Hvilke produkter har Kegland kopiert?

Hadde det ikke vært kegland hadde det vært noen andre, jeg snakker om å vende fokuset mot det som er problemet, for det er ikke kegland. Det er hvordan patent har gått fra noe som skulle være både samfunnsnyttig og gi mennesker med gode ideer en grunn til å fortsette er blitt ødelagt av grådighet og makthavere. Jeg er ingen av delene.
Jo, det vil jeg si at du er. Grådig, altså. For du kjøper tjuvgodset (ihvertfall utfra mitt moralske kompass) fordi det er billigere. Hva annet skal du kalle det? Hvis folk ikke kjøper tjuvgodset blir det ikke lønnsomt, og mange her gjør nettopp ikke det. Og så er det andre som setter det høyere å spare penger enn å stimulere til produktutvikling i den hobbyen vi er så glade i. Deg, blant annet.
 
Jo, det vil jeg si at du er. Grådig, altså. For du kjøper tjuvgodset (ihvertfall utfra mitt moralske kompass) fordi det er billigere. Hva annet skal du kalle det? Hvis folk ikke kjøper tjuvgodset blir det ikke lønnsomt, og mange her gjør nettopp ikke det. Og så er det andre som setter det høyere å spare penger enn å stimulere til produktutvikling i den hobbyen vi er så glade i. Deg, blant annet.
Den var rimelig drøy, men ait, jeg kan være med, litt til. Som jeg skrev, jeg ville kanskje ikke kjøpt noen av delene om nukatapen kostet det samme som tapcooleren, vet du hvorfor? Jeg har minstetrygd, 2 barn, huslån, billån og andre vanlige utgifter som alle andre.

Jeg har rett å slett ikke råd til å alltid gjøre det etiske riktige valget, nå skal det sies at jeg sikkert ikke har det etiske kompasset til flertallet i utgangspunktet, men det er en annen diskusjon.

Men jeg kjøpte ikke nukatap fordi den var billigst, jeg kjøpte den fordi jeg tror den er bedre. Jeg vil ikke ha skrukoblinger, jeg vil ha karboneringskorker, det er enkelt, og med en pumpekanne gjør det renhold mye enklere, for meg. For det er såklart det det handler om, meg og mine preferanser. Så kan hvem som helst gjerne fortelle meg at det er egoistisk, men som jeg nevnte tidligere, jeg tror ikke på altruisme, jeg tror ikke på en uselvisk handling. Det er også en diskusjon jeg gjerne tar, men da gjerne uten personangrep og heller en mer analytisk fremtoning til temaet.

Og det er også veldig hyggelig av deg å tro at jeg har så stor innflytelse på produktutvikling som du insinuerer, men her er jeg rett å slett ikke enig med deg.

Jeg har brukt en hjemmelaget mottrykksfyller i et par år nå, den har fungert helt ok, men jeg ønsket å kunne dytte litt CO2 inn i flasken... Om jeg hadde beholdt den løsningen, eller fått et hjerteinfarkt før jeg kjøpte en nukatap så velger jeg faktisk å tro at det hadde spilt liten rolle...

Er det noen av dere som er medlem i keglands support gruppe på Facebook? De aller fleste både ser og anerkjenner at kegland kopierer og utvikler sine egne produkter basert på allerede eksisterende produkter, de aller fleste gir bangen og er glad for å få et tilsvarende eller bedre produkt for en lavere pris... Jeg er ikke vekta som tipper skalaen.

Og for å svare med samme mynt, siden det er der vi er nå, der du sitter i din skinnhellighet å dytter meninger, etikk og moraler på meg uten å kjenne meg, er det en fairphone du har i handa di? Stålet du brygger på er vel ikke fra Kina er det? Hva med buksene dine, H&M, dressmann, cubus?

Nei beklager å måtte si det, for jeg vet jo ikke, men den moralen og etikken du pålegger meg rundt mitt kjøp av nukatapen, kjøper jeg rett å slett ikke. Verden er blitt en stygg plass og jeg tror ikke det er mulig å leve 100% etisk når man ikke kan oppdrive informasjonen om ethvert produkt man kjøper og pengene ikke strekker til..

Jeg mente aldri å lage noe baluba, jeg ville bare påpeke at det er ikke kegland det er noe galt med, skal de overleve i den kyniske verden vi lever i er det en nødvendighet, at verden og mennesker generelt er kynisk er selvfølgelig like trist for meg som for de fleste, men det er nå altså der vi er, kanskje har dere troa på en bedre verden, men da foreslår jeg å lese en historiebok og ta en titt i speilet :) Og tro meg eller ei, det sier jeg med kjærlighet.
 
