”husets øl”

Har så jævlig mange oppskrifter vi skulle ha testa ut. Har nokre sesonge øl som vert brygga men alltid med variasjon er


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser den. Eg har få eg brygger om igjen, men noen eg finspikker på. Det er vel godt nok som Husets.
Jmf. min egne post i tråden.
 
Jeg har aldri hatt en offisiell husøl. Brygget veldig mye saison før, med små variasjoner fra gang til gang, så det var vel heller mitt før. Pils, litt vienna, litt hvete, 565-gjær, nobelhumle. Digg!

Nå om dagen har jeg brygget litt, og kommer jeg til å brygge mye lys bitter, tror jeg. Så det blir vel husøl hos meg. pale malt, litt torrified hvete, litt lys crystal, noen fnugg sjokomalt,, 1318 eller 002, ekg sammen med.en annen humle. Digg!
 
Har brygga over 275 brygg. Har aldri aldri hatt husetsøl. [emoji33]


Sent from my iPhone using Tapatalk

+1

Kanskje ikke over 275 brygg, men har nok godt over 200. Er vel 2-3 brygg jeg har brygger om igjen én gang, med modifikasjoner.

Altfor mye som skal testes! [emoji41][emoji1303][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
+1

Kanskje ikke over 275 brygg, men har nok godt over 200. Er vel 2-3 brygg jeg har brygger om igjen én gang, med modifikasjoner.

Altfor mye som skal testes! [emoji41][emoji1303][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du er verre enn oss [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har ikke noe fast husøl, men juleølet mitt har hatt en sakte evolusjon fra en 7Fjell "Vinter"-oppskrift og maltbasen og humlene er fortsatt temmelig lik originalen.

Ellers er det noen typer jeg jobber med og som jeg har brygget med små variasjoner. Moderat humlet Red IPA har jeg nesten alltid i hus. Ellers har jeg alltid en lys ale i hus, basert på pilsoppskrift, men altså gjæret som ale, men her har jeg aldri brygget samme oppskrift to ganger. Mulig den blonden jeg flasket i dag kan ta rollen som lys husøl. Vi får se.

Til syvende og sist tror jeg eksperimentering alltid vil være en del av denne hobbyen for meg. Den dagen jeg bare brygger øl jeg har brygget før, så tror jeg interessen kommer til å avta.

Siden jeg er alenebrygger, så begrenser konsumet bryggingen naturlig. Jeg brygger også kun i helger, siden jeg er i full jobb. Selv om jeg brygger små batcher på 12-15 liter, så blir det ikke mer enn 8-9 brygg i året. Har foreløpig bare 33 brygg totalt, og regner meg fortsatt som nybegynner.
 
Sist redigert:
Til syvende og sist tror jeg eksperimentering alltid vil være en del av denne hobbyen for meg. Den dagen jeg bare brygger øl jeg har brygget før, så tror jeg interessen kommer til å avta.
Helt enig. Jeg blir lett irritert når fruen spør om å gjenta et brygg med EKSAKT samme oppskrift og framgangsmetoder.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke noe fast husøl, men juleølet mitt har hatt en sakte evolusjon fra en 7Fjell "Vinter"-oppskrift og maltbasen og humlene er fortsatt temmelig lik originalen.

Ellers er det noen typer jeg jobber med og som jeg har brygget med små variasjoner. Moderat humlet Red IPA har jeg nesten alltid i hus. Ellers har jeg alltid en lys ale i hus, basert på pilsoppskrift, men altså gjæret som ale, men her har jeg aldri brygget samme oppskrift to ganger. Mulig den blonden jeg flasket i dag kan ta rollen som lys husøl. Vi får se.

Til syvende og sist tror jeg eksperimentering alltid vil være en del av denne hobbyen for meg. Den dagen jeg bare brygger øl jeg har brygget før, så tror jeg interessen kommer til å avta.

Siden jeg er alenebrygger, så begrenser konsumet bryggingen naturlig. Jeg brygger også kun i helger, siden jeg er i full jobb. Selv om jeg brygger små batcher på 12-15 liter, så blir det ikke mer enn 8-9 brygg i året. Har foreløpig bare 33 brygg totalt, og regner meg fortsatt som nybegynner.

Norges definitivt mest drevne nybegynner:p.

