Hva fikk du i posten i dag?

Prøvde et par flasker nå og det funker jo,
men for meg som har pic nick kran inne i kjøleskapet ble det litt stressende å operere mens døra var åpen
Jeg som ikke har tappetårn bruker slange og overgang slik at jeg kan tappe rett fra Cornelius-fat. Fungerer fint.
 
Da er det bare å varme opp loddebolten... fikk inn deler til en iSpindel i dag... (synd det er bare meldt godt vær framover...)
20210528_220312.jpg
 
Den blir dedikert kriek, og en og annen flamsk rød/oud bruin. Har 30 l med Roeselaire som står på 3. mnd på plastbøtte, som skal få 10 kg kirsebær etterhvert, (10 l skal tappes av først, og langtidslagres som lambic - kanskje for blending).
Er på nippet til å bestille en 10 l til ‘rene’ lambics.
Drives det noe bytting av lambics for blending her på forumet? Kan ikke se at jeg har sett noen tråder for dette?
Og; er det noen «eiketønnelag» som brygger funky/sure øl sammen, og har det på felles (større) eikefat? Ser man får kjøpt bbl str fat til en ganske rimelig penge...
 
Den blir dedikert kriek, og en og annen flamsk rød/oud bruin. Har 30 l med Roeselaire som står på 3. mnd på plastbøtte, som skal få 10 kg kirsebær etterhvert, (10 l skal tappes av først, og langtidslagres som lambic - kanskje for blending).
Er på nippet til å bestille en 10 l til ‘rene’ lambics.
Drives det noe bytting av lambics for blending her på forumet? Kan ikke se at jeg har sett noen tråder for dette?
Og; er det noen «eiketønnelag» som brygger funky/sure øl sammen, og har det på felles (større) eikefat? Ser man får kjøpt bbl str fat til en ganske rimelig penge...
Skal du ha bær oppi tønnen?
Ser for meg at det kan blir vanskelig å få ut senere... :oops:

Jeg har en 60 liters tønne med surøl. Der tapper jeg av til en 11 liters pet flaske hvor jeg har hatt en runde med 1 kg multer, nå er det rabarbra som står på PET-dunken.
Samtidig som jeg tapper av av til PET-dunken, tapper jeg også av til et 12 liters cornelius fat som jeg holder "cleant" (labmic?), dvs uten noen tilsetninger.
Har klar en batch med nytt øl til å etterfylle på tønnen hver gang jeg "tar ut". Så tønnen fungerer da som en solera.
 
Skal du ha bær oppi tønnen?
Ser for meg at det kan blir vanskelig å få ut senere... :oops:

Jeg har en 60 liters tønne med surøl. Der tapper jeg av til en 11 liters pet flaske hvor jeg har hatt en runde med 1 kg multer, nå er det rabarbra som står på PET-dunken.
Samtidig som jeg tapper av av til PET-dunken, tapper jeg også av til et 12 liters cornelius fat som jeg holder "cleant" (labmic?), dvs uten noen tilsetninger.
Har klar en batch med nytt øl til å etterfylle på tønnen hver gang jeg "tar ut". Så tønnen fungerer da som en solera.
Nei :D det er knapt nok plass til å presse ett og ett bær inn. Men jeg er usikker på om jeg skal lagre lambic eller kriek på eikefatet. Dvs før eller etter den har gjæret på bæra. Men din kommentar fikk meg til å tenke det er jo greiere å lagre den -nå snart- på eik, og så tappe over på gjæringsbøtte, PET, eller glassballing (avhengig av hvor mye jobb brett har gjort) når den får bæra.
Dette løser jo også ett annet problem; første gang jeg bruker fatet vil det jo gi mye eikesmak. Da kan jeg gi det kortere tid på eikefatet, racke det over på plast/glass, og tilsette bær når de er på topp (gode, modne kirsebær).
Hvor lenge tror du jeg bør ha det på ett nytt (amerikansk) fat (30l) for å få moderat eikepreg (som passer en kriek)?

Siden du tydeligvis har prøvd endel type frukt. Hva anbefaler du? Har lest at jordbær er tricky, har lyst til å teste stikkelsbær, rabarbera+rips, kanskje solbær ... som jeg alle har i hagen. Må jo nesten lage en liten batch framboise. Har lagd berliner weisse (kettle sour), gjæret på plomme (god, champagneaktig, men mye kraftigere), blåbær (lite blåbærsmak, men har forstått senere at smaken ligger i skinnet), og bringebær (brukte for lite bær, bare 15%).