Den var rimelig drøy, men ait, jeg kan være med, litt til. Som jeg skrev, jeg ville kanskje ikke kjøpt noen av delene om nukatapen kostet det samme som tapcooleren, vet du hvorfor? Jeg har minstetrygd, 2 barn, huslån, billån og andre vanlige utgifter som alle andre.

Jeg har rett å slett ikke råd til å alltid gjøre det etiske riktige valget, nå skal det sies at jeg sikkert ikke har det etiske kompasset til flertallet i utgangspunktet, men det er en annen diskusjon.

Men jeg kjøpte ikke nukatap fordi den var billigst, jeg kjøpte den fordi jeg tror den er bedre. Jeg vil ikke ha skrukoblinger, jeg vil ha karboneringskorker, det er enkelt, og med en pumpekanne gjør det renhold mye enklere, for meg. For det er såklart det det handler om, meg og mine preferanser. Så kan hvem som helst gjerne fortelle meg at det er egoistisk, men som jeg nevnte tidligere, jeg tror ikke på altruisme, jeg tror ikke på en uselvisk handling. Det er også en diskusjon jeg gjerne tar, men da gjerne uten personangrep og heller en mer analytisk fremtoning til temaet.

Og det er også veldig hyggelig av deg å tro at jeg har så stor innflytelse på produktutvikling som du insinuerer, men her er jeg rett å slett ikke enig med deg.

Jeg har brukt en hjemmelaget mottrykksfyller i et par år nå, den har fungert helt ok, men jeg ønsket å kunne dytte litt CO2 inn i flasken... Om jeg hadde beholdt den løsningen, eller fått et hjerteinfarkt før jeg kjøpte en nukatap så velger jeg faktisk å tro at det hadde spilt liten rolle...

Er det noen av dere som er medlem i keglands support gruppe på Facebook? De aller fleste både ser og anerkjenner at kegland kopierer og utvikler sine egne produkter basert på allerede eksisterende produkter, de aller fleste gir bangen og er glad for å få et tilsvarende eller bedre produkt for en lavere pris... Jeg er ikke vekta som tipper skalaen.

Og for å svare med samme mynt, siden det er der vi er nå, der du sitter i din skinnhellighet å dytter meninger, etikk og moraler på meg uten å kjenne meg, er det en fairphone du har i handa di? Stålet du brygger på er vel ikke fra Kina er det? Hva med buksene dine, H&M, dressmann, cubus?

Nei beklager å måtte si det, for jeg vet jo ikke, men den moralen og etikken du pålegger meg rundt mitt kjøp av nukatapen, kjøper jeg rett å slett ikke. Verden er blitt en stygg plass og jeg tror ikke det er mulig å leve 100% etisk når man ikke kan oppdrive informasjonen om ethvert produkt man kjøper og pengene ikke strekker til..

Jeg mente aldri å lage noe baluba, jeg ville bare påpeke at det er ikke kegland det er noe galt med, skal de overleve i den kyniske verden vi lever i er det en nødvendighet, at verden og mennesker generelt er kynisk er selvfølgelig like trist for meg som for de fleste, men det er nå altså der vi er, kanskje har dere troa på en bedre verden, men da foreslår jeg å lese en historiebok og ta en titt i speilet :) Og tro meg eller ei, det sier jeg med kjærlighet.
Jeg sliter litt med å følge argumentasjonen her. Du mener du ikke er grådig, men at det uansett ikke spiller noen rolle fordi folk flest (tm) er grådige?

Det er klart man kan velge å kjøpe den dyrere varianten hvis man vil. Dropp to brygg, så er det spart inn. Men jeg kan ikke, og vil ikke, bestemme hva du skal gjøre, men jeg syns det er kjipt at produktene som noen har utvikla blir kopiert og solgt på den måten.
 
Jeg sliter litt med å følge argumentasjonen her. Du mener du ikke er grådig, men at det uansett ikke spiller noen rolle fordi folk flest (tm) er grådige?

Det er klart man kan velge å kjøpe den dyrere varianten hvis man vil. Dropp to brygg, så er det spart inn. Men jeg kan ikke, og vil ikke, bestemme hva du skal gjøre, men jeg syns det er kjipt at produktene som noen har utvikla blir kopiert og solgt på den måten.
Og der er vi ikke uenig, det syns jeg også. Det er utrolig råttent at patentordningen, som skulle være både for samfunn og produktutvikling nå er tatt over av de med penger, igjen....

