Humleplanter/stikklinger

Jeg ventet en stund, men det tror jeg var fordi jeg bestilte før de hadde høstet og gjort klart.

Skulle anta at de burde sende raskt til deg hvis de hadde røtter på lager. På denne tiden av sesongen er det kanskje sannsynlig at de venter på stiklinger å sende?

Jeg gleder meg til å se hva slags humleavlinger det er mulig å trekke ut av Trondheims-jord :)
 
Jeg venter 4 røtter fra Northernbrewer.com - Centennial og Columbus. De rotet litt med bestillingene så jeg måtte rebestille og fikk derfor ikke cascade da de var blitt tom for dette i mellomtiden. Nå venter en spent brygger på sine røtter og forhåpentligvis påfølgende avling :skitbra: Uansett, jeg er selvsagt klar for bytting av røtter med andre når disse har etablert seg godt i hagen. Foreløpig er det bare mellom -5 og -10 på min adresse i Bergen om nettene. Noe som selvsagt er irriterende kaldt for å være i april, og tælen sitter fremdeles godt i jorden. Får vel plante dem innendørs foreløpig....
 
DagD skrev:
Jeg venter 4 røtter fra Northernbrewer.com - Centennial og Columbus. De rotet litt med bestillingene så jeg måtte rebestille og fikk derfor ikke Cascade da de var blitt tom for dette i mellomtiden. Nå venter en spent brygger på sine røtter og forhåpentligvis påfølgende avling :skitbra: Uansett, jeg er selvsagt klar for bytting av røtter med andre når disse har etablert seg godt i hagen. Foreløpig er det bare mellom -5 og -10 på min adresse i Bergen om nettene. Noe som selvsagt er irriterende kaldt for å være i april, og tælen sitter fremdeles godt i jorden. Får vel plante dem innendørs foreløpig....

Plantet mine i et drivhus hos en kamerat. Han er glad i mine øl så han laget fin plass til mine seks røtter :)
 
DagD skrev:
Jeg venter 4 røtter fra Northernbrewer.com - Centennial og Columbus. De rotet litt med bestillingene så jeg måtte rebestille og fikk derfor ikke Cascade da de var blitt tom for dette i mellomtiden. Nå venter en spent brygger på sine røtter og forhåpentligvis påfølgende avling :skitbra: Uansett, jeg er selvsagt klar for bytting av røtter med andre når disse har etablert seg godt i hagen. Foreløpig er det bare mellom -5 og -10 på min adresse i Bergen om nettene. Noe som selvsagt er irriterende kaldt for å være i april, og tælen sitter fremdeles godt i jorden. Får vel plante dem innendørs foreløpig....

og så bor du på Hop hihihihi  >Tror det har vært mye humle der i vikingtiden ? ;-)
 
Hei

Skal plante 10 stk røtter idag. Noen som vil gi meg noen gode råd?  Skal hele roten graves ned eller skal noe være oppe. Noen spesiel jord man anbefaler? Gjødsel/næring?
 
Hele roten skal ned, med "øynene" på roten oppover. Det holder å grave den ned noen få cm. Lag en haug, slik at vann renner av.

Hønsegjødsel skal visstnok veldig bra, også kompost. Jorden bør være løs og luftig, og godt drenert.
 
Rutof skrev:
Skal plante 10 stk røtter idag. Noen som vil gi meg noen gode råd?  Skal hele roten graves ned eller skal noe være oppe. Noen spesiel jord man anbefaler? Gjødsel/næring?

Ei utfordringa med humleplantar er at du må tenkja på at dei blir 5-6-7 meter høge så du må ha noko dei kan slynga seg oppetter.  Og dei bør helst stå lunt.  3 av dei 4 eg planta ifjor hadde små røter og dei vaks ikkje stort meir enn ein meter eller så medan den fjerde som hadde stort rotsystem blei sikkert 5 meter høg. 
 
katla skrev:
Rutof skrev:
Skal plante 10 stk røtter idag. Noen som vil gi meg noen gode råd?  Skal hele roten graves ned eller skal noe være oppe. Noen spesiel jord man anbefaler? Gjødsel/næring?

Ei utfordringa med humleplantar er at du må tenkja på at dei blir 5-6-7 meter høge så du må ha noko dei kan slynga seg oppetter.  Og dei bør helst stå lunt.  3 av dei 4 eg planta ifjor hadde små røter og dei vaks ikkje stort meir enn ein meter eller så medan den fjerde som hadde stort rotsystem blei sikkert 5 meter høg. 

lunt og solrikt skal de få det :) har en fin plass til de. men blir nok stående i en bod først til frosten slipper
 
The Session på BN hadde hop rhizomes som hovedtema (Blake Crosby fra Crosby Hop Farm som gjest) for et par uker siden, mye nyttig å plukke opp der:

http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Sunday-Session
 
Jeg er veldig spent på hvordan humlene mine har taklet vinteren. Noen i Osloområdet som vet sånn ca når vi kan forvente at de titter opp av bakken igjen?
 