Skjønt jeg skjønner kanskje hva du mener. Men da er jeg også nybegynner, til tross for antallet brygg. Det er noe med å vite at en ikke er utlært - og i alle fall for min egen del å vite at det er langt igjen før jeg er der at jeg er trygg på at ølet vil bli så godt som det kan bli når jeg starter brygginga.

Men det finnes vel rom for en eller annen titulering som passer på oss som hverken er nybegynnere eller fullt utlærte? Det er tross alt en viss avstand i kunnskap og erfaring mellom deg og hun som pakker ut utstyret hun har vært og henta på posten, og spør seg sjøl på "Hva nå"? En nybegynner har definitivt ikke et husøl, i alle fall:).

Å bare brygge det samme ølet om og om igjen ville bli nokså traurig, ja. Jeg brygger riktignok for å ha øl i huset - men jeg brygger også fordi det er moro/interessant/spennende osv.. Om den eneste grunnen til å brygge var å ha noe å drikke, ville jeg vel ha slutta i det øyeblikket jeg vant i lotto - men det ville jeg helt sikkert ikke gjort. (Nå spiller jeg riktignok ikke, heller, da.)

Men det er faktisk ikke kjedelig å brygge Vestkyst for n'te gang, heller - så lenge jeg ikke er fullt utlært. Jeg lever jo i håpet om at denne gangen ... .
 
Joda, helt fersk er man jo ikke, men det er det med å brygge nok til å føle seg trygg på hele prosessen. Det er også noe med at når man brygger så sjelden, så blir ingenting helt rutine. Jeg bruker fortsatt sjekklister fra brewers friend for å huske alt i noenlunde riktig rekkefølge. Jeg har ikke turt å skaffe ren oksygen fordi jeg er redd for brannfaren og har nok sånn sett aldri tatt ut hele potensialet i gjæringsprosessen. Jeg brygger med relativt enkle midler fordi jeg ikke har et permanent oppsatt bryggeri, og må finne fram og stue vekk fra gang til gang. Jeg har begrenset temperaturkontroll under gjæring.

Det jeg har erfaring med er å finne egne begrensninger. Jeg har funnet begrensningene i utstyret og brygger innenfor rammene det setter. Men sammenlignet med dem som har utstyr til å gjøre alt man ønsker, brygger ofte og har full kontroll, så er jeg i beste fall en glad amatør. Det er mulig at det at jeg er ingeniør av utdanning, profesjon og legning gjør at jeg gjør ting på en systematisk og som regel gjennomtenkt måte som gir illusjon av erfaring.
 
Joda, helt fersk er man jo ikke, men det er det med å brygge nok til å føle seg trygg på hele prosessen. Det er også noe med at når man brygger så sjelden, så blir ingenting helt rutine. Jeg bruker fortsatt sjekklister fra brewers friend for å huske alt i noenlunde riktig rekkefølge. Jeg har ikke turt å skaffe ren oksygen fordi jeg er redd for brannfaren og har nok sånn sett aldri tatt ut hele potensialet i gjæringsprosessen. Jeg brygger med relativt enkle midler fordi jeg ikke har et permanent oppsatt bryggeri, og må finne fram og stue vekk fra gang til gang. Jeg har begrenset temperaturkontroll under gjæring.

Det jeg har erfaring med er å finne egne begrensninger. Jeg har funnet begrensningene i utstyret og brygger innenfor rammene det setter. Men sammenlignet med dem som har utstyr til å gjøre alt man ønsker, brygger ofte og har full kontroll, så er jeg i beste fall en glad amatør. Det er mulig at det at jeg er ingeniør av utdanning, profesjon og legning gjør at jeg gjør ting på en systematisk og som regel gjennomtenkt måte som gir illusjon av erfaring.

Så du sammenligner deg med Ringnes ... :rolleyes:?

Det med hyppighet er selvfølgelig et poeng. Jeg brygger såpass ofte - en gang i uka i snitt - at jeg sjelden trenger å tenke så mye underveis. Og det er jo etter hvert en fordel:p/:(.

Og så kan jeg nok oppskrifta til Vestkyst utenat nå. Det er en fordel med det å ha et husøl.
 
Jeg har vel ikke no "husets øl" men jeg vil prøve og alltid ha en IPA på tapp
Maltbasen er ganske lik også roterer jeg humla litt
Jeg har også en stout med utgangspunkt i gristen til KBS som jeg har variert litt med forskjellige smakstilsetninger; kaffe, lønnesirup, kakao, kokos osv.
 
