Er intressert i å smake ja.
Kan kanskje være en idé å vente til dubbelen også er flasket og klar, så usmaken lettere kan isoleres?
Er intressert i å smake ja.
Han tar ikke telefonen eller svarer på epost, kun elektronisk kommunikaajon via trådtelefonDet er vel på tide at moderator griper inn mot ham og hans nye alter ego - igjen. Så kan han slåss med sine demoner i fred. @glennrlie
Kan kanskje være en idé å vente til dubbelen også er flasket og klar, så usmaken lettere kan isoleres?
Hvordan har det gått med denne?
Evt interessert i å smake her også.
Har lagd, eller snarere forsøkt å lage, noen belgiske øl og fått en fæl ettersmak på flere av de, med flere forskjellige gjær. En slags krydra/besk ettersmak. Har konkludert med at det enten er måten jeg lager gjærstarteren på eller gjæringstempen. Kunne vært interessant å smake om det var samme på dine.
Skal du på Bjorleik?
Edit: Legger til at jeg har fått samme feil med både fersk gjær (gjærstarter) og med tørrgjær(rehydrert).
Jeg mistenker at dette er et tilfelle av "smaken er som baken - delt". Noen smaker faller ikke i smak hos alle, selv om de ikke er usmaker.
Gratulerer med førsteplassen!
Sitter og hører på podcasten nå. @Gahr sier: "Han sier ingenting om lufting av vørteren." Men på arket/etiketten står det faktisk at jeg brukte rein oksygen 1 l/min i 1 min.
Det eneste jeg egentlig kan plukke med meg fra gjennomgangen er at jeg har brukt lite gjær. Noe jeg ikke skal være uenig i. Hadde det ikke vært for alle de andre gangene jeg har opplevd den samme karakteristiske usmaken kunne jeg antakeligvis slått meg til ro med dette og prøvd en gang til, men jeg må si at det sitter svært langt inne å forsøke på noe belgisk med det første. Hva med det at usmaken dukker opp i gjærstarter? Skulle jo tro at forholdene ikke er så tøffe for gjæren der?
Om ikke annet var betryggende å høre at det fra annet hold enn meg selv ble bemerket at ølet hadde et uheldig preg...
Brukte ikke gjærstarter denne gangen, men da jeg brygget patersbier i sommer satte jeg starter med wlp550. Denne ølen fikk samme usmak, og usmaken var også i gjærstarteren som ble satt til dette brygget.Jeg hørte på podcasten, og de brukte da ikke ordet "besk" om smakene?
Ellers sier du at du bruker gjærstarter. Det er jo ganske uvanlig ved bruk av tørrgjær. Kan det være at noe rart skjer der?
Det uheldige preget var ikkje veldig påtrengande.... Når du får dommerskjema fra innledande runde vil du sjå at du har et snitt på ca 40 poeng, så ølet ditt er ikkje så ille.
Kanskje du ikkje liker belgisk øl
Ein ting som ikkje vart nevnt i podkasten er at det var litt astringens, har du mykje skalrester med til kok?
Ka brusestein bruker du? 0.5 eller 2 micron? 1l/min x 1min er for 0.5micron. med 2 micron må du dobble tiden.
........ Den aktuelle usmaken har vært tilstede allerede i gjærstarter ved tidligere brygg, så jeg tror ikke det er noen umiddelbar sammenheng der. ....
Har hatt samme problemet med en del brygg... Fermentis Safbrew T-58, Danstar Nottingham er de gjærtypene som har blitt brukt. Har hatt folk som likte bryggene godt, mens jeg syntes usmaken var så påtrengende at jeg kastet dem... Fellesnevner for alle var at det var lyse brygg med 15-25% hvete i. Skal nå prøve meg på hveteøl med en pakke Safbrew WB-06 som jeg kjører starter på til ca 54 liter vørter, OG på 1050. Har selv trodd det var infeksjon og kloret alle gjæringskar + kjørte StarSan. Fikk samme smak i enkelte brygg etterpå... Følger spent videre med på denne tråden...
Da må den jo skyldes startvørteren eller gjæren?
Kan det være peppertoner fra gjæren som du, sammen med lett astringens, opplever som ubehagelig?
Hva med det at usmaken dukker opp i gjærstarter? Skulle jo tro at forholdene ikke er så tøffe for gjæren der?
Gode vekstforhold for gjæren i gjærstarter er vel ikke nødvendigvis det samme som gode forhold for smaken. Eller?
At de kommersielle bryggeriene gjærer på høye temperaturer skal man visst passe seg for å kopiere på hjemmebrygg, da de gjærer i høyere tanker (og da også høyere trykk), som visstnok skal redusere ester-produksjonen.