Humleplanter/stikklinger

Ja det er egentlig det jeg frykter, men gir Umulus Lupulusen en sjanse ut i neste sesong, så hvis den ikke oppfører seg da blir det nok en varm velkomst med komposthaugen :)
 
Eg planta 8 stk i vår, og alle er liv i. Det er ein som ikkje er meir enn ein meter høg men den høgaste er over fem meter. Ingen har fått blomst endå, men satsar på at neste år blir bedre.
 
Hei,

Forsøker meg med et spørsmål til dette emnet.

Min familie har et lite småbruk på sørlandet (Kragerø) der jeg til min store overraskelse så en humleplante i fjor høst med kongler (var blitt brunsvidd da så jeg plukket dem ikke).

Spørsmålet er om det går an å ta "skudd etc" fra denne planten og plante flere planter og hvordan man gjør det? Noen som har greie på dette? Aner ikke hva slags humleplante det er snakk om men litt artig likevel.

Videre har jeg flyttet til langt kaldere breddegrader (Bodø) og lurer på om jeg skulle forsøke å hente skudd fra denne planten for så å forsøke å plante her i Bodø. På vei til min sønns barnehage så har jeg sett humleplanter med kongler så det  ser ut som at det er mulig å plante humle selv her i det kalde nord.

Flott om noen har noen innspill til dette.

Hilsen tommy
 
Tommy_1977 skrev:
Hei,

Forsøker meg med et spørsmål til dette emnet.

Min familie har et lite småbruk på sørlandet (Kragerø) der jeg til min store overraskelse så en humleplante i fjor høst med kongler (var blitt brunsvidd da så jeg plukket dem ikke).

Spørsmålet er om det går an å ta "skudd etc" fra denne planten og plante flere planter og hvordan man gjør det? Noen som har greie på dette? Aner ikke hva slags humleplante det er snakk om men litt artig likevel.

Videre har jeg flyttet til langt kaldere breddegrader (Bodø) og lurer på om jeg skulle forsøke å hente skudd fra denne planten for så å forsøke å plante her i Bodø. På vei til min sønns barnehage så har jeg sett humleplanter med kongler så det  ser ut som at det er mulig å plante humle selv her i det kalde nord.

Flott om noen har noen innspill til dette.

Hilsen tommy

Å ta stilklinger av humle er grei skuring det. Jeg vil anbefale å grave opp noen røtter, pakke dem inn i fuktig mose, og plante dem i Bodø. Da har du størst sjanse for at den overlever prøvelsen. Kan være greit å plante dem med godt mellomrom, så de ikke gror inn i hverandre og krangler om plass.
 
Til Tommy:

Morsomt hvis det er en eldre plante du er kommet over, for disse er gjerne gamle sorter som er tilpasset det lokale klimaet. Selv bor jeg på Nøtterøy i Vestfold og jeg har en humleplante fra Hvaler i Østfold som åpenbart trives veldig godt her.

Det kunne imidlertid være moro å sammenlikne de to plantene og se om de er like/ulike. Tror du jeg kunne få et par stiklinger av den planten du nevner?
Hvis jeg kunne få helt nøyaktig posisjon på planten, så kan jeg gjerne hente stiklingene selv ... til våren ;)

Til slutt et råd vedr. anlegging av humlehage: Jeg tror det ville være fornuftig av deg å også ta stiklinger fra Bodø-humlen, i tillegg til stiklinger fra Kragerø. Dette nettopp fordi den sorten du har sett i Bodø godt kan være mer hardfør enn den fra Kragerø. Eieren vil sikkert la deg få ta noen stiklinger, for de spruter jo ut i hopetall hvert eneste år. Med mindre planten er helt ung, så kan du ta massevis av stiklinger uten å svekke planten merkbart.

Plant stiklingene godt fra hverandre, og i god, dyp jord, gjerne på et solfylt og lunt sted.

