Hva gjør dere med øl til overs etter overføring til corneliusfat?

Hei

Vurdere å kjøpe 19l corneliusfat, men lurer på hva dere gjør med det som er til overs? Brygger ofte 25 liter, og da vil det jo være 4-5 liter igjen etter overføring til fat. Hvis man bruker co2 til karbonering, flasker dere de siste literne med sukker? Eller har dere ett mindre fat for restene?

Prøver jo å spare tid, og flaskinga synes jeg er det kjedeligste av alt.

mvh
Erik
 
Jeg flasker resten, det er jo naturligvis mer tiltak, men det er fint å ha flasker av brygg som du senere kan finne frem etter fatet er tomt for å se hvordan det har utviklet seg over tid, i tillegg til å flaske et par til evt konkurranser.
 
Jeg har fatet kun tre ganger, og ved to av dem hadde jeg ca 10 liter til overs som jeg også fatet på 19-liters fat. Med mengder rundt 5 liter ville jeg flasket resten.
Er på jakt etter brukt 9-12 liters fat for situasjoner som dette, men har ikke funnet noen ennå. Alternativt kan man bli flinkere på å beregne sluttmengden og sørge for at det blir akkurat til de fatene man har.
 
Flasker det som blir til overs, brygger vanligvis rundt 50 liter slik at det blir to fat og noen flasker.  Vil gjerne ha noe på flasker også  for å ta med forskjellige plasser. 
 
Brygger ofte ca 21 liter. Ca 19 går på fat, resten går i dass. Så lat har man altså blitt!
 
Kommer an på mengden og kvaliteten eller kompleksiteten på ølet , men det går som regel i vasken.
 
Jeg har nok fat i flere størrelser, så jeg kjører alt på fat. Men jeg prøver å planlegge bryggingen til å passe sånn rimelig til fatene.
 
Beerking partyfat 5.liter kan jo også brukes istedet for flasker, passer jo bra når du brygger 25 liter batch.
 
En mulig løsning på flaskevaskeproblematikken kan jo være å vaske et par-tre kasser etter kristianiastudentenes flashomatic-metode for så å korke dem tomme. Vips har du et par kasser tomme og rene flasker klare til når det måtte være. Bare å sprette korken og fylle til gjæringskaret er tomt..
 
Næmmen, har dere ikke dimensjonert bryggeanlegget etter antall Cornelius fat man ønsker å fylle?  ;D
 
Tilbake
Topp