Humlearoma og -smak i pils

Tenkte bare iom at du har egenskapen til å kjenne forskjell. Jeg tror ganske bestemt sted det har jeg ikke, man skal jammen meg forsøke en gang. Akkurat nå er jeg mer spent på om Lervigs LJ med speise karbonerer som ønsket :)

Aha. Bare lag et lyst øl og bruk sukker i noen flasker og speise/fat i andre flasker /fra fat, så merker nok du også forskjellen allerede i aromaen.

Kanskje prøve med vann? Tilsette 3 g sukker på den ene og 3,3 g glukose på en annen, med en liten dæsj gjær i hver? Ta gjær fra den jeg har i kjøleskapet vha. sugerør, blir jo ca. likt da :)

Ja vet det... Tenkte bare for å teste forskjellen mellom sukker og glukose, om det er mulig å kjenne forskjell ( for meg ) :)

Kjør på, kan jo være artig. Men som jeg skrev over så blir det vel forskjellen mellomen miks av fruktose og glukose, mot ren glukose, hvis jeg har skjønt ting rett. + invertasen/gjæren.

Ja forskjellen blir invertase og fruktose i "sukrosevannet", mot "ikke dette" i "glukosevannet"... i mangel av bedre uttrykk :cool:

Nja. Spørs hvordan man karbonerer. I mine Hefer så er flaskekarboneringen minst like viktig som hovedfermenteringen smaksmessig.

Uansett. Nå har jeg googlet litt papers. Det ser ut til at fruktose er det sakkaridet som gir minst produksjon av etanol og biomasse. Sukrose og glukose ser ut til å være ganske like. Sukrose er også det monosakkaridet som opptas saktest. Det kan være skewed tall jeg har sett på da de har gått opp til bare noen dager.. Dessuten når man bruker sukrose så skiller gjæren ut et enzym som heter invertase, som spalter sukrosen i fruktose og glukose. Så sukkeret er spaltet utenfor celleveggene såvidt jeg har skjønt, så hvis jeg tolker det riktig så karbonerer man med en miks av fruktose og glukose. Så i mitt hode vil det si at "sukkersmaken" sannsynligvis er der samme hvilken sukkerart man bruker, da med mindre invertasen faktisk setter et preg på ølet. Eller at det "skjer" noe med gjæren som har skilt ut invertase.

Ja, vanlig strøsukker, sukrose er et disakkarid som er satt sammen av de to monosakkaridene fruktose og glukose. Ved spalting av sukrose får man dannet en blanding av like deler fruktose og glukose. Det er vel dette som kalles invertsukker.

I vørter er det vel ikke så mye sukrose, men derimot mye av disakkaridet maltose. Det er satt sammen av av to molekyler glukose.

Nja. Spørs hvordan man karbonerer. I mine Hefer så er flaskekarboneringen minst like viktig som hovedfermenteringen smaksmessig.

Uansett. Nå har jeg googlet litt papers. Det ser ut til at fruktose er det sakkaridet som gir minst produksjon av etanol og biomasse. Sukrose og glukose ser ut til å være ganske like. Sukrose er også det monosakkaridet som opptas saktest. Det kan være skewed tall jeg har sett på da de har gått opp til bare noen dager.. Dessuten når man bruker sukrose så skiller gjæren ut et enzym som heter invertase, som spalter sukrosen i fruktose og glukose. Så sukkeret er spaltet utenfor celleveggene såvidt jeg har skjønt, så hvis jeg tolker det riktig så karbonerer man med en miks av fruktose og glukose. Så i mitt hode vil det si at "sukkersmaken" sannsynligvis er der samme hvilken sukkerart man bruker, da med mindre invertasen faktisk setter et preg på ølet. Eller at det "skjer" noe med gjæren som har skilt ut invertase.

Sukrose er jo et disakkarid som består av ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl, og i følge Palmer (s.86-87) er det første gjæren gjør, å spalte det. I vørter - og altså i speise - er det bare 1-2% sukrose, og dermed bidrar spaltingen av sukrosen ubetydelig til forrådet av glukose, som utgjør 10-15% av sukkeret i vørteren. Fruktose er det bare 1-2% av, og normalt er det altså lite fruktose i det gjærbare materialet.

Når vi tilsetter sukker, øker vi andelen fruktose kraftig, og jeg tenker at det antyder at det er fruktosen som er skurken her. Fruktosen er, i følge den artikkelen jeg siterte tidligere, ansvarlig for "an increased production of higher alcohols compared with other sugars" når du øker andelen av den i vørter. Og det er jo det du gjør når du karbonerer med sukker. Kan det være at det du kaller "sukkersmaken" rett og slett er et snev av høyere alkoholer?

