hva forårsaker besk ettersmak på øl

Får gjøre et forsøk når ølet har gjæret seg ferdig, selv om jeg tidligere ikke har klart å komme på noe det minner om.

Hadde i utgangspunktet tenkt å delta i Vestkast sin hjemmebryggerkonkurranse med dette ølet, men det er kanskje litt frekt å sende inn et øl jeg veit det er noe feil med? Er jo fristende å få en tilbakemelding fra blant annet Gahr.
 
Sist redigert:
Får gjøre et forsøk når ølet har gjæret seg ferdig, selv om jeg tidligere ikke har klart å komme på noe det minner om.

Hadde i utgangspunktet tenkt å delta i Vestkast sin hjemmebryggerkonkurranse med dette ølet, men det er kanskje litt frekt å sende inn et øl jeg veit det er noe feil med? Er jo fristende å få en tilbakemelding fra blant annet Gahr.

Du er jo Norbryggmedlem; Ta kontakt med http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol/ så kan du få evaluert ølet ditt.
 
Og du har utelukket vannet?
Nei, det har jeg ikke. Kan jo hende at det er noe i vannet som sammen med gjær som produserer fenoler gir et eller annet kjipt (klorofenoler eller andre fenoler?).
Bor i Bergen sentrum og får vannet mitt fra Svartediket. Har ikke hørt om lignende problemer, men kan jo aldri vite...
 
Nei, det har jeg ikke. Kan jo hende at det er noe i vannet som sammen med gjær som produserer fenoler gir et eller annet kjipt (klorofenoler eller andre fenoler?).
Bor i Bergen sentrum og får vannet mitt fra Svartediket. Har ikke hørt om lignende problemer, men kan jo aldri vite...

Hvis du får fra svartediket så er det nok ikke noe med selve vannet.
 
Har blitt gjort flere ganger og kjip aroma/smak har blitt gjenkjent av dommere (ikke bare i mitt hue, altså), men har ikke blitt knyttet til noe mer konkret enn "...noe med gjæringen å gjøre."

Haha, har lest igjennom tråden nå og ser det er andre gang eg tipser om dommersmaking .... :)

Et par kommentarer:
1. BIAB gir definitivt mye skallrester til kok og det gir astringens i mange tilfeller. Men basert på beskrivelsen din tvileg eg på at det er synderen du jakter på.

2. Du skriver at du har temperaturkontroll under gjæring, men kan ikke se at du har beskrevet hva slags kontroll, sensorer og evt kalibrering. Kunne du sagt noe mer om det?
 
Får gjøre et forsøk når ølet har gjæret seg ferdig, selv om jeg tidligere ikke har klart å komme på noe det minner om.

Hadde i utgangspunktet tenkt å delta i Vestkast sin hjemmebryggerkonkurranse med dette ølet, men det er kanskje litt frekt å sende inn et øl jeg veit det er noe feil med? Er jo fristende å få en tilbakemelding fra blant annet Gahr.
Send det inn uansett, om ikke du vinner så får du ihvertfall en svært kompetent vurdering av både Guru Gahr og andre rutinerte ølnerder :)
 
Haha, har lest igjennom tråden nå og ser det er andre gang eg tipser om dommersmaking .... :)

Et par kommentarer:
1. BIAB gir definitivt mye skallrester til kok og det gir astringens i mange tilfeller. Men basert på beskrivelsen din tvileg eg på at det er synderen du jakter på.

2. Du skriver at du har temperaturkontroll under gjæring, men kan ikke se at du har beskrevet hva slags kontroll, sensorer og evt kalibrering. Kunne du sagt noe mer om det?

1. Nei, særlig etter at jeg lukta/smakte det samme i det dekanterte starterølet basert på spraymalt, tror jeg heller ikke det er skallrester eller annet fra mesk og kok.

