Hva skjer når ølet klarner?

Hei,

Det er nok unødvendig å nevne at jeg er nybegynner, da et trent øye kan se det ganske enkelt på nybegynnerfaktoren i spørsmålene under. Har nå satt mitt første brygg til klarning (maltekstrakt) etter litt over en uke modning.

Jeg lurer på hva som egentlig skjer når ølet klarner. Gjærceller og grums legger seg på bunnen av flaska, men hva skjer hvis jeg for eksempel rister flaska? Må ølet klarne en ukes tid på nytt? Eller har grumset bundet seg bedre til andre tunge og ikke-vannløselige ting i ølet slik at det nå synker fortere?

Tenkte forøvrig å bruke metoden beskrevet her for å kjøle ned noe av øla raskt etter klarning og helle det over på nye flasker, slik at det er mulig å frakte øla uten å måtte drikke død gjærsopp. Men jeg blir nødt til å legge flaskene horisontalt for å få de ned i fryseren. Er det et problem? - Igjen et spørsmål jeg stiller fordi jeg ikke helt forstår klarningsprosessen...

På forhånd takk for svar!

Når ølet klarner samler gjæren og og diverse andre stoffer seg i bunnen fordi de er tyngre enn selve ølet. Siden det kun er vekt som gjør at det holder seg i bunnen vil det blande seg ut igjen om du rister flasken. Ølet burde da stå en stund for at det skal samle seg i bunnen men det er ikke verdens undergang om det blir blandet ut i ølet.

Har ikke testet den metoden du viser til men for min egen del vil jeg si det er mye jobb for lite resultat, jeg har ikke noe i mot litt rester i bunnen av flasken. Det kan være et problem å legge de på siden da det vil være vanskeligere å helle ut ølet uten å få med gjæren da den da vil legge seg på siden av flasken istedenfor bunnen. Jeg vil si dette er et problem da du har jobbet så mye for å få klart øl.

Å drikke litt gjær skader ikke.

Men hvis jeg for eksempel setter ølen i bagasjerommet og kjører i en halvtime, vil gjæren som lå så fint på bunnen blande seg like godt med øvrig væske som før klarningen startet? Altså har klarningen da vært helt bortkastet? Jeg tenkte kanskje det finkornete gromset ville samle seg/binde seg slik at gromset blir mer grovkornet og synker fort neste gang, men det er kanskje ikke tilfelle?

Er det noen som har erfaring med å frakte øl som har gjæret på flaske?

Det går fint  å tappe om øl, men jeg ville ikke gjort det i lang tid før du har tenkt å konsumere det, siden det blir langt større fare for at ølet oksiderer. Det er også en del dill med å tappe om, og svinn, så jeg foretrekker å karbonere på 1,5 liters PET-flasker til det formålet. (Men vanlige Nøgne Ø-flasker ellers.)

EinarE skrev:

Jada, det går som regel bra, selv om øla har godt av en halvtime eller time i kjøleskap. Jeg har etterhvert sluttet å være så veldig picky på om det kommer med noe gjær, men det ser jo penest ut uten...

Martin E skrev:
EinarE skrev:

Jada, det går som regel bra, selv om øla har godt av en halvtime eller time i kjøleskap. Jeg har etterhvert sluttet å være så veldig picky på om det kommer med noe gjær, men det ser jo penest ut uten...
Men er øla du da drikker det samme som om den ikke skal ha stått til klarning i det hele tatt? Er klarningen bare... jåleri? Eller er det en fordel at øla først har klarnet før det fraktes likevel?

Takk for mange nyttige svar :)

Jeg slår noen runder med tape rundt en bunt med flasker når jeg tar de med meg så de ikke velter, bortsett fra det så er jeg ikke så fin på det, ølen smaker kanon likevel.

Da takker jeg for svar og jekker meg en øl som har klarnet i et par timer (+ at jeg har brukt irish moss). Klart nok i massevis for min del, dette :skitbra:

(Dog bittelitt for dødt etter 9 dager modning, så satser på litt mer modning)

Tilbake
Topp