Min gamle uvenn er tilbake. Denne gangen i mitt første forsøk på patersbier. Jeg har brukt pilsnermalt + litt acidulated malt (2%), saaz humle og den gjæres med wlp550. Allerede nå, ca to dager inn i gjæringen er den samme gamle, mystiske beske aromaen/smaken der.
Mer detaljer:
BIAB-oppsett
4400 g pilsnermalt
100 g acidulated malt
Vann: 19 liter mesk + 10 liter skyllevann (vannjustering etter tabellen til Gahr)
30 g saaz 4.4% AA i 60 min
30 g saaz 4,4% AA i 5 min
Pitchet gjær (wlp550) ved ca 16 grader, og har latt den stige fritt. Laget gjærstarter iht mr.malty og dekanterte starterølet. For moro skyld smakte jeg på det som ble helt av, og det var jo artig å oppdage at det her også var et tydelig preg av det som har plaget meg.
Syns smaken/aromaen er litt vanskelig å beskrive, og jeg syns jo det er temmelig merkelig at det ikke har blitt påpekt noen spesifikk feil de tre gangene jeg har fått øl med denne feilen vurdert av norbrygg-dommere. Samme feilen har jeg merket i en weissbier en kompis av meg brygget, i en saison fra Ekspedisjonen i Lofthus, et hveteøl som var påmeldt publikumsfavoritt under BØ 2015, et øl jeg gjærer med surdeig og nå også i en patersbier. Av erfaring vet jeg at det uønskede preget ikke blir borte ved lagring.
Jeg trodde kanskje at feilen skyldtes noe med mesking/koking, men etter å ha kjent det samme i starterølet jeg dekanterte av er jeg jammen ikke sikker.