1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleplanter/stikklinger

En tråd i 'Råvarer' startet av bigespen, 29 Mai 2008.

1. katla

katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ei utfordringa med humleplantar er at du må tenkja på at dei blir 5-6-7 meter høge så du må ha noko dei kan slynga seg oppetter.  Og dei bør helst stå lunt.  3 av dei 4 eg planta ifjor hadde små røter og dei vaks ikkje stort meir enn ein meter eller så medan den fjerde som hadde stort rotsystem blei sikkert 5 meter høg. 

2. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

lunt og solrikt skal de få det :) har en fin plass til de. men blir nok stående i en bod først til frosten slipper

3. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

The Session på BN hadde hop rhizomes som hovedtema (Blake Crosby fra Crosby Hop Farm som gjest) for et par uker siden, mye nyttig å plukke opp der:

http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Sunday-Session

4. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er veldig spent på hvordan humlene mine har taklet vinteren. Noen i Osloområdet som vet sånn ca når vi kan forvente at de titter opp av bakken igjen?

5. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har sett at mine er iferd med å komme med nye skudd, så alle ser ut til å ha overlevd vinteren :)

6. Nidveg

Nidveg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Normalt rundt begynnelsen av Mai, men den kalde våren kan forsinke det. Husker ikke nøyaktig når mine tittet fram i fjor.
    For så vidt svært høy isbrannfare i år, jeg mistenker at noen av mine har strøket med. God drenering er fryktelig viktig på vinterstid, det la seg en solid iskappe over en av tuene mine.

7. KristianA

KristianA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Til min store frustrasjon og bortkastede timer på internett så viser det seg vanskelig å finne noen som er sugne på å sende humlerhizomer til Norge. Globalisering du liksom! Er det noen som har hete tips til hvem som shipper hit? aplus vil ikke, eickelmann vil ikke, hopshop gadd jeg ikke prøve da de hadde skrint utvalg, northernbrewer sier de ikke vil sende internationalt. Det er ikke noen på Sørlandet som ulykksaligvis har kuttet en rot i to under vårarbeidet i bedene og som dermed har en bit som de ønsker å bli av med?

8. Freddy

Freddy
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er fremdeles håp! Jeg har i "vår"/vinter mottatt to sendinger ifra Essentiallyhops. Dem leverer! Og med helse-sertifikat som går smooth igjennom norske tollen! Og dem pakker røttene i fuktig mose. Skikkelig proft! Det er litt sent får årets forsendelse, så utvalget er ganske redusert nå i forhold til noen måneder siden. Men klikk på linken nedenfor så kan du finne hvilke typer som fremdeles er tilgjengelige:

http://www.essentiallyhops.co.uk/acatalog/Hop_Plants.html

9. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

http://www.willingham-nurseries.co.uk
    Bestilte herfra 2. april, kom i postkassa 12. april, med sertifikat og det hele. Ser dog ut som de har gått fra rhizomes til ferdig plantet i potte nå siden det begynner å bli seint på vårparten, men det er jo også et alternativ.

10. KristianA

KristianA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var jo veldig effektivt. Blir man forresten tvunget til å ha med et slikt sertifikat for å få greiene inn i Norge?

Det står lite om de sender til Norge hos disse. Hvor skal man føre inn at man vil ha det hit? Og hva skal disse folkene ha for frakten og eventuelle sertifikater?

11. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aner ikke, men det hjelper sikkert ;) Det står bl.a. at plantene/røttene er sertifisert/godkjent for norske krav.

12. Riiser

Riiser
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fikk endel stiklinger fra Homebrewstuff idag, men noen av dem har små hvite prikker + noen store på seg. De var pakka i zip-lock poser med litt vått dopapir, så har ikke vært helt luftige forhold for dem. Noen som har vært borti lignende? lurer på om det har tatt vel lang tid og om de har fått no sjuke eller lignende? brukte vel to uker på sendinga.

Eller er det bare RDWHAHB som gjelder? :biersmile:

Vedlagte filer:

13. Nidveg

Nidveg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan jo vurdere å beskjære, kommer an på hvor mye rotstokk du har. De store flekkene er farligst, tenker jeg.

14. vegardbr

vegardbr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bestilte fra Willingham Nurseries 5.mars, men har enda ikke mottatt noe.  :(  Andre som har ventet lenge?

15. vegardbr

vegardbr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ah ok, fikk svar at de hadde sendt pengene tilbake da de ikke ville sende til Norge på en stund.. snedige greier.. Fikk ikke noe noe info om det, så dette var noe de hadde gjort i all stilhet på PayPal

16. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mine har vokst godt i drivhus. Snart sette de ut :)

17. Freddy

Freddy
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Slik så det ut FØR natta det kom et lite snølag over.... Nå ser dem litt brunere ut. :bank2:

Vedlagte filer:

18. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vokser godt :)

19. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

20. torstein22

torstein22
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Prøvde akkurat å bestille fra willingham-nurseries.co.uk, fikk pengene returnert på paypal med ingen beskjed. Har sendt dem mail nå, og venter spent på svar. De hadde mange sorter, bla. Cascade, på lager.

Del denne siden