Har hørt at gjæren kan bli stresset av for rask nedkjøling, og gi fra seg usmaker. Pleier selv å bruke et par dager på dette, og har dermed ikke fått bekreftet om det stemmer.Kim, kan du huske om noen av dere noterte diasetyl på den black lageren jeg hadde med?
Jeg kjølte sakte ned til 2 grader ila 4-5dager. Normalt pleier jeg å sette rett på 2grader. Noen som vet hva en egentlig oppnår med sakte nedkjøling?
--
...Kanskje ha en rast på 15 for å minimere diasetyl.
Har pleid å sette igang økning av temperaturen i retning 13C på dette tidspunktet selv, og har god erfaring med det, omtrent 4-5 dager inn i gjæringsforløpet med WLP833.Lageren står på 10 grader nå. Merker at gjæringen har avtatt. Usikker på om jeg allerede nå skal øke til 13 grader. Stått på 10 grader siden onsdag formiddag
Sikkert ikke dumt! Jeg begynte å presse på med en litt tidligere temperaturøkning etter å ha registrert så å si full utgjæring etter 7 dager med den gjæren, og tenkte dermed at det var greit å begynne litt tidligere.Ok. Bestemte meg, etter samtale med Bernt, å la den få 7 dager på 10C før naturlig økning.
Stemmer, har det som utgangspunkt, men vurderer å være litt cheeky alt etter hvor denne tråden bærer hen...3 uker på 10 grader er jo tradisjonell metode?
3 uker på 10 grader er jo tradisjonell metode? - Gjorde det sist med de 3 siste dagene på 3° og den pilsen ble himmelsk og et bra sammenligningsgrunnlag for den jeg gjærer nå.
Har ihvertfall kommet opp på 13° og 2/3 av gjæring etter 5 dager. Nå vurderer jeg om den skal stå resten av tiden på 13 eller om jeg skal øke til 15-16 på torsdag. Ingen usmaker/smørsmaker så langt ihvertfall...