2. For en av batchene med weissbier hadde jeg muligheten til å ha dunken stående i et kaldt nok rom slik at tempen i gjæringskaret ikke gikk særlig høyere enn 17-18 grader. Rommet var såpass kaldt at jeg styrte en varmeovn med stc-1000 og proben teipet og isolert mot bøtta.
Med wlp550 pitchet jeg ved ca 18 grader og lot den stige fritt, den kom vel opp i ca 24 grader. Samme gjelder også på dubbelen som står til gjæring nå.
 
Send det inn uansett, om ikke du vinner så får du ihvertfall en svært kompetent vurdering av både Guru Gahr og andre rutinerte ølnerder :)

Dette har egentlig vært snakket om litt før. Det er litt ufint å beslaglegge både tid og ressurser for de som arrangerer disse konkurransene kun for å få en tilbakemelding på et øl man vet det er noe feil med. Det er bl.a derfor man har den kjekke muligheten til å sende inn sitt øl til norbrygg for å få en vurdering på si, og ofte av samme folk som bedømmer konkurranser.
 
Dette har egentlig vært snakket om litt før. Det er litt ufint å beslaglegge både tid og ressurser for de som arrangerer disse konkurransene kun for å få en tilbakemelding på et øl man vet det er noe feil med. Det er bl.a derfor man har den kjekke muligheten til å sende inn sitt øl til norbrygg for å få en vurdering på si, og ofte av samme folk som bedømmer konkurranser.
Og det er jeg fullstendig enig i. Ordningen med å sende inn øl for å få vurdering av Norbryggdommere er en fantastisk ressurs som flere hjemmebryggere burde benytte seg av!
I dette tilfellet er det jeg/Vestkast som inviterer til konkurransen, og litt av vitsen med den er at vi sammen med bl.a. Gahr skal evaluere ølene (deltagerene må også sende med oppskrift og fremgangsmåte) slik at innsenderene og lytterene til podcasten kan lære noe av både det som er gjort feil og det som er gjort riktig.
Så med mindre alle nybegynnere i landet sender inn sine mislykkete forsøk på belgisk klosterøl, synes jeg ikke det gjør noe at vi i pedagogisk øyemed tar med noen åpenbare "feil". Heldigvis er det snakk om en podcast, og den kan redigeres med hard hånd om nødvendig :)
 
1. Nei, særlig etter at jeg lukta/smakte det samme i det dekanterte starterølet basert på spraymalt, tror jeg heller ikke det er skallrester eller annet fra mesk og kok.

2. For en av batchene med weissbier hadde jeg muligheten til å ha dunken stående i et kaldt nok rom slik at tempen i gjæringskaret ikke gikk særlig høyere enn 17-18 grader. Rommet var såpass kaldt at jeg styrte en varmeovn med stc-1000 og proben teipet og isolert mot bøtta.
Med wlp550 pitchet jeg ved ca 18 grader og lot den stige fritt, den kom vel opp i ca 24 grader. Samme gjelder også på dubbelen som står til gjæring nå.

Virker som det kan være en del og hente på temperaturkontrollen.
 
Virker som det kan være en del og hente på temperaturkontrollen.
Nja, jeg er ikke helt sikker. Med de to belgiske gjærstammene har jeg vært innnenfor det anbefalte området, og har pitchet forholdsvis lavt og latt den stige.
Med weissbier har jeg fått omtrent akkurat samme resultat med gjæring på 17 grader som på 22 grader. I ingen av tilfellene har det latt seg lagre bort...
 
Rimelig kjapp, bruker vel rundt 20-30 minutter.
Jeg har venner med spiralkjøler som kjøler på 10-12 minutter. Selv brukerjeg bortimot 30-40 minutter. Jeg har en smak i alle batchene mine som jeg mistenker kommer av treg kjøling. Det anbefales av flere å kjøle på under 20 minutter. Kan dette være årsaken til smaken du sliter med?

Den smaken jeg har gjør det ikke udrikkelig, men jeg smaker et klart forbedringspotensiale.
 
De fleste store bryggerier bruker lang tid på kjøling. Dette er en naturlig konsekvens av stort volum
 
Tilbake
Topp