Jeg har sett at mine er iferd med å komme med nye skudd, så alle ser ut til å ha overlevd vinteren :)
 
Bård skrev:
Jeg er veldig spent på hvordan humlene mine har taklet vinteren. Noen i Osloområdet som vet sånn ca når vi kan forvente at de titter opp av bakken igjen?

Normalt rundt begynnelsen av Mai, men den kalde våren kan forsinke det. Husker ikke nøyaktig når mine tittet fram i fjor.
For så vidt svært høy isbrannfare i år, jeg mistenker at noen av mine har strøket med. God drenering er fryktelig viktig på vinterstid, det la seg en solid iskappe over en av tuene mine.
 
Til min store frustrasjon og bortkastede timer på internett så viser det seg vanskelig å finne noen som er sugne på å sende humlerhizomer til Norge. Globalisering du liksom! Er det noen som har hete tips til hvem som shipper hit? aplus vil ikke, eickelmann vil ikke, hopshop gadd jeg ikke prøve da de hadde skrint utvalg, northernbrewer sier de ikke vil sende internationalt. Det er ikke noen på Sørlandet som ulykksaligvis har kuttet en rot i to under vårarbeidet i bedene og som dermed har en bit som de ønsker å bli av med?
 
KristianA skrev:
Til min store frustrasjon og bortkastede timer på internett så viser det seg vanskelig å finne noen som er sugne på å sende humlerhizomer til Norge. Globalisering du liksom! Er det noen som har hete tips til hvem som shipper hit? aplus vil ikke, eickelmann vil ikke, hopshop gadd jeg ikke prøve da de hadde skrint utvalg, northernbrewer sier de ikke vil sende internationalt. Det er ikke noen på Sørlandet som ulykksaligvis har kuttet en rot i to under vårarbeidet i bedene og som dermed har en bit som de ønsker å bli av med?

Det er fremdeles håp! Jeg har i "vår"/vinter mottatt to sendinger ifra Essentiallyhops. Dem leverer! Og med helse-sertifikat som går smooth igjennom norske tollen! Og dem pakker røttene i fuktig mose. Skikkelig proft! Det er litt sent får årets forsendelse, så utvalget er ganske redusert nå i forhold til noen måneder siden. Men klikk på linken nedenfor så kan du finne hvilke typer som fremdeles er tilgjengelige:

http://www.essentiallyhops.co.uk/acatalog/Hop_Plants.html
 
glennrlie skrev:
http://www.willingham-nurseries.co.uk
Bestilte herfra 2. april, kom i postkassa 12. april, med sertifikat og det hele. Ser dog ut som de har gått fra rhizomes til ferdig plantet i potte nå siden det begynner å bli seint på vårparten, men det er jo også et alternativ.

Det var jo veldig effektivt. Blir man forresten tvunget til å ha med et slikt sertifikat for å få greiene inn i Norge?

Freddy skrev:
Det er fremdeles håp! Jeg har i "vår"/vinter mottatt to sendinger ifra Essentiallyhops. Dem leverer! Og med helse-sertifikat som går smooth igjennom norske tollen! Og dem pakker røttene i fuktig mose. Skikkelig proft! Det er litt sent får årets forsendelse, så utvalget er ganske redusert nå i forhold til noen måneder siden. Men klikk på linken nedenfor så kan du finne hvilke typer som fremdeles er tilgjengelige:

http://www.essentiallyhops.co.uk/acatalog/Hop_Plants.html

Det står lite om de sender til Norge hos disse. Hvor skal man føre inn at man vil ha det hit? Og hva skal disse folkene ha for frakten og eventuelle sertifikater?
 
KristianA skrev:
Det var jo veldig effektivt. Blir man forresten tvunget til å ha med et slikt sertifikat for å få greiene inn i Norge?

Aner ikke, men det hjelper sikkert ;) Det står bl.a. at plantene/røttene er sertifisert/godkjent for norske krav.
 
Fikk endel stiklinger fra Homebrewstuff idag, men noen av dem har små hvite prikker + noen store på seg. De var pakka i zip-lock poser med litt vått dopapir, så har ikke vært helt luftige forhold for dem. Noen som har vært borti lignende? lurer på om det har tatt vel lang tid og om de har fått no sjuke eller lignende? brukte vel to uker på sendinga.

Eller er det bare RDWHAHB som gjelder? :biersmile:
 

Vedlegg

  • 2013-04-19 15.45.14.jpg
    2013-04-19 15.45.14.jpg
    1,4 MB · Sett: 886
Tilbake
Topp