hva forårsaker besk ettersmak på øl

Kan kanskje være en idé å vente til dubbelen også er flasket og klar, så usmaken lettere kan isoleres?

Hvordan har det gått med denne?

Evt interessert i å smake her også.

Har lagd, eller snarere forsøkt å lage, noen belgiske øl og fått en fæl ettersmak på flere av de, med flere forskjellige gjær. En slags krydra/besk ettersmak. Har konkludert med at det enten er måten jeg lager gjærstarteren på eller gjæringstempen. Kunne vært interessant å smake om det var samme på dine.
 
Hvordan har det gått med denne?

Evt interessert i å smake her også.

Har lagd, eller snarere forsøkt å lage, noen belgiske øl og fått en fæl ettersmak på flere av de, med flere forskjellige gjær. En slags krydra/besk ettersmak. Har konkludert med at det enten er måten jeg lager gjærstarteren på eller gjæringstempen. Kunne vært interessant å smake om det var samme på dine.

Dubbelen ble værre en patersbieren, samme usmak men sterkere tilstede. Ikke så rart igrunn, høyere OG gir gjerne sterkere preg fra gjær. Skal du på Bjorleik?

Edit: Legger til at jeg har fått samme feil med både fersk gjær (gjærstarter) og med tørrgjær(rehydrert).
 
Skal du på Bjorleik?

Edit: Legger til at jeg har fått samme feil med både fersk gjær (gjærstarter) og med tørrgjær(rehydrert).

Skal ikke på Bjorleik.

Samme her, Safale Abbaye ble heller ikke noe tess..

Men har fått en OK trippel, da kjørte jeg, i motsetning til de andre som har fått gjære fritt, tempkontroll på 18-21 grader ramping over to uker og med direkte pitch av en pakke wlp 530 i 5 liter vørter.
 
Okei. Forhåpentligvis kommer det kanskje noen tips om hva det kan være når vestkastepisoden med gjennomgang av bidrag til konkurransen kommer.
Har smakt Meltzer fra 7 Fjell, og der lot de temperaturen stige fritt, og denne smakte utmerket. Altså tror jeg ikke dette er årsaken, selv om det sikkert kan ha hatt noe å si for hvor sterkt det uønskede preget har blitt.
 
Nå har de nettopp kunngjort vinnerne av Vestkast sin bryggekonkurranse, og til min store overraskelse vant jeg klassen for dubbel. Var jeg eneste deltaker? Hadde andre enda værre feil enn meg? Er jeg ekstremt følsom for et eller annet kjipt som kan komme i øl? MEGET spent på å høre episoden med analyse...
 
Jeg mistenker at dette er et tilfelle av "smaken er som baken - delt". Noen smaker faller ikke i smak hos alle, selv om de ikke er usmaker.

Gratulerer med førsteplassen! :)
 
Jeg mistenker at dette er et tilfelle av "smaken er som baken - delt". Noen smaker faller ikke i smak hos alle, selv om de ikke er usmaker.

Gratulerer med førsteplassen! :)

Er som sagt spent på å høre hva de har å si om ølet. At jeg personlig kan smake en feil, som jeg ikke kan smake i kommersielle utgaver av dubbel, er hevet over enhver tvil. Det som virkelig blir spennende er om dommerne i det hele tatt opplever det samme som meg, og om de kan si noe om hva det skyldes.
 
Sitter og hører på podcasten nå. @Gahr sier: "Han sier ingenting om lufting av vørteren." Men på arket/etiketten står det faktisk at jeg brukte rein oksygen 1 l/min i 1 min.
Det eneste jeg egentlig kan plukke med meg fra gjennomgangen er at jeg har brukt lite gjær. Noe jeg ikke skal være uenig i. Hadde det ikke vært for alle de andre gangene jeg har opplevd den samme karakteristiske usmaken kunne jeg antakeligvis slått meg til ro med dette og prøvd en gang til, men jeg må si at det sitter svært langt inne å forsøke på noe belgisk med det første. Hva med det at usmaken dukker opp i gjærstarter? Skulle jo tro at forholdene ikke er så tøffe for gjæren der?

Om ikke annet var betryggende å høre at det fra annet hold enn meg selv ble bemerket at ølet hadde et uheldig preg...
 
Sitter og hører på podcasten nå. @Gahr sier: "Han sier ingenting om lufting av vørteren." Men på arket/etiketten står det faktisk at jeg brukte rein oksygen 1 l/min i 1 min.
Det eneste jeg egentlig kan plukke med meg fra gjennomgangen er at jeg har brukt lite gjær. Noe jeg ikke skal være uenig i. Hadde det ikke vært for alle de andre gangene jeg har opplevd den samme karakteristiske usmaken kunne jeg antakeligvis slått meg til ro med dette og prøvd en gang til, men jeg må si at det sitter svært langt inne å forsøke på noe belgisk med det første. Hva med det at usmaken dukker opp i gjærstarter? Skulle jo tro at forholdene ikke er så tøffe for gjæren der?

Om ikke annet var betryggende å høre at det fra annet hold enn meg selv ble bemerket at ølet hadde et uheldig preg...

Det uheldige preget var ikkje veldig påtrengande.... Når du får dommerskjema fra innledande runde vil du sjå at du har et snitt på ca 40 poeng, så ølet ditt er ikkje ille.
Kanskje du ikkje liker belgisk øl ;)
Ein ting som ikkje vart nevnt i podkasten er at det var litt astringens, har du mykje skalrester med til kok?

Ka brusestein bruker du? 0.5 eller 2 micron? 1l/min x 1min er for 0.5micron. med 2 micron må du dobble tiden.
 
Jeg hørte på podcasten, og de brukte da ikke ordet "besk" om smakene?

