Humleplanter/stikklinger

Då har endelig den eine fuggles-humlen min titta opp over molda. Hadde eigentleg avskrive samtlige. Neste gong plantar eg dei grunnare.
 
Her har Cascade, Centenniel og Fuggles vokst rundt 30-50cm, Tettnang 1,5m, og ellers gror noen navnløse norske varianter her og der. :)
Værforholdene har heller ikke i år vært særlig gode her, men sesongen er ikke akkurat over enda..

Har ikke hatt videre suksess med å klippe av rotskudd for å dele ut til andre i det siste, avventer enda full rapport på hvordan det har gått med toppskuddene som har fått slå røtter i vannglass og deretter settes i jord.
 
Fra veggen:

Goldings, Fuggles (såvidt over bakken), Challenger & Prima Donna.

De har grodd utrolig sakte frem til for et par dager siden, og nå med varmen ser det ut til at de eksploderer oppover trådene...
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    941 KB · Sett: 500
Jeg kan ingenting om plantene så jeg prøver meg på et idiot spørsmål. Kan alle humleplanter brukes? Min tante har en husvegg som plantene klatrer 5m opp på, ble plantet på 50-tallet, så fra en gammel plante/type. Hadde vær litt morro om den faktisk kunne brukes til noe :)
 
Plantet humlene i mai og hadde fått beskjed av jobben om å komme meg til Japan så forts som f....
Det ble da bare plantet med pottene ved siden av, men da jeg kom hjem etter 2 månder så var pottene blåst bort så det er bare primadona jeg husker plaseringen av  :nosmile:

Ser ikk ut til at det blir noen avling på meg i år, men skal si primadona har vokst godt og når meg snart over hodet.

Er det mulig å få til en humlebytte ring tro? Jeg har absolut lyst på mere humle i hagen. Må vell legge ved et bilde en dag.
 
Mine fire som ble planta i mai er nå fra to til fire meter høye. Ingen blomster, det blir vel til neste år. Har fuggle, ekg, challenger & prima donna (mest kortvokst). Bytter gjerne til våren...
 
Noen som vet hvordan en skal behandle konglene etter at de er plukket. Har vakuumpakker, men hvordan er en grei måte å tørke de på? Ser for meg å vakuumpakke og fryse og bruke ved passende anledning. Dette gjelder en ukjent type humle som vokser her på gården.
 
Jeg tørket i stekeovnen med varmluft og ovnsdøra på gløtt, funker vel greit ved mindre mengder. I junaiten er det visst vanlig for budsjettbryggere å tørke med doble rammer lagd av myggnettingvinduer i rom som helst er mørklagte/varme/tørre/ventilerte. Det er også anbefalt å la humla modne i romtemperatur en måned etter pakking.
 
I vår kjøpte jeg en humleplante på et plantesalg her i Sandnes. Denne stod i potte og var ca 20cm over jorden, plantet den ut samme dag og har nå klatret nesten 2 meter men uten kongler.
Spurte om han visste om dette var hunn eller hannplante og om den ville bære kongler, men kunne ikke svare annet enn at dette visstnok skulle være den originale humlen.
Gir den et forsøk så får vi se neste år hvor det bærer.

Er isåfall meget interessert i stiklinger av mere populære ølhumler dersom noen kan avse dette utpå vårparten!
 
Det var Håve Plantesalg som solgte meg denne humlen. Mener de hadde 2 typer stående da jeg var der i vår.

Nå er merkelappen på planten borte, men når du sier det er jeg temmelig sikker på at denne var navngitt Humulus Lupulus ja. Kan denne være brukanes?
 
iGrunde skrev:
Det var Håve Plantesalg som solgte meg denne humlen. Mener de hadde  2 typer stående da jeg var der i vår.

Nå er merkelappen på planten borte, men når du sier det er jeg temmelig sikker på at denne var navngitt Humulus Lupulus ja. Kan denne være brukanes?

Hva i all verden fyren mente med den "originale" humlen kan vi vel bare gjette på. Det betyr vel bare på salgspråk at det faktisk er humle, og ikke f.eks. cannabis eller eføy, og at selgeren veit føkk ål og blomkål om rasen. Humulus Lupulus er latin for humle. Med andre ord har du fått tak i en humlete humle, sannsynligvis en prydvariant uten nevneverdig bryggeverdi.
 
Det er visst ikke alltid at humleplanter gir kongler det første året, og i år har vel ikke været vært så fantastisk heller. Men sjansen er uansett stor for at det er en prydvariant du har kjøpt, og at den ikke er så smakfull.
 
Hva?!!

Har ikke sommerværet på vestlandet vært bra i år? Vi har jo vitterlig hatt noen ettermiddager med solgløtt.
 
Tilbake
Topp