Hva skjer når ølet klarner?

Hei,

Det er nok unødvendig å nevne at jeg er nybegynner, da et trent øye kan se det ganske enkelt på nybegynnerfaktoren i spørsmålene under. Har nå satt mitt første brygg til klarning (maltekstrakt) etter litt over en uke modning.

Jeg lurer på hva som egentlig skjer når ølet klarner. Gjærceller og grums legger seg på bunnen av flaska, men hva skjer hvis jeg for eksempel rister flaska? Må ølet klarne en ukes tid på nytt? Eller har grumset bundet seg bedre til andre tunge og ikke-vannløselige ting i ølet slik at det nå synker fortere?

Tenkte forøvrig å bruke metoden beskrevet her for å kjøle ned noe av øla raskt etter klarning og helle det over på nye flasker, slik at det er mulig å frakte øla uten å måtte drikke død gjærsopp. Men jeg blir nødt til å legge flaskene horisontalt for å få de ned i fryseren. Er det et problem? - Igjen et spørsmål jeg stiller fordi jeg ikke helt forstår klarningsprosessen...

På forhånd takk for svar!

Når ølet klarner samler gjæren og og diverse andre stoffer seg i bunnen fordi de er tyngre enn selve ølet. Siden det kun er vekt som gjør at det holder seg i bunnen vil det blande seg ut igjen om du rister flasken. Ølet burde da stå en stund for at det skal samle seg i bunnen men det er ikke verdens undergang om det blir blandet ut i ølet.

Har ikke testet den metoden du viser til men for min egen del vil jeg si det er mye jobb for lite resultat, jeg har ikke noe i mot litt rester i bunnen av flasken. Det kan være et problem å legge de på siden da det vil være vanskeligere å helle ut ølet uten å få med gjæren da den da vil legge seg på siden av flasken istedenfor bunnen. Jeg vil si dette er et problem da du har jobbet så mye for å få klart øl.

Å drikke litt gjær skader ikke.