0,76 mmJeg bruker tykkelsen på et bankkort. Ca 0,8 . Kverner ganske sakte uten drill.
Ikke noe i veien med min, nei. Og det har gått temmelig mye malt gjennom den nå - minst ett tonn. (Kjøpte den brukt av @hrukin , men husker i farten ikke hvor lenge sida det er. Han hadde vel også kverna noen kilo.Er folk fortsatt fornøyd med disse møllene? Klarer ikke helt å bli kompis med mølla jeg har, tror det er litt sleng i ene rulla som gjør at det blir vanskelig (..umulig) å justere den riktig. Så litt lei mel og stuck mash
Hatt min i mange år og aldri hatt stuck mach, 90 + brygg på Grainfater G30, versjon 2 . Fugter malt og 0.7 åpning på kværn, kjører sakte ca 60 rpm, så det tar litt tid.Er folk fortsatt fornøyd med disse møllene? Klarer ikke helt å bli kompis med mølla jeg har, tror det er litt sleng i ene rulla som gjør at det blir vanskelig (..umulig) å justere den riktig. Så litt lei mel og stuck mash![]()
Du skal la det stå minst 10 minutter, i følge autoritetene - hvem nå de måtte være. Det tar litt tid for vannet å trekke inn i skallene. Jeg bruker å la det gå minst et kvarter. Og så bruker jeg litt mindre enn 2% vann.Bruker 2 stk https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/skyvelare/bladmal-mmtommer-2000028588 - en i hver ende av valsene.
Sist brygg satt jeg den til 0,9xmm (husker ikke tallet nøyaktig). Kverner - ser mel, mel, mel, justerer, mel mel, justerer, hele korn ja, litt tilbake.
Har kranglet en del med den fram og tilbake - til slutt kjøper man seg ut av problemene
Fugter med en sprayflaske, rører rundt i kornet og prøver å la stå par minutter før jeg kverner med drill. Kunne sikkert droppa vannet, kverner uansett ute så støv har lite å si for meg. Jeg brygger maks 60-70 kg i året, så ~2500 fordelt over 10-15 år skal jeg kunne klare å få inn på et budsjett her.
Tror heller jeg gir beng i vannet på neste kverning (i morgen) og ser hvordan det fungerer. Tipper jeg justerer den (tullete gamle mølla mi) opp til 1-1,1mm for å se hvordan den oppfører seg.Du skal la det stå minst 10 minutter, i følge autoritetene - hvem nå de måtte være. Det tar litt tid for vannet å trekke inn i skallene. Jeg bruker å la det gå minst et kvarter. Og så bruker jeg litt mindre enn 2% vann.
Har opplevd et par tilfeller av kliss på rullene, som det er en del styr å få fjerna, så derav den ekstra forsiktigheta. Unngår også å få med sånt skallmjøl som ligger i bunnen av sekker/beholdere; det blir en guffen pasta av det når det får vann på seg.