Hva har skjedd under gjæring?

For 12 dager siden brygget jeg en Urquell klone fra Bryggeland. Målte ikke Og.
Måler for 2 dager siden og får 1050. I dag 1045. Smaker en liten skvett og det smaker eder og galle i retning av eddikk.

Den er gjæret på 9 grader STC1000 styrt.

Har brygget 5 batcher tidligere uten usmak.
Er dette infisert?
Ikke fått nok gjær slik at utgjæring ikke har skjedd?
Reddbart eller bare å helle ut?

Takknemlig for tips og råd.
 
En vørter uten eller med minimale mengder gjær er en åpen invitasjon for alle andre opportunistiske mikroorganismer. Maltstøvet som alltid er tilstede i bryggerommet bærer melkesyredannende bakterier. Med mindre vi tømmer vørteren i gjæringsspannet i et annet rom enn der vi maler og fyller i malten vil vi få noen av disse i vørteren. Alle får det. Uten gjær som utkonkurrerer de fleste andre mikroorganismer når det er nok av den vil vi før eller senere få infeksjon. Gjær øker alkoholprosenten og senker PH under gjæringen dette er også antiseptisk. En utgjæring på 1005 på 12 dager er neppe mer enn melkesyre/edikkproduksjonen alene står for. Så tipper at det ikke har vært mange levende gjærceller ølet ditt fikk.

Er det surt så er det surt. kast det og bruk levende gjær.

mvh

Bård
 
Da er jeg redd det samme har skjedd med den neste pilsen. Den har nå stått i 10 grader i 4 dager og har ikke minka i skukkerinnhold, den er fortsatt 1046 som det var når den ble satt til gjæring. Denne var også en pils fra ett ferdig sett med tøttgjør. Tøttgjæren ble rehydrert rett før pitch.

Er det håp her eller prøver ølgudene bare å overbevise meg om at jeg ikke skal brygge pils?
 
Er sukkerinnholdet identisk så er det vel noe galt med gjæren/gjærbehandling.
Om noen pakker W-34/70 kan redde den kan de erfarne sikkert si noe om.
Evt annen gjær og f eks tørrhumling hvis den går ut?
 
Hvis vørteren smaker godt vil 34/70 kunne redde pilsen. Men enten får du død gjær, eller så dreper du gjæra, eller så er det noe galt med tempråeraturmålingen.

mvh
bårdd
 
Ok da må jeg prøve å skaffe noe gjær i morgen. brygget ble kjølt til 13 grader. Sto og fikk roe seg før tapping i gjærdunk. Da det kom i dunken og gjæren ble pitchet holdt det 18,9 grader.

Gjæren som ble brukt ble rehydrert ved lign temperaturer.
 
Henrik123 skrev:
Den er gjæret på 9 grader STC1000 styrt.

Er du sikker på at temperaturstyringen fungerer skikkelig? Sjekk med et annet termometer at det ikke er for kaldt...


Henrik123 skrev:
Er ett tynt meget lyst skumlokk over vørteren om det gir noe info.
Det er et godt tegn...
 
Dobbeltsjekket temperaturmålingen. Ser ut som om den holder tempen 2-3 grader under det som står på displayet til STC. Hadde oppi to pakker til med tørrgjær og økte til 14 grader på STC (antatt i karet 11-12). I dag ett døgn senere plopper det som bare det. Får se om denne blir drikkenes.
 
Tilbake
Topp