Høy utgjæring.

Syntes hele diskusjonen virker hypotetisk jeg
Nå har du rengjort så godt du kan skjønner jeg. Mål temperaturen også neste gang så ser vi hva utgjæringen blir utifra det
 
Syntes hele diskusjonen virker hypotetisk jeg
Nå har du rengjort så godt du kan skjønner jeg. Mål temperaturen også neste gang så ser vi hva utgjæringen blir utifra det
Det dreier seg vel dels om hvordan man skal styre temperaturen i en bryggemaskin, og dels om hvordan man skal forklare at man kan få veldig høy utgjæring.

Bergge deler har vel rimelig grei praktisk relevans.
 
Syntes hele diskusjonen virker hypotetisk jeg
Nå har du rengjort så godt du kan skjønner jeg. Mål temperaturen også neste gang så ser vi hva utgjæringen blir utifra det
Slike diskusjoner blir gjerne litt hypotetisk.
Bare så det er nevnt.
Har aldri hatt noe infeksjon før, alltid hatt nøye rutiner for renhold.
Trur dette handler om lang mesketid-mye røring i mesken- lavere temperatur i mesken enn det speideln viser.
Kanskje en kombinasjon. Men utelukker ikke infeksjon.
Skal brygge til helga, pils.
Har måleutstyr som er kalibrert med isvann/sørpe så den skal være korrekt.
Ser forøvrig at det er flere som får høy utgjæring med lang mesketid.
 
Skal brygge til helga, pils.
Har måleutstyr som er kalibrert med isvann/sørpe så den skal være korrekt.
Ser forøvrig at det er flere som får høy utgjæring med lang mesketid.
Hvis du ikke allerede har Brewfather konto, så kan du registrere deg og bruke verktøya der gratis. Tror det er opp til 10 oppskrifter du kan lagre også, før du når en grense hvor du må betale et årlig abonnement på cirka 200 kroner.

Hvis malten din er 10 grader, du har 18 liter meskevann, 5 kilo malt og du ønsker mesketemperatur på 66 grader, legg så til et 72 graders steg på Speidelen din på 0 minutter eller minimum tid helt i starten av programmet.

1732134816148.png

Kanskje en kombinasjon. Men utelukker ikke infeksjon.

Hvordan utvikler ølet seg? Smaker det surt? Overkarbonert?
Det vanlige er jo kraner og koblinger, men det skal egentlig en del til siden man koker i bryggeren og varmen kverker hva levende som ellers kunne blitt med over til gjæring.
 
Slike diskusjoner blir gjerne litt hypotetisk.
Bare så det er nevnt.
Har aldri hatt noe infeksjon før, alltid hatt nøye rutiner for renhold.
Trur dette handler om lang mesketid-mye røring i mesken- lavere temperatur i mesken enn det speideln viser.
Kanskje en kombinasjon. Men utelukker ikke infeksjon.
Skal brygge til helga, pils.
Har måleutstyr som er kalibrert med isvann/sørpe så den skal være korrekt.
Ser forøvrig at det er flere som får høy utgjæring med lang mesketid.
Går ut fra at det er "teoretisk" dere mener?

Du kan ikke forklare noe uten at du har en teori om årsaken - og den må dessuten være testbar. Jeg prøver å forstå hva det er som har skjedd - og så er det veldig interessant om jeg faktisk kan få til utgjæring opp mot 90% ved å meske lavt og lenge. Jeg har så langt ikke klart det.
 
Ja man må ganske høyt hvis kornet er kaldt. Nå er garasjen min og bryggeriet endelig fullisolert og skummet alle hulrom i reisverket, så selv med minusgrader der og kun kjøleskap til varme så holder det 10-12 grader nå. Men i fjor vinter, var det tett mot null ved flere anledninger. Måtte da opp mot 73-74 grader strike water for å treffe mesketemperatur. Da kunne jeg justere ned igjen til en grad over mesketemperatur hvis jeg sirkulerte, om det bare fikk stå i fred med lokk og kappe på så stod det på mesketemperatur og sirkulerte rundt utsiden av maltrøret.

Alternativet var å kverne malten kvelden før, og sette malten i bøtter inn i huset så den fikk temperert seg. Likevel ligger jeg 5-6 grader over mesketemperatur på strike water med romtemperert malt.
Jeg starter innmesk 5 grader over. Bruker ikke maltrør. Falskbunn og meskepose.
 
Går ut fra at det er "teoretisk" dere mener?

