Humleplanter/stikklinger

Walland skrev:
Jeg bumber denne!

Er det flere som har tenkt å bestille humlerøtter til våren?
Og hvordan har de som bestilte i år og ifjor hatt det, har plantene deres overlevd og trivdes?
Kan ikke noen skrive litt erfaring med de forskjellige sortene, sånn at det blir enklere for oss andre å bestille noe som overlever!?

Det står linker postet over til gatnere som selger rizomer eller levende skudd nå.. billig , bare å bestille , jeg får mine any day now..

har bestillt early perle, cascade og ett par andre som lever fint i england..  planter dem rundtom i hagen for å se hvilke plass de liker best ..
og jeg tror de fleste overlever overvintring , men ikke alle takkler sykdommer og norsk sommer like godt..

:brygging:
 
Kjøpte fire røtter fra en engelsk leverandør som listet over her, fuggle, ekg, challenger og en bella donna eller noe slikt, om jeg ikke husker helt feil. De ble plantet ned når tela gikk i tromsø i fjor. Samme sommer vokste de seg til mellom 3-6 meter høye, men ingen blomster. I år vokste de faktisk mindre, sikkert på grunn av dårlig sommer, og heller ingen blomster i år. Jeg aner ikke hva som skjer, men gir dem et år til før jeg konkluderer at jeg bare har fått hannplanter... :)
 
Kjøpte fire røtter fra en engelsk leverandør som listet over her, Fuggles, ekg, Challenger og en bella donna eller noe slikt, om jeg ikke husker helt feil. De ble plantet ned når tela gikk i tromsø i fjor. Samme sommer vokste de seg til mellom 3-6 meter høye, men ingen blomster. I år vokste de faktisk mindre, sikkert på grunn av dårlig sommer, og heller ingen blomster i år. Jeg aner ikke hva som skjer, men gir dem et år til før jeg konkluderer at jeg bare har fått hannplanter...

:confuzed:
Nedtur ..  håper du får de i år da..  når du får fra levrandør skal de være ferminiserte ( 100% kjerring) , men det var jo inponerende størrels uten blomst , fjerner du alle skuddene yten de to beste ? + næring og godt med vann? hmm håper det ordner seg for deg..
:brygging:
 
Nei, jeg gjorde ingenting. Satte dem i bakken når tela gikk og lot humla suse...eller noe slikt. :) Kanskje jeg burde knipse vekk alt unntatt de to fineste og kanskje også gjødsle litt. Får prøve det til våren. De ble vannet bra første sommeren, men i sommer var det vel den kalde sommeren og ikke mangelen på vann som stanset veksten.
 
:skitbra: tror det gjør susen , la de to sterkeste voks frem + gjødsel så skal du se på SVÆRE kongler høyt oppe i flagstangen  :laugh:

:ilike:
 
endreEZBrew skrev:
Kjøpte fire røtter fra en engelsk leverandør som listet over her, Fuggles, ekg, Challenger og en bella donna eller noe slikt, om jeg ikke husker helt feil. De ble plantet ned når tela gikk i tromsø i fjor. Samme sommer vokste de seg til mellom 3-6 meter høye, men ingen blomster. I år vokste de faktisk mindre, sikkert på grunn av dårlig sommer, og heller ingen blomster i år. Jeg aner ikke hva som skjer, men gir dem et år til før jeg konkluderer at jeg bare har fått hannplanter...

:confuzed:
Nedtur ..  håper du får de i år da..  når du får fra levrandør skal de være ferminiserte ( 100% kjerring) , men det var jo inponerende størrels uten blomst , fjerner du alle skuddene yten de to beste ? + næring og godt med vann? hmm håper det ordner seg for deg..
:brygging:

Jeg har hatt flere sesonger med lengde rundt 4-5m uten blomst, men har hatt også hatt noen sesonger med noen få "kongler".
Tror 99,9% sikkert at du har hunn planter.
Sørvendt, solrikt, gjerne oppetter en vegg, riktig gjødslet (kukompost etc), godt drenert jord, ta vare på 3-4 skudd ikke mer, vann riktig (lett fuktet jord men ikke myrvått...). Ellers kan det hende at de typene du har valgt ikke passer så godt der du bor, selv om jeg trodde hvertfall Fuggels skulle klare seg greit...

Krysser fingrene for sommeren vi går i møte !!!
 
Humlerøttene dine er nok 100 % hunner hvis du kjøpte rhizomer.
Hullet humlen er plantet i har mye å si, det burde være hummusjord minst en meter ned, da humlen gjerne strekker seg opptil 3-4 meter nedover iløpet av to år.
Jobber som gartner og har litt mer peil på hage enn jeg har på ølbrygging :p

En annen ting er næringen, humlen er avhengig av forskjellig gjødsling på forskjellige tider av sesongen, på våren vil nitrogen være viktig mens fra juli og utover er det  phosphor og bor som er de viktige næringstoffene. Dette kan forklares så enkelt som at nitrogen er protein som planten bruker for å vokse, mens  phospor og bor er der for å få blomstene til å modnes.
Det er et kjent tema at hvis man gir en plante for mye nitrogen vil den svi seg og ikke gi blomster.