Sist redigert:
Så du sammenligner deg med Ringnes ... :rolleyes:?
:p
Nei, men det er jo noen hjemmebryggere med fullautomatisert trekjelers oppsett, full aktiv temperaturkontroll under gjæring og fem fullhøyde kjøleskap for lagring. Jeg har f.eks. aldri brygget en ordentlig lager. Jeg har nesten utelukkende brygget med kun vann, malt, humle og gjær, så erfaring med mer sofistikerte tilsetninger mangler. Jeg gjør fortsatt feil ofte nok til å kalle meg nybegynner, og resultatene er deretter. Jeg har nok blitt mer selvkritisk, men fortsatt er det altså slikt at jeg er ordentlig fornøyd med kun halvparten av ølene jeg brygger, og kun 1/5 er slik at jeg føler det hadde vært noen vits å stille i konkurranser med dem (noe jeg ikke gjør av praktiske årsaker).
 
:p
Nei, men det er jo noen hjemmebryggere med fullautomatisert trekjelers oppsett, full aktiv temperaturkontroll under gjæring og fem fullhøyde kjøleskap for lagring. Jeg har f.eks. aldri brygget en ordentlig lager. Jeg har nesten utelukkende brygget med kun vann, malt, humle og gjær, så erfaring med mer sofistikerte tilsetninger mangler. Jeg gjør fortsatt feil ofte nok til å kalle meg nybegynner, og resultatene er deretter. Jeg har nok blitt mer selvkritisk, men fortsatt er det altså slikt at jeg er ordentlig fornøyd med kun halvparten av ølene jeg brygger, og kun 1/5 er slik at jeg føler det hadde vært noen vits å stille i konkurranser med dem (noe jeg ikke gjør av praktiske årsaker).

Kunne skevet omtrent det der sjøl, bortsett fra at kjelleren min er kald nok - 10 grader - til at jeg kan brygge lagere om vinteren.

Hva kan være mer sofistikert enn vann, malt, humle og gjær;)? Mangopuré, som vel bare er en form for babydessert? (Ikke at jeg på noen måte er tilhenger av reinhetslova, altså!)
 
Hva kan være mer sofistikert enn vann, malt, humle og gjær;)? Mangopuré, som vel bare er en form for babydessert? (Ikke at jeg på noen måte er tilhenger av reinhetslova, altså!)
Koriander, kandissukker, appelsinskall, eikeflis, kaffe, laktose etc.
 
Sist redigert:
Jeg har 4-5 øl jeg brygger oftere enn andre:

- Vestkyst klone
- Lucky Jack klone
- Mørk brown ale
- Belgisk wit
- Pils



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En gjenganger hos meg er Chango Citra til Espen Westum, en stout som jeg har tilsatt chilli og en variant av utepils. Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på disse.
Hei. Har du noe erfaring med chilli? Jeg tenker å sette en blond med chilli. Tørr hummler jeg den? og hvor mye chilli snakker vi om pr 20 l?
 
Hei. Har du noe erfaring med chilli? Jeg tenker å sette en blond med chilli. Tørr hummler jeg den? og hvor mye chilli snakker vi om pr 20 l?
Hei
Jeg laget en Portland Stout i fjor hvor jeg hadde 10gram tørket chili av typen basket of fire i den siste uken av gjæringen. Denne slo veldig godt ann hos meg, spesielt til mat.

Jeg planlegger nå å brygge samme ølen men dobbelt så stor batch hvor jeg skal bruke basket of fire og rør habanero. lik mengde som sist men to forskjellige gjæringskar.
.
Hvis du er usikker så kan du ha i chillien i siste minuttene av koken, smaker på det i siste del av gjæringen.
Hvis du ønsker mer preg av chilien så har du i mer på slutten av gjæringen.
Hvis du ønsker mer så har du i mer i fatet hvis du skal ha øl på fat.
vær obs på at smaken og chilien kan forandre seg etterhvert som ølet lagret.

Jeg ble som sagt fornøyd med 10gram tørket chili. Siden basket of fire og rød habanero ikke er helt lik styrke så vil det nok bli noe forskjell. Jeg hadde planer om å lage en med Carolina reaper men jeg fikk kun en i fjor.. så det må nok vente. (det hadde nok kun blitt for show, da denne er litt for sterk..

Lykke til;)
 
Tilbake
Topp