Du kan ikke forklare noe uten at du har en teori om årsaken - og den må dessuten være testbar. Jeg prøver å forstå hva det er som har skjedd - og så er det veldig interessant om jeg faktisk kan få til utgjæring opp mot 90% ved å meske lavt og lenge. Jeg har så langt ikke klart det.
Ta et brulosof eksperiment da vel. Mesk kun på 60-62 grader, skyll kaldt.
 
Jeg har hatt samme utfordringer som deg @hansbt. Økte kontrollen på temperaturen de første 20 minuttene av meskingen, blant annet ved å røre mer og måle ofte og mer i mesken. Det ser ut til å ha løst problemet.
Som deg bruker jeg maskin med maltrør og termostat i meskevannet på utsiden av røret.
Mistenker at temperaturen har variert mye gjennom mesken og at den var høyest der termostaten sitter.
I tillegg slås ikke varmeelementet eller pumpe i min (grainfather) seg på etter oppvarming før jeg sier at innmesk er ferdig. Må derfor starte relativt høyt om det er mye kaldt malt.
Med solid overpitch av helpotente gjærceller kom jeg også veldig høyt i tilsynelatende utgjæring, men som @Finn Berger skrev for et par år siden er ikke det virkelig utgjæring. Hvordan gjærprodusentene oppgir utgjæringsprosent vet jeg ikke.
 
Jeg har hatt samme utfordringer som deg @hansbt. Økte kontrollen på temperaturen de første 20 minuttene av meskingen, blant annet ved å røre mer og måle ofte og mer i mesken. Det ser ut til å ha løst problemet.
Som deg bruker jeg maskin med maltrør og termostat i meskevannet på utsiden av røret.
Mistenker at temperaturen har variert mye gjennom mesken og at den var høyest der termostaten sitter.
I tillegg slås ikke varmeelementet eller pumpe i min (grainfather) seg på etter oppvarming før jeg sier at innmesk er ferdig. Må derfor starte relativt høyt om det er mye kaldt malt.
Med solid overpitch av helpotente gjærceller kom jeg også veldig høyt i tilsynelatende utgjæring, men som @Finn Berger skrev for et par år siden er ikke det virkelig utgjæring. Hvordan gjærprodusentene oppgir utgjæringsprosent vet jeg ikke.
Igjen melder den tanken seg at livet uten maltrør og termostat er et enklere liv:).

Gjærprodusentene bruker en standardvørter. Hvordan den meskes, aner jeg ikke, men kanskje er det rimelig å tru at det er en enkel infusjonsmesk på 67 grader i en time med pale ale malt, og at det beregnes slik at du får en vørter på 12 Plato/OG 1.048? Sukkerprofilen vil vel være omtrent slik: "A standard all-malt wort will contain approximately 12% monosaccharides, 5% sucrose, 47% maltose, 15% maltotriose, and 25% higher saccharides, such as dextrins." (https://beerandbrewing.com/dictionary/nfffzoYQNF/)

Så gjennomfører de flere gjæringer. De får en snittverdi som de så legger til 5% for å få ei øvre grense, og trekker fra 5% fra for å få ei nedre grense. (Kilde? En eller annen gjærprodusent. Det blei sagt i en podcast. Det med de 5 prosentene skal tas med mange klyper salt - men det blei sagt.)

Tallene skal ikke tolkes som absolutte grenser. Du kan nokså åpenbart få utgjæring over øvre grense. De skal først og fremst leses som relative verdier, dvs. som en beskjed om hva du kan forvente av utgjæring fra en gjær sammenligna med hva du får av en annen.

Øvre grense for den vørteren du bruker med den gjæren du bruker, kan du etablere gjennom å kjøre en "forced ferment" test. Du skal da komme nokså nær resultatet av den i sjølve brygget - ett til to poeng fra.

Chico-gjæren - wlp001, Safale 05 etc - gir veldig høy utgjæring. Whitelabs oppgir 85% som øvre grense. Det må bety at den har kapasitet til å ete så å si alt som er av gjærbart sukker, inkludert maltotriosen. (Det kan se ut som om Whitelabs sine grenser er temmelig realistiske. De har 80% som øvre grense for 002, som visstnok ikke skal kunne ete maltotriose i det hele tatt. 80% med den er rimelig høyt - men jeg har vært i nærheta.)

Det er mest praktisk for oss å operere med de tallene vi får fra hydrometeret, altså "tilsynelatende utgjæring", i stedet for den virkelig utgjæringa. Men akkurat når vi skal vurdere hvor realistisk den utgjæringa vi får, er, kan det være greit å regne om til virkelig utgjæring gjennom å ganske enkelt gange den tilsynelatende utgjæringa med 0,8. Om man da har i hodet at ca. 25 av sukkeret i vørteren er dekstriner, og altså ikke gjærbart, og så ser på produsentens oppgitte grense i forhold til andre gjærtyper, har man et vurderingsgrunnlag.
 
