikke samme Trond. Jeg jobber i NDD :) Hva driver du med og når sluttet du i Jacobsen?
Treffer ikke på mange lisa autoklaver... Var det membran pumpe i dem? Muligens samme type pumpe som står i Domina autoklavene..... Er en sånn jeg har slaktet :)
Blir nok 20-25 liters batcher i begynnelsen men siden vi er 2 som kommer til å brygge sammen kan det bli mer. Gryta er ett 50L ølfat så kan lett øke mengden litt.....
Tenkte bare på om selve beholderen kunne bli for stor, om det blir for mye tommrom inni, men satser på det går greit siden den er så smal...... Får bare prøve når den tid kommer og se hvordan det går  :)

Norsk dental depot ja...
sluttet i jacobsen for litt over 4 år siden. men er stadig inne der. kjempehyggelig gjeng.
Dominaen er ikke det samme nei. men membranpumpen der fungerer nok også, sel om du vet hvor stabil den er  ;D
Lisa har en Peristaltik pumpe, og den svikter aldri! den er også veldig stillegående, mens den fra dominaen... vel  :)
Men du har jo masse fine koblinger, slanger og diverse fra dominaen som sikkert er supert til denne hobbyen.
Temperaturkontrolleren hadde f.eks. vært kjempefin å få brukt, men det blir en del modding da....
kammeret til vann er vel tett nok til hopback, men da må du jo fjerne det forreste kammeret da, også må du jo skru det fra hverandre hver gang...

BjarneHB skrev:
Blichmann engineering har laget en hop rocket. Den kan kanskje gi deg litt inspirasjon http://www.northernbrewer.com/default/blichmann-hoprocket.html  :jaha:

Takk for link :)
Ser at tanken min blir noe større men blir samme prinsippet..... Tett med pakning på topp og avtapp i bunn.... Må bare tette noen hull som er til overs men det ordnes vel lett med noen rustfrie plugger av ett eller annet slag... Er vel også mulig å begrense hvor fort det renner ut med å strupe en slange el...?

sjekket den linken jeg også. finn en gammel flex unit med vannvarmer til glassfylleren. de er rustfrie og nesten identiske.
må fjerne varme-elementet da...

magne1972 skrev:
Norsk dental depot ja...
sluttet i jacobsen for litt over 4 år siden. men er stadig inne der. kjempehyggelig gjeng.
Dominaen er ikke det samme nei. men membranpumpen der fungerer nok også, sel om du vet hvor stabil den er  ;D
Lisa har en Peristaltik pumpe, og den svikter aldri! den er også veldig stillegående, mens den fra dominaen... vel  :)
Men du har jo masse fine koblinger, slanger og diverse fra dominaen som sikkert er supert til denne hobbyen.
Temperaturkontrolleren hadde f.eks. vært kjempefin å få brukt, men det blir en del modding da....
kammeret til vann er vel tett nok til hopback, men da må du jo fjerne det forreste kammeret da, også må du jo skru det fra hverandre hver gang...

Hehehe, har skiftet noen membransett på de pumpene i løpet av 9 år i bransjen.... Heldigvis er det ikke så mange igjen av de  :)
Vanntanken har bare fire skruer på toppen så det er ikke så mye å skru fra hverandre....

Tilbake
Topp