Humleplanter/stikklinger

Eg planta 8stk ca 20.mars og dei første fem var oppe etter ca tre veker. Den siste dukka opp for ei veke sidan. Her må ein ha is i magen og unngå å panikkvatne. Så lenge det er fukt i jorda trur eg det går bra. Vatna pottene mine eit par ganger i periode utan regn.
 
Mine fire har variert mye i tidspunkt for første spire.  Nå ser det ut til at også den siste rører på seg.  Lengste skudd er nå ca 25cm høyt og ser villig ut.  Står i mellomstore potter og skal snart få flytte ut av disse.  De blir stående på et område hvor det lett tørker ut (vet det ikke er helt heldig; men der har de gode klatremuligheter og vil få masse sol...), så dryppslangen er anskaffet og klar til bruk! :)

Kan bli gøy dette! :-D)))

MM
 
OK, da er jeg klar til å sende ut til de som fortsatt vil ha stiklinger!

Interesserte jeg har notert er Eivind, Frode, Morten, Olav og Aleksander.

5 stiklinger har nå fått bra med røtter, de andre har jeg vraket. Dvs at det kun blir én på hver dersom alle fortsatt vil ha.

Gi beskjed snarest om du fortsatt er interessert eller ikke, til morten (krøllalfa) mortenkielland.com

Jeg kan pakke dem i kveld og sende dem i morgen. Porto/pakking blir ca 75 kroner for hver forsendelse.
 
Bare å si fra dersom noen har stiklinger som lever. De jeg fikk fra england ser ikke ut til å ha overlevd turen..
 
Bård skrev:
Bare å si fra dersom noen har stiklinger som lever. De jeg fikk fra england ser ikke ut til å ha overlevd turen..

Nei, de var ikke mye tess de. En amerikansk humledyrkervideo på youtube hevdet at rhizomene egentlig bør være langt feitere enn de hyssingene vi fikk i posten for å være levedyktige. Goldings-varianten min ankom med gråhvit mugg og uten spirer, og det virker som om den bare ligger og råtner.

Forresten, jeg ser at det er en solid håndfull med folk i Osloområdet med humleplanter nå. Det hadde vært artig å danne et lite rhizom/stikling-nettverk her, og bytte planter til våren. Jeg tror at minst én av englandsplantene mine har overlevd (Wye Challenger). Noen tanker?
 
Mine fra england har ikke vist tegn til å spire enda, mens den jeg kjøpte på botanisk hage i fjor er ca 1.70 høy og har mange stikklinger.
 
Hos meg er det bare Challenger som ikke har spiret. De som har spiret blir nok ikke de helt store plantene i år de heller, men de lever ihvertfall. Håper fler av dere som var med på bestillingen får liv i plantene etterhvert. Men må si meg enig i at rhizomene ikke var så veldig store, spesielt ikke challengerene. De som så best ut når de ankom var prima donna, mens de som har vokst best hos meg så langt er fuggles.
 
Alle mine åtte gjekk det bra med. Det gjekk litt tregt med nokon av dei, men no er alle i gjorda og ser ut til å kvikne bra til. Røttene eg fekk såg litt slappe ut, og nokon hadde kvite flekker/prikkar som kunne minne om mugg. Trur ikkje det var mugg. Klipte vekk det som var mjukt og livlaust og satte dei i potter med plantejord og hestekompost. Planta dei ut for ei veke sidan i velomdanna hestekompost langs eit sørvendt berg med to meter mellomrom. Dei største er endå berre 40-50cm lange.
 
Mistet litt troen på Aplus, bare 1 av seks overlevde.
Alle 3 fra Gartneri Eickelman er oppe for andre året, de kom i potter så man sert tilstanden med en gang man opner esken.
 
Forresten, jeg ser at det er en solid håndfull med folk i Osloområdet med humleplanter nå. Det hadde vært artig å danne et lite rhizom/stikling-nettverk her, og bytte planter til våren. Jeg tror at minst én av englandsplantene mine har overlevd (Wye Challenger). Noen tanker?

Ikke så dumt det!

Det kunne også være artig å undersøke litt hvilke sorter som trives best hos oss mht smak, bitterhet, aroma og avkastning.

En annen ting er at det er såpass mye jobb å dyrke/høste/tørke/pakke humle selv, at de fleste mer enn gjerne betaler en hundrelapp eller så for 250g ferdig humle til ølet sitt ;)


Men det er jo moro å gjøre ting selv! Og helt fersk humle, rett i brygget, gir en ganske fin aroma; men regn som sagt ikke med at det skal lønne seg ift medgått arbeidstid!  ;D

Litt om humledyrking på dansk her:
http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/beer/humledyrkning2008.htm
 
Da er planter sendt. Håper de klarer transporten.

Noen tips:

Plantene kan plantes i potte som så settes ut for herding (gradvis tilvenning til uteklima), evt plantes rett på friland.
Helst sydvendt, gjerne litt mot øst. Humle liker dyp jord, helst minst 50 cm. Gjødsles og vannes godt ved planting, samt første og evt 2. år.
Etter planting holdes jorda fuktig, men ikke våt.
Hold ugress unna vha luking.
Liker svakt basisk jord med litt kalk. Se forøvrig ovennevnte artikkel.

Stengelen vil visne til høsten, men forhåpentlig komme fint neste år.

Lykke til!
:)
 
Er det noen som har tips for hvordan jeg kan identifisere hannplanter? Jeg har noen innfødte planter her, og vil gjerne kvitte meg med hannplantene før neste år.  Har forresten lest at Fuggles bør pollineres for å sikre en god avling, for de av dere som har den.
 
Husk at ikke alle humle planter får kongler hvært år, dette gjelder spesielt ville typer. så finn ut forskjellen på hunn og han blomst før du luker ut planter.

Vi mistet vår humle plante i vinter men har fått to forskjelige ikke navngitte sorter fra lokale folk. Det finnes mye humle i norge så den som leter skal finne ;)
 
Tilbake
Topp