Hvilke kobberrør til dyppkjøler?

Tim

 
Jeg driver nå å lager kokekjele av varmtvannsbereder og trenger derfor ny og større dyppkjøler.
Da lurer jeg på disse 5 meterne: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
Er disse de letteste å bøye?  Lurer på å gå for 15 mm, er de for harde å bøye, og burde jeg heller gå for tynnere rør pga det?

Jeg er også litt i tvil om 15 mm 5 meter er nok til en kjele som da blir 57 cm dia og 50 cm høy.
Tenker å koke ca 50-60 liters batcher i den.

Har lest alle trådene jeg har funnet om dette, men blir ikke helt klok på det  ::)
 
Her får du 25m 10mm uisolert for 750kr. 
http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Produkter/R%C3%B8r-and-r%C3%B8rdeler/Loddedeler.aspx
 
Tenker litt på å heller kjøpe 2 stk 5-metere i 10 mm på Biltema, og kveile dem annenhver runde.
Da holder jeg prisen litt nede, blir 658,- for de to rørene, men blir jo litt ekstra for fler klemringskoblinger da.
 
Ser at jeg bomma littegranne på matten der da :angel: Godt at noen passer på :ilike:
men en kan lage mye kjøler av en 25 m kveil.
Selv så har jeg bestilt rustfri kjøler av bryggmaker i dag og er meget fornøyd med pris. Bedre å få ferdig vare enn å surre og banne.
 
A Igland skrev:
Ser at jeg bomma littegranne på matten der da :angel: Godt at noen passer på :ilike:
men en kan lage mye kjøler av en 25 m kveil.
Selv så har jeg bestilt rustfri kjøler av bryggmaker i dag og er meget fornøyd med pris. Bedre å få ferdig vare enn å surre og banne.
Det var ikke så gale priser der ser jeg.  Hvor mye ble det totalt på deg med frakt?
 
[/quote]
Det var ikke så gale priser der ser jeg.  Hvor mye ble det totalt på deg med frakt?
[/quote]

Frakt av stor rustfri kjøler og en silbunn kom på 290 spenn, men jeg satser på en velvillig kompis som skal til Bergen snart.
 
uju8yrut.jpg


Det var to gjennomganger i berederen som jeg bestemte meg for å la være der, og tenker å koble kjøleren på dem på innsiden, og la den stå der fast.
De er 12 mm og jeg har kjøpt klemringalbuer til å koble 12 mm kobberrør på.

Tenker jeg foreløpig prøver med den ene 5-meteren, så får jeg heller bruke min gamle i 8 mm i tillegg løst oppi.
 
japurymu.jpg


Jeg satte på kuleventil både der varmeren var montert og på avtapningsstussen.
Tenker det kan være greit å først tappe den store øverst for å unngå trub, så kan jeg sjekke om jeg skal tappe lavere
når nivået er så lavt at jeg ser godt hvor høyt truben står.

Jeg har ikke sveiseapparat, så på denne måten fikk jeg likevel en grei (lavbudsjett) løsning.
 
Tilbake
Topp