hva forårsaker besk ettersmak på øl

Ja, brygget en IPA (med kompktbrygger) hvor jeg sølte en del malt utenfor meskekaret, dette medførte at pumpa gikk tett og det ble dårlig med resirkulering, som igjen medførte en del kornskall I koken. Fikk brygget bedømt og klar tilbakemelding om astringens...

Etter en god del forsøk på weissbier sitter jeg igjen med følgende:
- Alle all-grain-brygg har gitt mer eller mindre samme resultat, ....

Da gjenstår vel kverningsgrad? Mesketid?
Ikke at jeg har tro på at det spiller noen rolle, men det ha ikke vært nevnt.
Om hvetemalten ikke er knust kan det vel ha noe å si for resultatet?

Bør sikkert presisere at når jeg sier 'alle all-grain-brygg' betyr det i denne sammenhengen alle weissbier-brygg som har vært all-grain. Har brygget en god del annet uten at jeg har merket noe rart.

Malten er kverna hos Vestbrygg, og mesketidene har vært vanlige (ca en time). Kan ikke skjønne at dette skal kunne ha noe med saken å gjøre.

Min gamle uvenn er tilbake. Denne gangen i mitt første forsøk på patersbier. Jeg har brukt pilsnermalt + litt acidulated malt (2%), saaz humle og den gjæres med wlp550. Allerede nå, ca to dager inn i gjæringen er den samme gamle, mystiske beske aromaen/smaken der.

Mer detaljer:
BIAB-oppsett
4400 g pilsnermalt
100 g acidulated malt
Vann: 19 liter mesk + 10 liter skyllevann (vannjustering etter tabellen til Gahr)
30 g saaz 4.4% AA i 60 min
30 g saaz 4,4% AA i 5 min
Pitchet gjær (wlp550) ved ca 16 grader, og har latt den stige fritt. Laget gjærstarter iht mr.malty og dekanterte starterølet. For moro skyld smakte jeg på det som ble helt av, og det var jo artig å oppdage at det her også var et tydelig preg av det som har plaget meg.

Syns smaken/aromaen er litt vanskelig å beskrive, og jeg syns jo det er temmelig merkelig at det ikke har blitt påpekt noen spesifikk feil de tre gangene jeg har fått øl med denne feilen vurdert av norbrygg-dommere. Samme feilen har jeg merket i en weissbier en kompis av meg brygget, i en saison fra Ekspedisjonen i Lofthus, et hveteøl som var påmeldt publikumsfavoritt under BØ 2015, et øl jeg gjærer med surdeig og nå også i en patersbier. Av erfaring vet jeg at det uønskede preget ikke blir borte ved lagring.
Jeg trodde kanskje at feilen skyldtes noe med mesking/koking, men etter å ha kjent det samme i starterølet jeg dekanterte av er jeg jammen ikke sikker.

Jeg kjenner meg igjen med beskrivelsen om en rar ettersmak som også er tilstede i gjær starteren og som ikke forsvinner med lagring. For meg er det litt som bunnsmak på fisk, andre som har smakt ølet kan ikke kjenne smaken.
Jeg har fått for meg at det kan ha noe med oksygen i ølet, men jeg vet ikke. Det hadde vært fint å finne ut hva det er.

Sent from my D6603 using Tapatalk

Jeg kommer til å la det gjære ut og jeg flasker sikkert en del av det slik at det vil være mulig å la folk få smake og kanskje komme med noen tips om hva det kommer av. Jeg har i likhet med deg opplevd dette med både pils- og palemalt, og med forskjellige gjærstammer.

Leste akkurat litt om forskjellen på "besk" og "bitter". Bitter er jo en av de fire klassiske smakskomponentene: salt, surt, søtt og bittert (den femte, umami, er definert i nyere tid).

Svenskene bruker ofte "beska" i sammenhenger der vi på norsk bruker "bitterhet". Noen mener at "besk" på norsk er en ubehagelig bitterhet, altså at det er om bitterhet oppfattes som negativ, så kalles den "besk".

Kan det handle om for mye eller feil bitterhumle? Sikker på at du liker bitterheten i øl? ;) Jeg vet at personlig synes jeg mye bitterhet ikke er så godt hvis det ikke er balansert med andre smakskomponenter.

EDIT: Jeg ser jo at dette er til stede i starter uten humle også. Jeg skulle gjerne kjent smaken som beskrives her, for jeg synes den er vanskelig å kjenne igjen ut fra beskrivelsene.