Som et alternativ til stiklinger kan du ta et par-tre skudd og sette i et vannglass et par ukers tid. Da vil de utvikle små, hvite, tynne røtter og kan igjen plantes i en potte eller direkte ut i hagen.

Håper å høre fra deg pr e-post eller PM.

Mvh
Morten
 
Det nærmer seg vår (tidlig optimist) og i år vil jeg plante humle i hagen og hytta.
Er sugen på egendyrka humle i brygget og vil forhåpentligvis kunne realisere "drømmen" om to år.

Vil allerhelst ha noe av de engelske sortene som er i nogenlunde samme klima som oss.

Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i plante/r til våren?
 
Aleksander_B skrev:
Det nærmer seg vår (tidlig optimist) og i år vil jeg plante humle i hagen og hytta.
Er sugen på egendyrka humle i brygget og vil forhåpentligvis kunne realisere "drømmen" om to år.

Vil allerhelst ha noe av de engelske sortene som er i nogenlunde samme klima som oss.

Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i plante/r til våren?

Hvis du skal til NM er det muuuuulig at jeg har en stikling klar, såfremt den har overlevd dvaleforsøket.
Alternativt kan du prøve http://www.essentiallyhops.co.uk/ og http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop.html eller http://www.hopshop.co.uk/delivery.php
 
Hei,

Jeg er interessert i humlestiklinger av typer som egner seg til brygging, hvis noe har det. Har fått ryddet en sørvendt fjellskråning på tomta hvor jeg tror de vil trives.

Fungerer det å ta stiklinger av humle på samme måte fra f.eks drue? At man tar en bit fra et fjorårsskudd på denne tiden, setter i vann, og at det da vil skyte røtter fra bladfestene? Har gjort det flere ganger med drue, med bra resultet.
 
Lunde skrev:
Hei,

Jeg er interessert i humlestiklinger av typer som egner seg til brygging, hvis noe har det. Har fått ryddet en sørvendt fjellskråning på tomta hvor jeg tror de vil trives.

Fungerer det å ta stiklinger av humle på samme måte fra f.eks drue? At man tar en bit fra et fjorårsskudd på denne tiden, setter i vann, og at det da vil skyte røtter fra bladfestene? Har gjort det flere ganger med drue, med bra resultet.

Nei, fjordårsskudd er død.....

Man tar en del av roten, men bør sikkert vente litt enda.
Skal man ta røtter fra norske eksemplarer bør hvertfall frost værte ute av jorden.
 
:sikle jeg planlegger ,som mange allerede gjør, å dyrke min egen humle  :help: 

hvile erfaringer har dere humlehoder med dyrking i norge ( bergen) jeg har lest litt om nøgne sine forsøk og kunne tenke meg å prøve selv..

jeg har grønne fingre men ingen gartner..  må jeg ha drivhus ? hvilken type er mest resistant ovenfor kulde og greier seg uten lys ( Bergen ) he he .. 

kan jeg starte en klone inne for å så plante den ut .. 

setter pris på om du har noen linker til mer lesestoff og\eller legger ut bilder av din egen produksjon..  må vite litt mer om dette her ..

jeg har og lest litt på forumet humler i våre hager ..  diig :sikle
 
Eg har i dag redda røttene til ei veldig gammal humleplante som har stått på gården til besteforeldrene mine så lenge nokon kan hugse. Området humla står i skulle gravast opp så eg måtte fjerne dei no.  Eg satt røttene i nokre store potter med god jord og har plassert pottene kaldt men frostfritt, er dette lurt eller er det andre ting eg heller bør gjere for å holde liv i røttene??
 
Jeg bumber denne!

Er det flere som har tenkt å bestille humlerøtter til våren?
Og hvordan har de som bestilte i år og ifjor hatt det, har plantene deres overlevd og trivdes?
Kan ikke noen skrive litt erfaring med de forskjellige sortene, sånn at det blir enklere for oss andre å bestille noe som overlever!?
 
Tilbake
Topp