Om dette stemmer, så skulle karbonering med dekstrose (=glukose) gi et annnet resultat enn karbonering med sukker (=sukorse). I følge @Odland i en annen tråd her, skal Mike Murphy hos Lervig være helt klar på at dekstrose gir et mye bedre resultat enn sukker - og det er jo kompetent støtte til denne teorien:).

Såvidt jeg forstår dannes det meste av smakskomponentene, inkludert de høyere alkoholene under biosyntesen av nye gjærceller. Under flaskekarboneringen spiller nok biosyntesen en mindre rolle.

tror jeg...

Nja - symptomet på at perioden med biosyntese er over, er jo at kullsyreproduksjonen avtar. Og siden det nettopp er produksjon av kullsyre vi oppnår gjennom tilsettingen av nytt sukker, antar jeg at det skjer det samme her som ved oppstart av gjæringen. Den gjæren som fremdeles svømmer rundt i ølet når vi tapper opp, er vel ikke helt klar til å ta opp aktiv gjæring av sukker? Jeg vil tro det er både lagfase, produksjonsfase og modningsfase i det som foregår i flaskene våre, også.

Et argument for det, er vel at gjæren skal kunne gjøre kål på i alle fall en god del av det oksygenet som tas opp i tappeprosessen? Gjæren bruker jo ikke oksygenet til forbrenning, men til å syntetisere nødvendige stoffer.

I Yeast av White og Zainasheff sies det nokså klart i avsnittet "Bottle Conditioning" at "any time yeast ferment, they will produce some esters and fusel alcohols, so the amount of carbonation, the type of beer, and the strain used determines if the drinker will perceive those refermentation compounds or not." (s.117) Og siden hefeweissen karboneres temmelig kraftig, er det rimelig å anta at karboneringen kan bidra til smaken. (Men det er litt interessant at W & Z sier samme sted at de kjenner en brygger som bruker hefegjær til å karbonere en nøytral pale ale uten å få hveteølsmaker. Men da er det kanskje snakk om nokså beskjeden karbonering?)

For å fortsette litt på temaet sukker/glukose/fruktose:

Duvel er et interessant øl i denne sammenhengen. Moortgat lager først et øl med pilsnermalt og glukose på 6,8%. Dette kjøres gjennom en lageringsperiode rundt frysepunktet, og deretter tilsettes det mer glukose sammen med ny gjær, og ølet flaskes. Gjæringsprosessen på flaske bringer ølet opp i 8,5%.

To interesante poeng:
  • Moortgat bruker glukose, ikke sukrose, og det må det nesten være en grunn til.
  • Det som skjer under karbonering og flaskemodning må bidra kraftig til smaken.
Jeg shar akkurat prøvd en Duvel ved siden av en egenprodusert golden ale, med 700 gr sukker i oppskrifta. Og jeg begynner å lure på om jeg skjønner hva @Miguel mener med "sukkersmak":(. (Nå er min helt fersk, og skal nok bli en god del bedre, men likevel .... .)

Min konklusjon: Jeg begynner å lure alvorlig på om det kan være noe i det med at glukose bør brukes i stedet for sukrose.

Jojo, men her var jo sukker/glukose en vesentlig del av oppskriften da... Vil det merkes like godt når det kun gjelder vanlig karbonering? "Time vil sjåv" om 2 uker. Har testet på vann, 1 flaske med sukker og 1 med glukose :)

Dette står i beskrivelsen til Brewshop om glukosen de selger:

Sukker (glukose/dextrose) som brukes til karbonering av øl. Glukose er det reneste og mest brukte sukkeret for karbonering av hjemmebrygget øl, og etterlater ingen restsødme som vanlig sukker

Dette står i beskrivelsen til Brewshop om glukosen de selger:

Sukker (glukose/dextrose) som brukes til karbonering av øl. Glukose er det reneste og mest brukte sukkeret for karbonering av hjemmebrygget øl, og etterlater ingen restsødme som vanlig sukker

Det virker veldig rart. Jeg har aldri sett det antydet at ikke gjæren eter opp all fruktosen. Jeg vil tro at den eventuelle søtsmaken er fra høyere alkoholer.

Men - aldri si aldri. Her må det forskes litt:).

Ser ut til at 40g/l stemmer ja.

Denne rapporten var fra 1987. Det er jo mulig nyere forskning kan si noe mer. Men det er i alle fall åpenbart forskjeller mellom glukose og fruktose i vørter. Så om jeg skulle gått tilbake til sukker til karbonering nå, ville jeg spandert glukose. Og neste gang jeg skal bruke sukker i en oppskrift, vil jeg sikkert gjøre det. Moortgat veit nok hva de gjør når de brygger Duvel:).

Tilbake
Topp