Høy utgjæring.

Syntes hele diskusjonen virker hypotetisk jeg
Nå har du rengjort så godt du kan skjønner jeg. Mål temperaturen også neste gang så ser vi hva utgjæringen blir utifra det

Nå har du rengjort så godt du kan skjønner jeg. Mål temperaturen også neste gang så ser vi hva utgjæringen blir utifra det
Det dreier seg vel dels om hvordan man skal styre temperaturen i en bryggemaskin, og dels om hvordan man skal forklare at man kan få veldig høy utgjæring.

Bergge deler har vel rimelig grei praktisk relevans.

Slike diskusjoner blir gjerne litt hypotetisk.
Bare så det er nevnt.
Har aldri hatt noe infeksjon før, alltid hatt nøye rutiner for renhold.
Trur dette handler om lang mesketid-mye røring i mesken- lavere temperatur i mesken enn det speideln viser.
Kanskje en kombinasjon. Men utelukker ikke infeksjon.
Skal brygge til helga, pils.
Har måleutstyr som er kalibrert med isvann/sørpe så den skal være korrekt.
Ser forøvrig at det er flere som får høy utgjæring med lang mesketid.

Hvis du ikke allerede har Brewfather konto, så kan du registrere deg og bruke verktøya der gratis. Tror det er opp til 10 oppskrifter du kan lagre også, før du når en grense hvor du må betale et årlig abonnement på cirka 200 kroner.

Hvis malten din er 10 grader, du har 18 liter meskevann, 5 kilo malt og du ønsker mesketemperatur på 66 grader, legg så til et 72 graders steg på Speidelen din på 0 minutter eller minimum tid helt i starten av programmet.

1732134816148.png

Hvordan utvikler ølet seg? Smaker det surt? Overkarbonert?
Det vanlige er jo kraner og koblinger, men det skal egentlig en del til siden man koker i bryggeren og varmen kverker hva levende som ellers kunne blitt med over til gjæring.

Slike diskusjoner blir gjerne litt hypotetisk.
Bare så det er nevnt.
Har aldri hatt noe infeksjon før, alltid hatt nøye rutiner for renhold.
Trur dette handler om lang mesketid-mye røring i mesken- lavere temperatur i mesken enn det speideln viser.
Går ut fra at det er "teoretisk" dere mener?

Du kan ikke forklare noe uten at du har en teori om årsaken - og den må dessuten være testbar. Jeg prøver å forstå hva det er som har skjedd - og så er det veldig interessant om jeg faktisk kan få til utgjæring opp mot 90% ved å meske lavt og lenge. Jeg har så langt ikke klart det.

Ja man må ganske høyt hvis kornet er kaldt. Nå er garasjen min og bryggeriet endelig fullisolert og skummet alle hulrom i reisverket, så selv med minusgrader der og kun kjøleskap til varme så holder det 10-12 grader nå. Men i fjor vinter, var det tett mot null ved flere anledninger. Måtte da opp mot 73-74 grader strike water for å treffe mesketemperatur. Da kunne jeg justere ned igjen til en grad over mesketemperatur hvis jeg sirkulerte, om det bare fikk stå i fred med lokk og kappe på så stod det på mesketemperatur og sirkulerte rundt utsiden av maltrøret.

Alternativet var å kverne malten kvelden før, og sette malten i bøtter inn i huset så den fikk temperert seg. Likevel ligger jeg 5-6 grader over mesketemperatur på strike water med romtemperert malt.
Jeg starter innmesk 5 grader over. Bruker ikke maltrør. Falskbunn og meskepose.

Går ut fra at det er "teoretisk" dere mener?

Du kan ikke forklare noe uten at du har en teori om årsaken - og den må dessuten være testbar. Jeg prøver å forstå hva det er som har skjedd - og så er det veldig interessant om jeg faktisk kan få til utgjæring opp mot 90% ved å meske lavt og lenge. Jeg har så langt ikke klart det.
Ta et brulosof eksperiment da vel. Mesk kun på 60-62 grader, skyll kaldt.

Tilbake
Topp