1. Mye oksygen.
Kjører gjærstarter på magnetrører. Det er kun på den siste batchen jeg har brukt ren oksygen for å oksygenere vørteren. Har tidligere ristet dunken. Samma resultat.
2 Temperatur
Gjærtstarteren har gått i romtemperatur. Jeg pitchet gjær ved ca 16 grader og satte dunken i et rom som holdt 18-19 grader. Har tidligere hatt både lite kontroll og god kontroll på gjæringstemperatur uten at dette har påvirket resultatet i noen retning. Samma dritten åkke som.
3 Lys
Gærstarter ar ikke blitt utsatt for direkte sollys, ei heller gjæringsdunken.
Jeg har alltid satt gjærstarter, men har bare brukt magnetrører denne siste gangen. Har ikke hatt en dritt å si. I nærmest ren desperasjon har jeg lyst å prøve en batch uten å lage gjærstarter, og heller pitche fersk gjær direkte. Det vil kanskje kunne si noe om det skjer et eller annet med gjæra når jeg lager starter, men jeg er ikke spesielt optimistisk.
Hei HansPB
Jeg har tidligere smakt øl med en ettersmak som dere beskriver her og etter det jeg kan forstå kan det være et problem med malten. Malt trenger en hvile periode etter at malteprosessen er ferdig. Jeg har maltet selv og fikk en slik type ettersmak, bare 100 x så sterkt altså fullstendig udrikkelig.
Det er 3 faktorer som (kun min egen mening) som kan være problemet
1. Maltet er for fersk og har ikke stabilisert tanindannene stoffer (taniner er grunnlaget for det som kalles garvesyre)
2. Maltet er for gammelt og da vil dannelsen av taniner i skallet bli mer påtrengende p.g.a. aldringsprosessen i maltet.
3. Maltet har vært lagret feil, da tenker jeg på fukt, temperatursvingninger og sollys som degenrerende faktorer.
Etter min mening er hvetemalt særlig utsatt for punkt 3.
Og da er spørsmålet mitt, hvor kjøper du maltet, hvordan er den oppbevart og hvordan er den lagret?
Det høres ut at du gjør resten riktig... Og usmaker på slutten av smaksbildet blir sjelden borte. De som ligger i begynnelsen av smaksbildet blir ofte det. Etter mitt skjønn er det nemlig slik at gjæren har ansvaret for det som kommer først i bildet (bortsett fra f.eks. tørrhumling og andre tilsetninger som kommer sent i prosessen.
Jeg har konkludert med at det som går først i vannet kommer sent eller sist i smaksbildet (f.eks. Malt og bitterhumle) og det som går sist i øllet eller vørteren kommer først i smaksbildet.
Videre er det slik med weissbier at banan og nellik esterne som gjæret skal produsere oppfattes veldig ulikt i ulike ganer. Prøv å lag et weissbier med lagergjær (f.eks. 34/70 start på 8grader en uke og retter gradvis opp til 12 grader. Stabilisert i en uke på fg før tapp) det blir knallgodt!
Jeg kjøper mitt malt konsekvent hos Bryggselv fordi det er stor gjennomgang av de aller fleste mattyper.
Håper det kan hjelpe