Er litt nyfrelst på sours (med brett) nå, så kult å få innspill/insperasjon)...
 
Nei :D det er knapt nok plass til å presse ett og ett bær inn. Men jeg er usikker på om jeg skal lagre lambic eller kriek på eikefatet. Dvs før eller etter den har gjæret på bæra. Men din kommentar fikk meg til å tenke det er jo greiere å lagre den -nå snart- på eik, og så tappe over på gjæringsbøtte, PET, eller glassballing (avhengig av hvor mye jobb brett har gjort) når den får bæra.
Dette løser jo også ett annet problem; første gang jeg bruker fatet vil det jo gi mye eikesmak. Da kan jeg gi det kortere tid på eikefatet, racke det over på plast/glass, og tilsette bær når de er på topp (gode, modne kirsebær).
Hvor lenge tror du jeg bør ha det på ett nytt (amerikansk) fat (30l) for å få moderat eikepreg (som passer en kriek)?

Siden du tydeligvis har prøvd endel type frukt. Hva anbefaler du? Har lest at jordbær er tricky, har lyst til å teste stikkelsbær, rabarbera+rips, kanskje solbær ... som jeg alle har i hagen. Må jo nesten lage en liten batch framboise. Har lagd berliner weisse (kettle sour), gjæret på plomme (god, champagneaktig, men mye kraftigere), blåbær (lite blåbærsmak, men har forstått senere at smaken ligger i skinnet), og bringebær (brukte for lite bær, bare 15%).

Er litt nyfrelst på sours (med brett) nå, så kult å få innspill/insperasjon)...
Jeg har 2 eikefat.
Et på 25 liter. Der hadde jeg en Baltisk porter stående i 1 uke før det ble nok eik. Så hadde jeg en Barley Wine stående i noen måneder, og det ølet går under navnet "Eikehelvete". Så det er mye eik på de første batchene. Etter det har jeg hatt et øl med sterk einer låge gjæret med kveik, stående på brett og bakterier. Det ølet heter BREIK og har noe en del eikepreg. Søker du på breik på forumet her kommer det opp en del poster.

Det andre fatet er på 60 liter. Der satt jeg først 60 liter portvin som fikk stå en del måneder. Portvinen har MYE eik.
Etter det har jeg hatt den surølen som jeg beskrev i forrige post. Det er ikke fryktelig mye eikepreg på surølet i den tønnen.

Med en kriek ville jeg helt klart hatt det etter opphold på tønnen. Og egentlig for alle bær/frukt. Da slipper du at noen som ikke ble vellykket setter veldig preg på tønnen. Du får også mulighet til å prøve mye forskjellig fra en god base. 5 liters glassflasker er kjempebra til sånt.

Selv har jeg bare prøvd multer og nå er det rabarbra. Planlegger stikkelsbær, rips, solbær, kirsebær, hylleblomst, you name it.
Men akkurat jordbær har jeg hørt skal være vanskelig å få til.

Hvor mye frukt/bær som er nødvendig vil jo være en kombinasjon av kontakttid og smaks intensiteten på bæret/frukten.
Jeg prøver nå med 3 måneder kontakttid med bærene. Multene fikk hele 5,5 mnd, men det var fordi jeg ikke gadd å gjøre noe med det når de 3 månedene var gått. 5,5 måneder med 1 kg multer til volum på 11 liter var fint. Multer er jo ikke så veldig intense i smak.
 
[...] Siden du tydeligvis har prøvd endel type frukt. Hva anbefaler du? Har lest at jordbær er tricky, har lyst til å teste stikkelsbær, rabarbera+rips, kanskje solbær ... som jeg alle har i hagen. Må jo nesten lage en liten batch framboise. Har lagd berliner weisse (kettle sour), gjæret på plomme (god, champagneaktig, men mye kraftigere), blåbær (lite blåbærsmak, men har forstått senere at smaken ligger i skinnet), og bringebær (brukte for lite bær, bare 15%)

Har ikke brygget sørlig surøl selv, så her tror jeg det å lytte til LarsUlv er lurt. Ville bare stemme i ang hylleblomst.
De utgavene jeg har smakt av Mikkellers spontanelderflower har variert mellom veldig gode og fantastisk gode, så om du har tilgang på svarthyll, så vil jeg anbefale på det groveste å tilsette dette i et brygg.
 
Tilbake
Topp