Og nei, mitt første argument er at jeg tror, for mitt bruk, at nukatapen er bedre enn tapcooleren. Hva er din tankegang hær, at jeg kjøper et produkt som gir meg mindre av det jeg ønsker i et produkt for mere penger?

Da kunne jeg jo heller latt vær å kjøpe en mottrykksfyller i utgangspunktet, men er det sånn det skal være da? Jeg ønsket å oppgradere hvordan jeg fyller de 5 flaskene jeg gjør i måneden og hvis jeg skal etisk gjøre det riktige og bli akseptert i den hellige sirkel på norbrygg forumet så skal jeg gå for et produkt jeg ikke ønsker?

Og sånn på siden, ja, jeg er ubetydelig i spørsmålet om tapcooler hadde nådd lengre om jeg ikke kjøpte nukatap.. Jeg er enig i teorien, og hadde det vært jeg som tippet vekta skulle jeg gjerne kjøpt en tapcooler som støvet vekk på hylla, men det er ikke tilfellet her, mener nå jeg i alle fall.
 
Sist redigert:
Og der er vi ikke uenig, det syns jeg også. Det er utrolig råttent at patentordningen, som skulle være både for samfunn og produktutvikling nå er tatt over av de med penger, igjen....

Og nei, mitt første argument er at jeg tror, for mitt bruk, at nukatapen er bedre enn tapcooleren. Hva er din tankegang hær, at jeg kjøper et produkt som gir meg mindre av det jeg ønsker i et produkt for mere penger?

Da kunne jeg jo heller latt vær å kjøpe en mottrykksfyller i utgangspunktet, men er det sånn det skal være da? Jeg ønsket å oppgradere hvordan jeg fyller de 5 flaskene jeg gjør i måneden og hvis jeg skal etisk gjøre det riktige og bli akseptert i den hellige sirkel på norbrygg forumet så skal jeg gå for et produkt jeg ikke ønsker?

Og sånn på siden, ja, jeg er ubetydelig i spørsmålet om tapcooler hadde nådd lengre om jeg ikke kjøpte nukatap.. Jeg er enig i teorien, og hadde det vært jeg som tippet vekta skulle jeg gjerne kjøpt en tapcooler som støvet vekk på hylla, men det er ikke tilfellet her, mener må jeg i alle fall.
Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde du kjøpte kopigreia fordi den var billigere, ikke bedre. Hvis jeg leste deg feil der må jeg beklage.

Når det gjelder det andre er vi alle tunga på vektskåla. Jeg har ikke spesielt mye tro på forbrukermakt, men i mangel av noe bedre er det det vi har, og noen ganger er effekten tydeligere enn andre. For min del, for eksempel, blir det veldig tydelig når en medforumist og perifert bekjent mister inntekt på grunn av at noen stjeler arbeidet hans. Det finnes millioner av andre eksempler som er både større og styggere, men denne blir veldig synlig for meg, og, tror jeg, for mange andre her. Det betyr ikke at det er noe bedre å handle uetisk i kjøttdisken eller noe annet sted. Det er uansett uetisk. Og jeg syns ikke det er noe vi burde være stolte av når vi gjør det.

Edit: At jeg er uenig med deg gjør meg forresten ikke til noen talsmann for "den hellige norbryggsirkel", eller hva du nå kalte det. Det betyr bare at jeg er uenig med deg.
 
Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde du kjøpte kopigreia fordi den var billigere, ikke bedre. Hvis jeg leste deg feil der må jeg beklage.

Når det gjelder det andre er vi alle tunga på vektskåla. Jeg har ikke spesielt mye tro på forbrukermakt, men i mangel av noe bedre er det det vi har, og noen ganger er effekten tydeligere enn andre. For min del, for eksempel, blir det veldig tydelig når en medforumist og perifert bekjent mister inntekt på grunn av at noen stjeler arbeidet hans. Det finnes millioner av andre eksempler som er både større og styggere, men denne blir veldig synlig for meg, og, tror jeg, for mange andre her. Det betyr ikke at det er noe bedre å handle uetisk i kjøttdisken eller noe annet sted. Det er uansett uetisk. Og jeg syns ikke det er noe vi burde være stolte av når vi gjør det.