Ellers sier du at du bruker gjærstarter. Det er jo ganske uvanlig ved bruk av tørrgjær. Kan det være at noe rart skjer der?
 
Sist redigert:
Jeg hørte på podcasten, og de brukte da ikke ordet "besk" om smakene?

Ellers sier du at du bruker gjærstarter. Det er jo ganske uvanlig ved bruk av tørrgjær. Kan det være at noe rart skjer der?
Brukte ikke gjærstarter denne gangen, men da jeg brygget patersbier i sommer satte jeg starter med wlp550. Denne ølen fikk samme usmak, og usmaken var også i gjærstarteren som ble satt til dette brygget.
 
Det uheldige preget var ikkje veldig påtrengande.... Når du får dommerskjema fra innledande runde vil du sjå at du har et snitt på ca 40 poeng, så ølet ditt er ikkje ille.
Kanskje du ikkje liker belgisk øl ;)
Ein ting som ikkje vart nevnt i podkasten er at det var litt astringens, har du mykje skalrester med til kok?

Ka brusestein bruker du? 0.5 eller 2 micron? 1l/min x 1min er for 0.5micron. med 2 micron må du dobble tiden.

Nei, for all del. Jeg syns mye med ølet stemmer, men det er en karakteristisk usmak jeg kjenner igjen fra samtlige tyske hveteøl og belgiske øl jeg har prøvd å brygge som for min del spolerer ølet. Nja, for alkoholiske tripler er ikke helt det store, men generelt er jeg glad i belgisk;)

Mesker i pose, så det blir en ganske grumsete vørter til kok. Den aktuelle usmaken har vært tilstede allerede i gjærstarter ved tidligere brygg, så jeg tror ikke det er noen umiddelbar sammenheng der.

Bruker 0,5 micron brusestein.
 
........ Den aktuelle usmaken har vært tilstede allerede i gjærstarter ved tidligere brygg, så jeg tror ikke det er noen umiddelbar sammenheng der. ....

Da må den jo skyldes startvørteren eller gjæren?

Kan det være peppertoner fra gjæren som du, sammen med lett astringens, opplever som ubehagelig?
 
Har hatt samme problemet med en del brygg... Fermentis Safbrew T-58, Danstar Nottingham er de gjærtypene som har blitt brukt. Har hatt folk som likte bryggene godt, mens jeg syntes usmaken var så påtrengende at jeg kastet dem... Fellesnevner for alle var at det var lyse brygg med 15-25% hvete i. Skal nå prøve meg på hveteøl med en pakke Safbrew WB-06 som jeg kjører starter på til ca 54 liter vørter, OG på 1050. Har selv trodd det var infeksjon og kloret alle gjæringskar + kjørte StarSan. Fikk samme smak i enkelte brygg etterpå... Følger spent videre med på denne tråden...
 
Har hatt samme problemet med en del brygg... Fermentis Safbrew T-58, Danstar Nottingham er de gjærtypene som har blitt brukt. Har hatt folk som likte bryggene godt, mens jeg syntes usmaken var så påtrengende at jeg kastet dem... Fellesnevner for alle var at det var lyse brygg med 15-25% hvete i. Skal nå prøve meg på hveteøl med en pakke Safbrew WB-06 som jeg kjører starter på til ca 54 liter vørter, OG på 1050. Har selv trodd det var infeksjon og kloret alle gjæringskar + kjørte StarSan. Fikk samme smak i enkelte brygg etterpå... Følger spent videre med på denne tråden...

At jeg sliter med noe som ikke alle er like sensitive for, tror jeg er rimelig å anta. Siden jeg nå har fått det i et par-tre brygg uten hvete, tror jeg ikke det er noen sammenheng der.
Jeg holder fortsatt infeksjonsdøra litt på gløtt, mulig jeg har en litt for husvarm villgjær e.l. i leiligheten.

Kom gjerne med oppdateringer etterhvert som gjæring av hveteøl kommer igang. Jeg har typisk kunnet plukke opp usmaken allerede et døgn inn i gjæringsforløpet.
 
Da må den jo skyldes startvørteren eller gjæren?

Kan det være peppertoner fra gjæren som du, sammen med lett astringens, opplever som ubehagelig?

Det er uten tvil noe som produseres under gjæring. Tja, så var det det at preget er tilstede i gjærstarter(fra lys dme) også, da...
 
Hva med det at usmaken dukker opp i gjærstarter? Skulle jo tro at forholdene ikke er så tøffe for gjæren der?

Gode vekstforhold for gjæren i gjærstarter er vel ikke nødvendigvis det samme som gode forhold for smaken. Eller?

At de kommersielle bryggeriene gjærer på høye temperaturer skal man visst passe seg for å kopiere på hjemmebrygg, da de gjærer i høyere tanker (og da også høyere trykk), som visstnok skal redusere ester-produksjonen.
 
Gode vekstforhold for gjæren i gjærstarter er vel ikke nødvendigvis det samme som gode forhold for smaken. Eller?

At de kommersielle bryggeriene gjærer på høye temperaturer skal man visst passe seg for å kopiere på hjemmebrygg, da de gjærer i høyere tanker (og da også høyere trykk), som visstnok skal redusere ester-produksjonen.

Hvis det er slik at usmaken min skyldes stressa gjær, lurte jeg på hvordan dette kan ses i sammenheng med forholdene i en gjærstarter. Gjærstartere bør jo generelt være et miljø som gjæren ikke burde stresses av, siden noe av poenget er å få nok og ikke minst frisk og rask gjær.

Når det gjelder temperaturkontroll ved hjemmebrygging av belgiske øl, har jeg hørt at mange faktisk har fått bedre resultat ved fri/høy temperatur enn ved å prøve å holde igjen temperaturen.
 
Tilbake
Topp