1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleplanter/stikklinger

En tråd i 'Råvarer' startet av bigespen, 29 Mai 2008.

1. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel, det er vel pga dette regner jeg med:

Unfortunately we cannot ship pot plants to non-EU countries. Please refer to shipping details for availability of bare-rooted rhizomes which we ship worldwide between November - March.

(det som er listet der nå er nok kun pottede planter, ikke rhizomes)

2. torstein22

torstein22
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp!
    We can only ship bare-rooted rhizomes to Norway and the season has finished. We have shipped many rhizomes to Norway but only between November and early April. Plants are now growing in pots which we cannot ship because of the soil. The website states on all pages (I hope) that we cannot ship plants to non-EU countries. Mike

3. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Er det noen i trøndelagsområdet, mer spesifikt i Levangerområdet som har noen humlerizomer og bytte mot litt hjemmebrygg? :)

-Hallstein

4. leander

leander
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eller en stikling i Vestfold?

5. andyp

andyp
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var på humlejakt i nærområdet i dag og den som leter finner:

Skal høstes om et par uker og benyttes i et brygg med lokale råvarer (minus gjær)

6. Anders_1979

Anders_1979
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Plukket en del humle som min svigermor har i sin hage. Den er enorm og mange år gammel, men har ingen anelse om hva slags type det er. Tror dere dette er noe jeg kan prøve å bruke i øl, eller la være?

Vedlagte filer:

7. Sverre K

Sverre K
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøv!  Gjorde det i fjor med humle plukka lokalt her i Altaområdet, ble et greit øl.  Jeg brukte den hele veien men får jeg tak i lokal humle i år blir den bare brukt som smaks og aromahumle.

8. Anders_1979

Anders_1979
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja det var det jeg tenkte å bruke den som aromahumle til en porter. Da prøver jeg, spennende!  :)

9. Hugo Ivan

Hugo Ivan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Heisann! Er det noen i Bergensområdet/ Hordaland som skal høste humle i nærmeste fremtid? Jeg er i så fall veldig interessert i å komme i kontakt med vedkommende.

10. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal høste litt magnum.

11. hole

hole
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I år er det mye vill humle her i Sandefjord, jeg høstet endel for 2 helger siden og den lukter meget godt, noe ala hallertau. Det er massevis av planter langs bekken rett utenfor huset, de inneholder endel frø men det skulle vel ikke bety såmye. konglene er mye løsere en på moderne sorter og inneholder ikke like mye lupulin så jeg må nok bruke ganske mye. skal høste litt til når det tørker opp etter regnet.spent på om noen uker senere høsting har noen effekt på lupulin mengden.

Vedlagte filer:

12. S10an

S10an
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har hatt 2 elendige sommere + en beinhard vinter med barfrost siden jeg fikk tak i mine humleplanter.
    En av 4 har forsvunnet, men 2 har nå fått blomster for første gan. Tror jeg skal være godt over midels heldig med resten av høsten skal det bli kongler på meg i år.
    Ser derimot frem til neste år og lurer på om noen har lyst på noen form for byttehandel. Lyst på saltz om noen har.

13. ictys

ictys
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ingen i nærheten som har stiklinger eller vet om noe vill humle?

14. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

At de inneholder frø betyr vel at det er hannplanter i nærheten. Da mister de vel og noe smak/karakter.  Derfor humledyrkere skyr hannplanter?

--

15. S10an

S10an
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Humle er hardføre. Jeg fikk røtter fra england og klarte fint å få de hit + pakke om og sende til 3,4,5 stykker til rundt om i landet og meg bekjent så har de alle lyktes med å få frem sine planter.

16. ictys

ictys
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte vel det var lettere om noen i nærheten hadde noen avleggere.

Er i Arendal i uka som kommer - hvis noen der har ett par avleggere...

Men for all del - hvis noen kan sende meg avlegger e så hadde jeg vært evig takknemlig

17. nonshaugen

nonshaugen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en humleplante på huset mitt, som jeg har "arvet" etter svigerforeldrene mine, som plantet den i sin tid. Vet derfor ingenting om den, men skulle gjerne ha visst litt. Hvordan artsbestemmes en humleplante man ikke kjenner opphavet til? Og hvordan finner man ut om det er en hun- eller hanplante? Noen som har tips til en uerfaren brygger, på litteratur eller plasser i kongeriket man kan hevende seg til? Eller andre som har skrevet om dette på forumet?

:help:

18. Jørgen Langgåt

Jørgen Langgåt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

> Og hvordan finner man ut om det er en hun- eller hanplante?

Kommer det kongler på den? Hvis ja, så er det en hunplante.

mvh
    Jørgen

19. nonshaugen

nonshaugen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar, Jørgen  :) Det er definitivt kongler på den, så håpet stiger. Da er det bare artsbestemmelse som gjenstår. Noen??

20. AndreasKr

AndreasKr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noen som vil dele saaz og eller cascade med meg (i Bergen)?  :ilike:

Del denne siden