Edit: At jeg er uenig med deg gjør meg forresten ikke til noen talsmann for "den hellige norbryggsirkel", eller hva du nå kalte det. Det betyr bare at jeg er uenig med deg.
Neida, jeg kjøpte den ikke fordi den var billigere, jeg har åpnet nettleseren min mange ganger å vurdert tapcooleren, men har aldri trekt av å kjøpt den. Det er dog den eneste mottrykksfyllere jeg har vurdert av de som fantes på markedet for 1 år siden...

Og jeg er på ingen måte stolt over et kjøp, verken av bryggeutstyr eller andre eiendeler, jeg har alltid hatt lite penger og har derfor alltid måtte gjøre en vurdering av hva jeg har lyst på og hva jeg har råd til.. Nå er ikke 700 og 1200 så voldsom forskjell og i dette tilfellet handlet det om bruksområdet for min egen del, men jeg vet jeg gjør uetiske valg hver dag, skal jeg ha en telefon er det fra en uetisk bedrift, gjerne en utgående modell som er på salg.

Jeg vet ikke hvordan andre lever, men jeg tror ikke det er mulig å leve 100% etisk og moralsk riktig til enhver tid, og hvis patentordningen er som @Holmentoppen skisserer så var det dømt til å gå dit det gikk uavhengig. Og ja, jeg kunne, uansett om jeg blir et lodd på vekta som tipper skalaen, valgt å kjøpe tapcooleren, men til hvilken nytte? For meg blir det som jeg nevnte tidligere, for å kunne klappe meg selv på skuldra og føle meg bedre, ikke fordi jeg gjorde en forskjell...

Uansett dette går langt utover kjøp av bryggeutstyr for min del, og jeg vet ikke om jeg orker det. Jeg kjøpte noe, spurte om hvordan jeg skulle stoppe tilførselen av øl etter flasken ble fylt og er nå blitt delansvarlig for å ruinere en norsk utviklers drøm og levebrød.. Så jeg tror rett å slett jeg gir meg hær jeg...
 
Interessant diskusjon, men i stedet for å gå løs på en som har kjøpt et produkt på grunnlag av egne behov og økonomi, kanskje vi skal vri fokus over på en av landets største bryggebutikker som importerer og selger tyvegods, hvis vi skal følge @erikraude sin terminologi?

Hva synes dere om det?
Jeg synes ”tyvegods” er en litt for sterk karakteristikk. Juridisk har Kegland ganske sikkert anledning til å kopiere alle produkter som ikke er patentert. Som tidligere nevnt er internasjonale patenter ikke noe småbedrifter har mulighet til å erverve seg.

Det er selvsagt heller ikke noe i veien for den nevnte aktøren å importere disse produktene til Norge. Hver enkelt må avgjøre om man bør kjøpe dem. Ble veldig overrasket da de tok inn Nukatap mottrykksfylleren for salg. Goodwill er en skjør kvalitet. Det tar lang tid for en bedrift å opparbeide goodwill, men det går fort an å miste den. Jeg har selv flere Kegland-produkter, men kommer ikke til å kjøpe flere.
 
Jeg hadde nesten gitt opp hele forumet, men tenkte at siden det er endel oppegående folk her, at det blir for dumt. Helt seriøst, vi kan ikke leve etisk og moralsk riktig, til enhver tid.

Jeg forstår at noen syns det er direkte kvalmt at kegland albuer seg frem, de bruker alle skitne triks i boka og gjør det de kan for å tjene penger.

Samtidig syns jeg vi skal slutte å sette på skylapper for hvordan hjulene spinner. Kegland er et resultat av hva vi som konsumerere ønsker skal være på markedet. Vi kan ikke få i pose å sekk, ikke før, ikke i framtiden og absolutt ikke nå.

Burde man støtte lokalt? Klart, men hvor langt skal vi gå for å støtte det? Det er sikkert mange argumenter, med gode intensjoner, og det er flott,men har det rot i virkeligheten?

Vi brygger øl. Er det noen produkter vi kjøper som ikke har rot i Kinas pågående produksjon, med barnearbeid? Vi hjelper de å bli en økonomisk styrkende konge i en tid hvor de støtter Russlands invasjon av Ukraina..

Jeg vet, jeg forstår, vi vil alle være så etisk rene som det lar seg gjøre, men kom igjen, hvor mye tid skal vi bruke på å fortelle oss selv løgner? Vi kan ikke, som hjemmebryggere holde oss såkalt etisk ren. Bak enhver grainfather, brewzilla, ss kjele osv er det uetiske arbeidsforhold.

