Hurtigkoplinger

Er det kun mine fat-nipler som nekter å slippe «hurtigkoplerne» for øl/ut? Har slitt en times tid med å få hurtigkopleren av et av mine cornelius fat. Den nekter plent! Det har skjedd før. Flere ødelagte koplinger på samvittigheten.
 
Er det kun mine fat-nipler som nekter å slippe «hurtigkoplerne» for øl/ut? Har slitt en times tid med å få hurtigkopleren av et av mine cornelius fat. Den nekter plent! Det har skjedd før. Flere ødelagte koplinger på samvittigheten.

Er de fra kina? Jeg har opplevd det samme med kina-kjøpte koblinger. Noen har jeg måttet røsket så hardt i at de har falt fra hverandre faktisk.

Når det kommer til å ta koblinger på, så lønner det seg å spraye noe med star-san først, forhåpentligvis varer den litt så koblingen er fortsatt fuktig når du skal ha den av.
 
Det er det samme som skjedde med to av mine tidligere. Prøvde derfor å lirke og vrikke på den denne gangen. Men til liten nytte. Aner ikke hvor de kommer fra. Kjøpt på Bakke Brygg. Trodde det var samme typen/leverandøren hos alle. De ser jo ganske like ut fra butikk til butikk. Hvordan skal jeg se kvalitetsforskjell?
 
Det er det samme som skjedde med to av mine tidligere. Prøvde derfor å lirke og vrikke på den denne gangen. Men til liten nytte. Aner ikke hvor de kommer fra. Kjøpt på Bakke Brygg. Trodde det var samme typen/leverandøren hos alle. De ser jo ganske like ut fra butikk til butikk. Hvordan skal jeg se kvalitetsforskjell?

Står det CMB på siden av de? Kan være at de bare er tørre forsåvidt, men jeg har dårligere erfaringer med kina-koblinger enn tyske, som da er merket med CMB. Men det spørs også litt på toleransene, er fatkoblingene fra kina kanskje? Uansett så skal CMB-koblinger og AEB-fat med originale koblinger ikke by på større problemer.
 
Ja det kan jo være nippelen. Vet ikke helt hva AEB er for noe, men bør kanskje sikre at kopler og nippel har samme toleranse. Bør kanskje kjøpe nippel sammen med kopler.
 
Ja det kan jo være nippelen. Vet ikke helt hva AEB er for noe, men bør kanskje sikre at kopler og nippel har samme toleranse. Bør kanskje kjøpe nippel sammen med kopler.

AEB er en italiensk produsent som er "standard" høykvalitet fatprodusent fra Italia. Du finner også gode fat fra spania, men det er irrelevant nå..

Det er en standard for koblinger i begge ender.

Sjekk om det står CMB på ball-lockene dine. Står det f.eks RB er de nesten bare å kaste, står det ingenting så er det iallefall ikke CMB, men kan fungere helt til de tar kvelden. CMB er CM Becker, som er en anerkjent produsent av ball-locks. Forskjellen på CMB og kina er toleransene, plastikken, og gummien som forsegler som er brukt.
 
Er det kun mine fat-nipler som nekter å slippe «hurtigkoplerne» for øl/ut? Har slitt en times tid med å få hurtigkopleren av et av mine cornelius fat. Den nekter plent! Det har skjedd før. Flere ødelagte koplinger på samvittigheten.

Er du sikker på at det er rett nippel på ut? Kanskje har du demontert de fra fatet, og byttet om på øl- og gassnippelen? Setter du hurtigkobling for øl på gass, så er min erfaring at det sitter ganske så fast. Ser du nærmere på niplene, så legger du merke til en liten forskjell på ut og inn.
 
Trodde kanskje «innmaten» i de to ventilene var forskjellig? Dersom innmaten kan gå inn og funke i feil nippel er det en mulighet. Jeg har hatt pakningsskift på dem ganske nylig.
 
Hei. Det kan se ut som om det er feil nippel ja. Under hurtigkopleren ser jeg at nippelen har disse sporene i sokkelen som er vist på gass-in i Brewshop sin vareliste.
 

Vedlegg

  • D7BAB6F5-182A-4CE3-BB31-4FCF20892E54.jpeg
    D7BAB6F5-182A-4CE3-BB31-4FCF20892E54.jpeg
    14,8 KB · Sett: 19
Det er gassnippelen, ja.
Den finnes også i andre varianter, så det gjelder å passe på når man demonterer:)
Det er mulig å få av koblingen, men krever litt styrke/teknikk og velvalgte gloser;)
 
Da er det nok teknikken det står på! Alt annet er oppbrukt. Jeg har brukt å boblekarbonere med CO2 inn på ut-koplingen. Det har gått fint. Kanskje jeg skal skru inn ut-koplinger på begge åpningene og sette inn CO2 skekkventilen en slik? Det fungere jo tydeligvis på dette fatet.
 
Tilbake
Topp