Sist redigert:
Det er ikke så lett å beskrive den, det er en slags ufrisk smak/aroma som er ganske karakteristisk (lett å kjenne igjen). Har jo prøvd å lese om vanlige usmaker og hva de skyldes, men syns ingen beskrivelser av typiske feil passer. Ut fra tidligere erfaringer anser jeg ikke gjæringstemperatur som feilkilde. Har denne gangen brukt ren oksygen (1 min/l i 1 min), så jeg tror ikke det skulle komme av for dårlig oksygenering heller. Jeg har sendt inn flere av weissbierforsøkene mine til vurdering av norbrygg-dommere uten at noen har kunnet peke det ut som en kjent usmak/feil. Det beste jeg har å gå etter er at det er gjær-relatert, noe som gir mening mtp samme preg i gjærstarter.

Jeg bruker et digitalt termometer fra brewferm. Ganske sikker på at jeg ikke har hatt for høy temp på hverken meskevann eller skyllevann. pH-meter har jeg ikke, har bare brukt sånne strips for å måle. Det har sett ut som om jeg har vært i riktig område, men de er jo ikke akkurat nøyaktige.

Høres greit ut. Har sjøl fått en lignende smak på en tørr IPA. Var borte etter kort tid. Regner med at det hadde med litt for lite spesialmalt (ingen), og typen humle. Gikk i alle fall over etter noen uker, og blei godt.

Okei, dette kan ikke være det samme. Dette er sjette gangen jeg opplever feilen, og den har ikke blitt borte over tid (1 år på flaske). Har som sagt fått den med både pils- og palemalt i kombinasjon med hvete eller alene.
Når tilogmed samma smaken var tilstede i det ølet jeg dekanterte av gjærstarteren, syns jeg det er ganske åpenbart at det må være noe gjæren bidrar med av en eller annen grunn.

Det er tre ting du gjør med en starter, og ikke bør gjøre med ditt brygg, som kan skape usmak.
Finnes sikkert flere...
1. Mye oksygen
2. Varm / variable temperatur
3. Lys
Dersom du får samme smak / aroma i din starter som i din øl, må du se etter fellesnevnere
Det kan også være infeksjon, eller selve gjæren

1. Mye oksygen.
Kjører gjærstarter på magnetrører. Det er kun på den siste batchen jeg har brukt ren oksygen for å oksygenere vørteren. Har tidligere ristet dunken. Samma resultat.
2 Temperatur
Gjærtstarteren har gått i romtemperatur. Jeg pitchet gjær ved ca 16 grader og satte dunken i et rom som holdt 18-19 grader. Har tidligere hatt både lite kontroll og god kontroll på gjæringstemperatur uten at dette har påvirket resultatet i noen retning. Samma dritten åkke som.
3 Lys
Gærstarter ar ikke blitt utsatt for direkte sollys, ei heller gjæringsdunken.

Jeg har alltid satt gjærstarter, men har bare brukt magnetrører denne siste gangen. Har ikke hatt en dritt å si. I nærmest ren desperasjon har jeg lyst å prøve en batch uten å lage gjærstarter, og heller pitche fersk gjær direkte. Det vil kanskje kunne si noe om det skjer et eller annet med gjæra når jeg lager starter, men jeg er ikke spesielt optimistisk.

Det er ikke så lett å beskrive den, det er en slags ufrisk smak/aroma som er ganske karakteristisk (lett å kjenne igjen). Har jo prøvd å lese om vanlige usmaker og hva de skyldes, men syns ingen beskrivelser av typiske feil passer. Ut fra tidligere erfaringer anser jeg ikke gjæringstemperatur som feilkilde. Har denne gangen brukt ren oksygen (1 min/l i 1 min), så jeg tror ikke det skulle komme av for dårlig oksygenering heller. Jeg har sendt inn flere av weissbierforsøkene mine til vurdering av norbrygg-dommere uten at noen har kunnet peke det ut som en kjent usmak/feil. Det beste jeg har å gå etter er at det er gjær-relatert, noe som gir mening mtp samme preg i gjærstarter.

Jeg har sendt inn flere av weissbierforsøkene mine til vurdering av norbrygg-dommere uten at noen har kunnet peke det ut som en kjent usmak/feil.
Er dommerne enige i at det er en usmak eller feil, da, selv om den evt. er ukjent?

Ja, det er de. Jeg har ikke fått noe mer tilbakemelding enn at det sannsynligvis skyldes gjær, da de mener prosessen/framgangsmåten min ser ut til å være i orden.

Den har vel kommet seg opp i ca 25 grader. SG målte jeg i stad til 1008 (OG var 1049), så den har i alle fall gjæret greit ut.
Etter hva jeg har lest/hørt, burde ikke temperaturen være problematisk for denne gjærstammen.

Tilbake
Topp