1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleplanter/stikklinger

En tråd i 'Råvarer' startet av bigespen, 29 Mai 2008.

1. Lunde

Lunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Håper det er greit jeg kommer med et spørsmål, og så fint at det var en gartner her :)

Har jeg skjønt det riktig, at humle er en staude, og skyter på nytt hver vår?

Jeg fikk tar i 3 små skjøre humlestiklinger i våres som jeg pottet om og hadde ute hele sommeren bak noen vindusrammer. De vokste, men ble aldri veldig store. Flyttet de inn før frosten kom, men de har alikevel tørket inn/død. Er dette den naturlige staudesyklusen eller kan de ha dødd? Skal jeg bare sette de kaldt i kjelleren, og ta de frem til våren igjen, og se hva som skjer, eller skal jeg prøve å vekke/holde de i live inne under plantelys f.eks?

2. Espen Unnvik

Espen Unnvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå er jeg ikke gartner, men tillater meg å svare.

Humleplanten er en flerårig plante som visner om høsten/vinteren, både blader og stilk dør, roten overvintrer med frost.
    Jeg lagret mine planter i en utebod, jeg benyttet uteboden til å gjære en lager, da begynte humleplanten å sette lange hvite skudd i februar måned. Skuddene var hvit pga mangel på lys....skuddene døde og nye kom senere på våren. Tror ikke dette var en heldig seanse, så skal du lagre de inne bør du ha god kontroll på temp og fuktighet.
    Etter min erfaring er det like greit å la naturen ordne opp i dette selv.

3. Walland

Walland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ganske bra svart :) De fleste flerårige planter som klarer frost vil nok desverre ikke klare seg hvis man tar de inn.

Det er forøvrig best å ta stikling av humle via røttene, enklere å se om humleplanten har sykdommer eller lignende og.

4. Bernts

Bernts
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da fikk jeg denne Cascaden i posten i dag, however...... Nå er det frost, stiklingen ser ut til å spire........ Så hva skal jeg gjøre med den nå??.

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      134,7 KB
      Visninger:
      796
  5. Chrissor

Chrissor
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei Bernts
    Utdrag fra: http://ebrew.com/beer/hop_rhizomes.htm
    "Upon arrival, store the hops in a plastic bag in a slightly moist condition and keep refrigerated until you are ready to plant. If the rhizomes dry out, you will need to soak them for short while to increase your chances of success."

6. Johnemann

Johnemann
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei
    Nå er det definitivt vår.. (trrrur eg ) Har noen humlerøtter i Bergensområdet som de vil dele ?
    send meg gjerne en PM om det er napp  :)

/John

7. Lunde

Lunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

Jeg også interessert, men på Østlandet. Betaler gjerne.

8. Plecoo

Plecoo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Henger meg på denne.
    Er det noen som har humleplante i grenland området??
    Går det ann å få en bit og få prøve selv???
    Kan gjerne betale for en rotbit :)

Stian

9. OyvindEG

OyvindEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har plantet mine i store blonsterpotter, og lar dem stå inne. Kommer til å plante dem ut når det er varmegrader døgnet rundt og telen er borte.

10. seven

seven
    Expand Collapse
    Registrert bruker

fikk 3 planter i går fra willingham  Cascade Fuggles kent golding plantene har 3 cm lange spirer hva nå  plante inne i påtter eller vente til fråsten gir seg bor i klepp rogaland

11. Walland

Walland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enten potter du dem om og setter de kjølig og lyst, lyset er viktigst, men desto varmere de står desto mer må du tilvenne de til utetemperaturer senere (aldri sett en plante som har stått inne rett ut, de må tilvennes).

Eller du kan ta oppbevaringsposen med hulerøttene i rett i kjøleskapet, det er slik de er lagret hos leverandøren. Her er det viktig at ikke for mye lys trenger inn.

Jeg har tre humlerøtter i potter nede i kjelleren, hvor det er iskaldt og lyst. Jeg har også to humlerøtter i kjøleskapet, så jeg prøver å eksperimentere litt for å se hva som passer seg.

Jeg får nok lage en humleguide etterhvert, merker at det er mye av de samme spørsmålene som går igjen.

12. torstein22

torstein22
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen i Trondheim som har røtter til overs? Evt. noen som vet av en god plass å bestille fra? :)

13. oyrisan

oyrisan
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg fikk røttene mine raskt og effektivt fra http://www.willingham-nurseries.co.uk/
    De sendte med sertifikat og gode greier. Trønderklimaet har ikke vært forenelig med å plante ut noe som helst enda,  men det er jo håp om at telen skal gi seg snart.

14. vegardbr

vegardbr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bestilte 5.mars, men de har ikke kommet enda. Hvor lenge ventet du Øyvind?

15. oyrisan

oyrisan
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ventet en stund, men det tror jeg var fordi jeg bestilte før de hadde høstet og gjort klart.

Skulle anta at de burde sende raskt til deg hvis de hadde røtter på lager. På denne tiden av sesongen er det kanskje sannsynlig at de venter på stiklinger å sende?

Jeg gleder meg til å se hva slags humleavlinger det er mulig å trekke ut av Trondheims-jord :)

16. DagD

DagD
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg venter 4 røtter fra Northernbrewer.com - Centennial og Columbus. De rotet litt med bestillingene så jeg måtte rebestille og fikk derfor ikke cascade da de var blitt tom for dette i mellomtiden. Nå venter en spent brygger på sine røtter og forhåpentligvis påfølgende avling :skitbra: Uansett, jeg er selvsagt klar for bytting av røtter med andre når disse har etablert seg godt i hagen. Foreløpig er det bare mellom -5 og -10 på min adresse i Bergen om nettene. Noe som selvsagt er irriterende kaldt for å være i april, og tælen sitter fremdeles godt i jorden. Får vel plante dem innendørs foreløpig....

17. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Plantet mine i et drivhus hos en kamerat. Han er glad i mine øl så han laget fin plass til mine seks røtter :)

18. Johnemann

Johnemann
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

og så bor du på Hop hihihihi  >Tror det har vært mye humle der i vikingtiden ? ;-)

19. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei

Skal plante 10 stk røtter idag. Noen som vil gi meg noen gode råd?  Skal hele roten graves ned eller skal noe være oppe. Noen spesiel jord man anbefaler? Gjødsel/næring?

20. OyvindEG

OyvindEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hele roten skal ned, med "øynene" på roten oppover. Det holder å grave den ned noen få cm. Lag en haug, slik at vann renner av.

Hønsegjødsel skal visstnok veldig bra, også kompost. Jorden bør være løs og luftig, og godt drenert.

Del denne siden