Og siden du bor i tromsø er det veldig viktig med riktig beskjæring ja, humlen vil som oftest bruke nesten 3-4 år på å endre seg til ditt klima, og inntil da er det viktig at du lar humlen konsentrere seg om få grener. Det hadde også vært en ide å mulche rundt humlerøttene for å gi mer varme, dette kan lett gjøres ved å legge små lag med gressklipp rundt humlerøttene igjennom sesongen (dette gjødsler også veldig bra).

Kan sikkert komme med gjødslingstips og lignende, men en grei regel er: Hønsemøkk på våren, alt annet senere.
 
Kjempeflotte tips Walland!

Jeg hadde mine planter stående i potter denne sesongen. Rett og slett fordi jeg ikke klarte å bestemme meg om hvor de skulle plantes.
Eneste jeg visste var hvilken himmelretning de burde vendes mot.

Men alle mine planter hadde en sunn og fin vekst for å være 1. sesong og stod i potter.
Min Fuggles fikk blomster, men det var alt for sent i sesongen. De var ikke blitt store konglene før høsten og kulda kom for fullt.

Jeg gjødslet slik walland sa, hønsegjødsel på våren og "alt annet" resten av sesongen.
 
Håper det er greit jeg kommer med et spørsmål, og så fint at det var en gartner her :)

Har jeg skjønt det riktig, at humle er en staude, og skyter på nytt hver vår?

Jeg fikk tar i 3 små skjøre humlestiklinger i våres som jeg pottet om og hadde ute hele sommeren bak noen vindusrammer. De vokste, men ble aldri veldig store. Flyttet de inn før frosten kom, men de har alikevel tørket inn/død. Er dette den naturlige staudesyklusen eller kan de ha dødd? Skal jeg bare sette de kaldt i kjelleren, og ta de frem til våren igjen, og se hva som skjer, eller skal jeg prøve å vekke/holde de i live inne under plantelys f.eks?
 
Lunde skrev:
Håper det er greit jeg kommer med et spørsmål, og så fint at det var en gartner her :)

Har jeg skjønt det riktig, at humle er en staude, og skyter på nytt hver vår?

Jeg fikk tar i 3 små skjøre humlestiklinger i våres som jeg pottet om og hadde ute hele sommeren bak noen vindusrammer. De vokste, men ble aldri veldig store. Flyttet de inn før frosten kom, men de har alikevel tørket inn/død. Er dette den naturlige staudesyklusen eller kan de ha dødd? Skal jeg bare sette de kaldt i kjelleren, og ta de frem til våren igjen, og se hva som skjer, eller skal jeg prøve å vekke/holde de i live inne under plantelys f.eks?

Nå er jeg ikke gartner, men tillater meg å svare.

Humleplanten er en flerårig plante som visner om høsten/vinteren, både blader og stilk dør, roten overvintrer med frost.
Jeg lagret mine planter i en utebod, jeg benyttet uteboden til å gjære en lager, da begynte humleplanten å sette lange hvite skudd i februar måned. Skuddene var hvit pga mangel på lys....skuddene døde og nye kom senere på våren. Tror ikke dette var en heldig seanse, så skal du lagre de inne bør du ha god kontroll på temp og fuktighet.
Etter min erfaring er det like greit å la naturen ordne opp i dette selv.
 
Ganske bra svart :) De fleste flerårige planter som klarer frost vil nok desverre ikke klare seg hvis man tar de inn.

Det er forøvrig best å ta stikling av humle via røttene, enklere å se om humleplanten har sykdommer eller lignende og.
 
Da fikk jeg denne Cascaden i posten i dag, however...... Nå er det frost, stiklingen ser ut til å spire........ Så hva skal jeg gjøre med den nå??.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    134,7 KB · Sett: 796
Hei
Nå er det definitivt vår.. (trrrur eg ) Har noen humlerøtter i Bergensområdet som de vil dele ?
send meg gjerne en PM om det er napp  :)

/John
 
Henger meg på denne.
Er det noen som har humleplante i grenland området??
Går det ann å få en bit og få prøve selv???
Kan gjerne betale for en rotbit :)

Stian
 
Bernts skrev:
Da fikk jeg denne Cascaden i posten i dag, however...... Nå er det frost, stiklingen ser ut til å spire........ Så hva skal jeg gjøre med den nå??.

Jeg har plantet mine i store blonsterpotter, og lar dem stå inne. Kommer til å plante dem ut når det er varmegrader døgnet rundt og telen er borte.
 
fikk 3 planter i går fra willingham  Cascade Fuggles kent golding plantene har 3 cm lange spirer hva nå  plante inne i påtter eller vente til fråsten gir seg bor i klepp rogaland
 
Enten potter du dem om og setter de kjølig og lyst, lyset er viktigst, men desto varmere de står desto mer må du tilvenne de til utetemperaturer senere (aldri sett en plante som har stått inne rett ut, de må tilvennes).

Eller du kan ta oppbevaringsposen med hulerøttene i rett i kjøleskapet, det er slik de er lagret hos leverandøren. Her er det viktig at ikke for mye lys trenger inn.

Jeg har tre humlerøtter i potter nede i kjelleren, hvor det er iskaldt og lyst. Jeg har også to humlerøtter i kjøleskapet, så jeg prøver å eksperimentere litt for å se hva som passer seg.

Jeg får nok lage en humleguide etterhvert, merker at det er mye av de samme spørsmålene som går igjen.
 
Tilbake
Topp