Men tilbake til virkeligheten, alle dere som mener at kegland kan brenne og heia @Oberstbräu, jeg er med på tanken, den er nobel og det er riktig, samtidig, ingen av oss bidrar til noe særlig mer enn mer utslipp, (ubetydelig i det store bildet seff) men vi er ikke hær for å redde verden, vi er her for å brygge øl.

Jeg personlig kjøpte det jeg kjøpte fordi det passet mitt "behov" og ønske om å fylle noen, unnskyld fransken, jævla flasker fra fat.

Syns hva du vil om meg, det er faktisk revnende likegyldig, men jeg velger å tro at om samtlige av dere går i dybden av dere selv, vet at, vi kan ikke leve etisk 24/7..

Jeg sier det igjen, fordi jeg mener det og fordi jeg tror alle, ja alle har godt av å høre det, altruisme(i ordets betydning) fins ikke, og alle som tror det gjør det, lever på en løgn.
 
Jeg tror du mildt sagt overreagerer, alle vet at hjemmebrygging kanskje ikke er den "reneste" hobbien når det kommer til utstyr osv. og ingen tror på absolut altruisme. Det hindrer oss ikke fra å diskutere etikk og leve opp til en moral
 
Sist redigert:
Foruten å være ølbryggere, er vi også mennesker. Og mennesker feiler. Men vi kan ha idealer vi ønsker å følge. Rein nihilisme har vel aldri ført til noe godt?

Det vi har felles er ølbrygging, og dette forumet er en fantastisk ressurs. Både innholdsmessig og hvordan folk her behandler hverandre med respekt.
Jeg mener det er en god takhøyde her, ingen grunn til å "gi opp forumet" av den grunn.
 
Helligere enn paven er et uttrykk som jeg synes oppsummerer mye i denne tråden.

Mitt inntrykk av Kegland er at de er et av de mer innovative firmaene innen hjemmebrygging som forstår å gi kundene produkter med løsninger og merverdi utover det konkurrenter leverer. At de har suksess med å videreutvikle kjente konsepter og skape et modulært økosystem skaper åpenbart endel følelser hos noen.

Tapcooler mottrykksfyller er et sårt punkt for noen, hvordan kan noen lage noe som ligner på noe laget i Norge uten å spørre om lov. Tapcoolern er ikke patentbeskyttet, og det er vel ikke garantert at den kunne blitt det heller. Motrykksfyller som konsept er velkjent, og det eneste innovative som jeg kan se kunne kvalifisere er at den kan plugges rett i tappekran isteden for via kobling og slange rett på fat. Patentmessig er spørsmålet om det er en oppfinnelse som ikke er åpenbar for en trent person innen fagfeltet (oppfinnerhøyde som er et krav for å få innvilget patent). Går man til markedet uten noen patentbeskyttelse vet man selvsagt at andre kan kopiere designet, og det ligger garantert en helhetsvurdering rund kost-nytte fra Tapcoolers side rundt dette. Tror Tapcooler har gjort en riktig vurdering der om det er lov å si min mening.

Kegland har laget sin versjon som er videreutviklet i forhold til Tapcooler. Å kalle det tyveri er vel ikke mer tyveri enn at tapcooler har laget noe som ser ut og fungerer som andre mottrykksfyllere, bortsett fra at den har en annen tilkoblingsmulighet som mange vil finne attraktiv. Altså har Tapcooler tatt et design og gjort en forbedring på det.
Er ganske sikker på at Tapcooler og Keglands Nukatap ikke har 100% overlapp i sine kundegrupper. Den ene apellerer mer de kunder som ønsker high end, mens den andre tiltaler de som ønsker et rimeligere produkt som også har tilpasninger mot Keglands system.

Innovasjon og konkurranse er faktisk noe som bringer verden fremover. Det gir kundene valgmuligheter og skjerper produsentene til å stadig forbedre seg for å holde på sin markedsposisjon.

(PS, jeg kjenner ingen av produsentene, har ingen næringsinteresser i noen av dem, har solgt min morebeer motrykksfyller for flere år siden og har ingen interesse av å skaffe motrykksfyller igjen)
 
Så markedstrategien til Kegland er å ta eksisterende produkter, endre navn for å så selge under sine merkenavn?
Japsene drev mye med det (ihvertfall tidligere) i bilproduksjon. De tok deler fra europeiske biler, endret litt på designet og satte i sine biler. Så kopiering av løsninger har eksistert lenge.
 
Nå har de også "kopiert" Lindr, men at den også også kan brukes på 12V er en fin forbedring :)

 
Tilbake
Topp