hva forårsaker besk ettersmak på øl

Jeg har venner med spiralkjøler som kjøler på 10-12 minutter. Selv brukerjeg bortimot 30-40 minutter. Jeg har en smak i alle batchene mine som jeg mistenker kommer av treg kjøling. Det anbefales av flere å kjøle på under 20 minutter. Kan dette være årsaken til smaken du sliter med?

Den smaken jeg har gjør det ikke udrikkelig, men jeg smaker et klart forbedringspotensiale.

Ganske sikker på at kjølinga i seg selv ikke er problemet i mitt tilfelle. Det er en usmak som jeg er nesten helt sikker på produseres av gjæra, til nå i weissbier-gjær og belgisk gjær. Er spent på artikkelen til Chris White et al der de har sekvensert gjær og laget fylogenetiske trær osv. Mon tro om ikke disse gjærstammene deler noen genetisk egenskaper som kan være en del av forklaringa...

Preget er forøvrig sterkere denne gangen, noe jeg regner med kommer av sterkere vørter.
 
[
QUOTE="msevland, post: 362377, member: 13295"]Naturlov.... + Gahr... som også er en type naturlov...


Akkurat her tror jeg ikke på dine naturlover, og har heller ikke særlig tro på at Gahr ikke er oppdatert


Jokke & Valentinerne[/QUOTE]

Akkurat hvor effektiv kjølinga til 7 Fjell er, har han kanskje ikke sagt noe om. Men det er opplyst om at de kjører whirlpool i 20 min før de sender vørteren gjennom varmeveksler(kjøling) på vei til gjæringskar.
Følgelig vil jo en del av vørteren tilbringe en del tid i varm tilstand etter kok.
 
Akkurat her tror jeg ikke på dine naturlover, og har heller ikke særlig tro på at Gahr ikke er oppdatert


Jokke & Valentinerne

Akkurat hvor effektiv kjølinga til 7 Fjell er, har han kanskje ikke sagt noe om. Men det er opplyst om at de kjører whirlpool i 20 min før de sender vørteren gjennom varmeveksler(kjøling) på vei til gjæringskar.
Følgelig vil jo en del av vørteren tilbringe en del tid i varm tilstand etter kok.[/QUOTE]
Hender jeg stopper kjøleprosessen selv for å trekke ut mer smak/aroma
 
Det er da ikke fargen som er fokus, tap av aroma og mulige usmaker er mer sentralt. Noen skrev om en slags bitterhet som ikke kommer fra humle, og det synes jeg å kjenne igjen. Det kan jo komme fra andre ting, som cold break, vem vet? Besk er uansett noe uklart ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er da ikke fargen som er fokus, tap av aroma og mulige usmaker er mer sentralt. Noen skrev om en slags bitterhet som ikke kommer fra humle, og det synes jeg å kjenne igjen. Det kan jo komme fra andre ting, som cold break, vem vet? Besk er uansett noe uklart ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leste noe slikt på en Amerikansk nettside, bulldozer.com eller noe.
BeerExperiments
 
Tar man mitt utsagn om at store bryggerier bruker lang tid på nedkjøling ut fra den sammenhengen den sto i, støtter jeg dere alle.
Mitt svar var til innlegg #118, hvor følgende inndeling ble satt opp
Kort tid: 10-12 minutter
Anbefalt <20 minutter
Lang tid: 30-40 minutter
Jeg vil hevde at det er en naturlov at det ikke er 'like enkelt' å kjøle ned 10 000 liter til Pitch temp på kort tid (10-12 min.) som det er med 25 liter.
Så kan NU kverulere så mye han bare gidder.
 
[
Tar man mitt utsagn om at store bryggerier bruker lang tid på nedkjøling ut fra den sammenhengen den sto i, støtter jeg dere alle.
Mitt svar var til innlegg #118, hvor følgende inndeling ble satt opp
Kort tid: 10-12 minutter
Anbefalt <20 minutter
Lang tid: 30-40 minutter
Jeg vil hevde at det er en naturlov at det ikke er 'like enkelt' å kjøle ned 10 000 liter til Pitch temp på kort tid (10-12 min.) som det er med 25 liter.
Så kan NU kverulere så mye han bare gidder.
Mener du det er like enkelt å brygge 10hl øl som 25?
 
Hvis noen av dere holder til i Bergen, har jeg en kasse med patersbier jeg ikke akkurat kommer til å kose meg med. Om noen kunne tenke seg å faktisk smake det jeg snakker om, skulle det være gode muligheter.
 
Jeg er hverken i Bergen eller på Bjorleik, men det ville ha vært interessant å teste flere brygg med samme usmak for lettere å kunne isolere den.
 
Tar man mitt utsagn om at store bryggerier bruker lang tid på nedkjøling ut fra den sammenhengen den sto i, støtter jeg dere alle.
Mitt svar var til innlegg #118, hvor følgende inndeling ble satt opp
Kort tid: 10-12 minutter
Anbefalt <20 minutter
Lang tid: 30-40 minutter
Jeg vil hevde at det er en naturlov at det ikke er 'like enkelt' å kjøle ned 10 000 liter til Pitch temp på kort tid (10-12 min.) som det er med 25 liter.
Så kan NU kverulere så mye han bare gidder.
Altså.... innspillet mitt kom bl.a. etter å ha lest på ølportalen om usmaker at det kan hjelpe mot DMS å kjøle ned raskt. Jeg bruker lang tid og kjøler også under lokk for å unngå infeksjon i denne fasen. Det betyr at evt. fordamping av DMS ikke forekommer i denne fasen. For øvrig koker jeg lenge, og tror ikke for kort koketid er årsak. Jeg har ikke nok egenerfaring for å si om dette er noen regel, men jobber altså med å forbedre egen prosess. Om den lille usmaken jeg opplever er DMS vet jeg ikke. Jeg må finne en måte å kjøle ned raskere på uansett. Det vil nok både gi bedre smak, mer kontroll med korrekt pitching av gjær og kortere bryggedag.
 
Hvis noen av dere holder til i Bergen, har jeg en kasse med patersbier jeg ikke akkurat kommer til å kose meg med. Om noen kunne tenke seg å faktisk smake det jeg snakker om, skulle det være gode muligheter.

Er intressert i å smake ja.
 
Tilbake
Topp