Hvordan utvikler ølet seg? Smaker det surt? Overkarbonert?
Det vanlige er jo kraner og koblinger, men det skal egentlig en del til siden man koker i bryggeren og varmen kverker hva levende som ellers kunne blitt med over til gjæring.

Nå er vel dette en Speidel, der er det vel ikke sirkulering av varm vørter gjennom krana selv ikke ved nedkjøling da man som regel bruker standard kjølespiral. Om det skulle være noen basselusker fra krana blir det lettere med over i gjæringskaret. Nå regner jeg med at TS har rengjort krana når han har rengjort bryggemaskina og tappa varm PBW e.l gjennom, men ikke sikkert det holdt.
 
Nå er vel dette en Speidel, der er det vel ikke sirkulering av varm vørter gjennom krana selv ikke ved nedkjøling da man som regel bruker standard kjølespiral. Om det skulle være noen basselusker fra krana blir det lettere med over i gjæringskaret. Nå regner jeg med at TS har rengjort krana når han har rengjort bryggemaskina og tappa varm PBW e.l gjennom, men ikke sikkert det holdt.
Kjenner ikke Speidel annet enn ved navn, som nevnt. Men når man koker i en time, blir ikke godset i kjelen så varmt da at krana også pr definisjon holder godt over 90 grader ei god stund?
 
Prøvde nå å programere speidelen til innmesk på 70C°, videre på 66C°. Det er ikke mulig, kun høyere temperatur er mulig å legge inn. Da må det starte med 70C°, så avbryte etter ønsket tid. Så justere til ønsket temperatur videre og starte opp på nytt.
Går forsåvidt helt greit.
 
Prøvde nå å programere speidelen til innmesk på 70C°, videre på 66C°. Det er ikke mulig, kun høyere temperatur er mulig å legge inn. Da må det starte med 70C°, så avbryte etter ønsket tid. Så justere til ønsket temperatur videre og starte opp på nytt.
Går forsåvidt helt grei

Prøvde nå å programere speidelen til innmesk på 70C°, videre på 66C°. Det er ikke mulig, kun høyere temperatur er mulig å legge inn. Da må det starte med 70C°, så avbryte etter ønsket tid. Så justere til ønsket temperatur videre og starte opp på nytt.
Går forsåvidt helt greit.
Merkelig...
Hvilken versjon av BM20 er det du har?
På min med den gamle grå kontrolleren er det uproblematisk.
 
Prøvde nå å programere speidelen til innmesk på 70C°, videre på 66C°. Det er ikke mulig, kun høyere temperatur er mulig å legge inn. Da må det starte med 70C°, så avbryte etter ønsket tid. Så justere til ønsket temperatur videre og starte opp på nytt.
Går forsåvidt helt greit.
Er det mulig med noe manuell modus og så starte programmet etterpå?
 
Kjenner ikke Speidel annet enn ved navn, som nevnt. Men når man koker i en time, blir ikke godset i kjelen så varmt da at krana også pr definisjon holder godt over 90 grader ei god stund?
Det er god praksis å tappe noen liter vørter gjennom krana mot slutten av koketida for å desinfisere den. Jeg gjør det hver gang jeg brygger.
 
Jeg stoler ikke på noen annen praksis for å unngå infeksjon fra krana enn å koke den. Jeg tar den alltid ut og bader den i oppvasmiddel etter hvert brygg, og skyller den - og så får den altså en god omgang på komfyren før neste bruk.

Jeg har plukka den fra hverandre noen ganger, og det er ikke noe vakkert syn som åpenbarer seg:).

Men jeg aner jo ikke hvor lett det er å demontere krana på en bryggemaskin. Mine kraner - SSBrewtech - bare skrur jeg ut med håndkraft, uten å måtte ta i, så det er null stress. Å montere dem igjen er like enkelt.
 
Prøvde nå å programere speidelen til innmesk på 70C°, videre på 66C°. Det er ikke mulig, kun høyere temperatur er mulig å legge inn. Da må det starte med 70C°, så avbryte etter ønsket tid. Så justere til ønsket temperatur videre og starte opp på nytt.
Går forsåvidt helt greit.
Samme på min også, kan ikke gå ned i temperatur.

Jeg har alltid innmesket på 55°C og startet stegmesking derifra. Er kanskje helt feil det?
 
Tilbake
Topp