Humleplanter/stikklinger

Mine avleggere er som sagt skåret av over jorden. Og jeg vet ikke hvordan de tåler transport.

Det jeg har gjort tidligere for å formere mine humleplanter er å plante slike avskårede, overjordiske skudd som har stått i vann en tid og utviklet røtter. Det gikk forbausende greit. Veldig livskraftige greier.

Men jeg altså aner ikke hvordan de vil tåle transport med posten. Eller om de bør stå i vann her eller der.

Kan godt sende et par-tre stykker om jeg får refundert portoen. Jeg kan pakke dem i juicekartong/plast og fuktig papir (drikker ikke melk;)

De tyter opp, flere stykker hver dag.
 
Aha. Hm... :jaha:
Morten, du skal vel ikke tilfeldigvis til Oslo eller deromkring i den nærmeste framtid (pendling, etc.)?
 
Dessverre ... jeg er i Oslo maks 2 ganger i året. Har allerede vært der én gang i år, tror det blir lenge til neste gang ...
:(

Men du er velkommen en tur hit til Nøtterøy!
:)
 
OK, kan godt prøve det.

Det jeg også kan gjøre er å plante stiklingene i en potte og ta den med til Oslo eller Asker når anledningen evt måtte by seg.
Men min erfaring er at de bør plantes ut så tidlig som mulig, helst i løpet av mai måned.

Spennende å se om det funker å sende dem slik. Tror det burde gå.
 
Morten Kielland skrev:
Dessverre ... jeg er i Oslo maks 2 ganger i året. Tror det blir lenge til neste gang ...
:(

Men du er velkommen en tur hit til Nøtterøy!
:)

Hm, kunne fungert, men alt i alt er nok posten billigere. Hvis du sender med metoden Aleksander beskrev, kan jeg fint refundere portoen. Høres 8-10 avleggere bra ut?
 
Blir nok litt mye i dag, men som sagt, de tyter opp; så om et par dager, så ...
;D

I øyeblikket har jeg 5-6 stykker stående i vann.
 
Bruk fuktet tørkepapir og legg det i en zip-loc pose.
Så legger du det inn i melkekartongen som du klipper av toppen. La det være igjen en "lapp" slik at du kan lukke igjen kartongen, og så teip igjen.
Evt ta litt avispapir inni slik at posen med avleggeren ikke dunker opp og ned dersom du rister kartongen.

Denne blir såpass lett at du kan sende den som vanlig brevpost.

Jeg har ikke gjort dette før selv. Men har hørt om metoden. Selv har jeg mottatt og sendt akvarieplanter på denne måten med suksess.

jeg vil gjerne ha 4-5 stk.
 
Tja, kan jo se det litt an i forhold til hvor mange aleksander vil ha. 4-5 høres egentlig heilt OK ut for min del og.
 
@ Asle81: Tusen takk for bestilling, fikk hentet dem i går. Kan du sende meg kontonummer og hvor mye jeg skylder deg på epost: kalfsnes (at) gmail (dått) com

BTW: noen som vet hvor lenge jeg kan/bør maks vente før jeg planter rhizomene? Hvis de skal i jorda om 1 måned, bør jeg da sette dem i en potte innendørs nå eller er det for tidlig?
 
Fyrbrygger skrev:
@ Asle81: Tusen takk for bestilling, fikk hentet dem i går. Kan du sende meg kontonummer og hvor mye jeg skylder deg på epost: kalfsnes (at) gmail (dått) com

BTW: noen som vet hvor lenge jeg kan/bør maks vente før jeg planter rhizomene? Hvis de skal i jorda om 1 måned, bør jeg da sette dem i en potte innendørs nå eller er det for tidlig?

Ville plantet de i bakken ASAP-ZULU-HONOLULU. Du vil at røttene skal etablere seg godt der humlen skal bo resten av livet.
 
@ Erlendso:
Eg hørre deg! Men!
De skal i jorda på hytta og dit er jeg ikke før om 1 måned, men kan jo sette dem i potter/jord nå og så ta med hele sullamitten om en måned. Eller?
 
Fyrbrygger skrev:
@ Erlendso:
Eg hørre deg! Men!
De skal i jorda på hytta og dit er jeg ikke før om 1 måned, men kan jo sette dem i potter/jord nå og så ta med hele sullamitten om en måned. Eller?

Joda, det går det og. Ville brukt en så stor potte som mulig slik at rotmassen ikke får klaustrofobi. Humlen vil trolig vokse en del på en måned. Når det begynner å bli grønt er det viktig å holde jorden fuktig da humle i praksis kan sammenlignes med en vannsøyle holdt opp av noen planteceller. En slik drypp-vanner er kjekt å ha hvis du er som meg og ofte glemmer å vanne plantene. http://www.jula.no/dryppvanner-6-pakning-759014
 
De som har planta rhizomer: Kor lang tid gjekk det frå planting til de såg spirer? Eg har endå ikkje fått noko aktivitet. Planta dei kanskje litt djupt.. Skal dei ha lite eller mykje vatn?
 
Roffe skrev:
De som har planta rhizomer: Kor lang tid gjekk det frå planting til de såg spirer? Eg har endå ikkje fått noko aktivitet. Planta dei kanskje litt djupt.. Skal dei ha lite eller mykje vatn?

Mine glimrer stadig med sitt fravær. Har googlet meg fram til at det ikke er uvanlig å vente to uker, noen ganger opptil fire uker. Vannmengden før de spirer er jeg usikker på.
 
Tilbake
Topp