Hvilket navn på dette ølet.

Hjelp en nybegynner med å si hva dette ølet kan ligne. Er det i nærheten av det man kan kalle Pale Ale? Jeg fikk meg litt forskjellig av malt og prøvde å lage noe lyst med litt kraft :) etter eget hode.

Maltbrygg #2
7. desember 13
3kg Pale Ale
2kg Maris Otter Pale Malt
2kg Munic Malt lys
1kg Carapils

45 min mesking 60 gr.
45 min mesking 70 gr.
Før kok 29 l.  Kokt 90 min. til 21 l.
60 min 50g East Kent Golding
30 min 20g East Kent Golding
5 min  20g Saaz
Kjølt ned til 18 gr. på 15 min.
OG 1,080
Gjær: Safale S-04 11.5g
 
Med så høg OG, så er det vel litt utafor pale ale stilen. Og litt for lite humle til å kalle det IPA. Men den vert sikkert go :)

Brukte du kun éi pakke S04? Går sikkert bra, men det er i minste laget mtp OG.
 
SølveB skrev:
Med så høg OG, så er det vel litt utafor pale ale stilen. Og litt for lite humle til å kalle det IPA. Men den vert sikkert go :)

Brukte du kun éi pakke S04? Går sikkert bra, men det er i minste laget mtp OG.
Hadde bare en pakke gjær igjen. Vi får se. Hvor mye og hva slags humle burde det vært for en IPA?
 
Pale ale på steroider:)? Et slags Elefantøl i aleverdenen? Vil gjerne høre hvordan det der gikk - men skal jeg være ærlig tror jeg det blir litt ubalansert. Vil ikke alkoholen overta?

Kanskje vi trenger denne tråden? Jeg har et lignende spørsmål sjøl.

Oppskriften nedenfor var noe jeg klinket i hop tidlig i bryggekarrieren i et forsøk på å brygge en Irish Red. Jeg husker ikke nå hva jeg bygget på, men det ble et ganske godt, men litt snålt øl. Og folk likte det. Tror ikke jeg har smakt noe lignende hverken før eller seinere. Litt honningsødme, litt mørkt - og knapt nok en Irish red. Hva er det egentlig?

Nå har jeg brygget det igjen. (Originalen hadde bare halvparten så mye rista bygg). Og så skal det lages etikett, og da må jeg jo kunne kalle ølet noe. Så altså: Hva slags øl er det?

Til 25 liter i gjæringsdunken. Batch sparge.
OG 1.046, FG 1.014, preboil 1.038 (90 min kok), 4,2% ABV, 25 IBU. Meske på 67 og 71.Gjære på 18/19.
Malt
3,2 kg Maris Otter
0,7 kg Aromatic
0,5 kg Carared
0,4 kg Extra special
0,2 kg Victory
0,1 kg Special roasted
0,15 kg Roasted Barley 1500
Humle
20 gr Magnum @ 60
40 gr EKG @ 5
Gjær
WLP028
 
Jeg får vel snakke litt med meg sjøl, da. Jeg har gravd litt, og det er vel en slags Irish Red, tross alt. Kan tenke meg en ratebeerkommentar omtrent slik:

"Et mild sagt underlig øl, men tross alt en Irsk Rød. Alt for mye maltsødme, og alt for framtedende humle. Litt honningklissete maltsødme, faktisk, men humla gjør tross alt en jobb med å balansere sånn noenlunde. Sterke kjeks og ristet brød-toner, og i det hele tatt såpass mye ristet at det også hjelper på honningpreget. Ristet brød med honnning er jo ganske godt.

Fargen er fin; vakkert dyprød.

Godt på en sær måte. Tar gjerne en til. Men ikke i kveld."
 
Sist redigert:
Gjæringa går mot slutten, nede på 1.020 nå. Prøven smaker intenst malt, så ratebeer kan få rett:). Dette kan godt bli riktig drikkelig. Men det må bli litt snålt, også.
 
Jeg skal tappe opp denne red'en i morgen, og var akkurat nede og hentet en prøve. 1.046 => 1.016 = 4% ABV og 64% utgjæring, mot beregnet 1.014 og 4,2. Ikke noe restsødme, men godt med maltsødme/fylde - særlig styrken tatt i betraktning.

Dette ser ut til å bli et av de bedre ølene. Dattera til samboer'n syntes det luktet pepperkaker:) - men det er altså bare nydelig malt. Jeg kunne godt drikke det som det er nå.

Noen ganger har man flaks; oppskrifta er jo nærmest blitt til på slump:confused:.
 
Sticky Leprechaun

Sticky pga honningkklisset du nevnte, og leprechaun fordi - vel alle irer er rød (på hodet) by default, og de representerer flaks.

Bra, eh?

hehe - men det passer ikke helt inn i måten jeg døper ølene mine på. Jeg bruker ofte ganske enkelt bare stilbetegnelsen. Så kanskje denne blir en "Norsk Rødt Øl":p. (Jfr. NRF - Norsk rødt fe.)
 
hehe - men det passer ikke helt inn i måten jeg døper ølene mine på. Jeg bruker ofte ganske enkelt bare stilbetegnelsen. Så kanskje denne blir en "Norsk Rødt Øl":p. (Jfr. NRF - Norsk rødt fe.)

Så kjedelig da mann :p Du må gi de navn, en personlighet, du har da tross alt et nært forhold til de :)

Hos meg f.eks:

Helga. Min vanlige Hefe, siden Helga i Allo Allo er ei blond dame av ypperste Bayersk kvalitet
Birger Eriksen: Min RIS: Like svart som natta til 9 April 1940 sett med norske øyne. Men samtidig like kompromissløs som Oberst Birger Eriksen som var øverstkommanderende på Oscarsborg festning den natta, Dvs ca 11.5 kontante prosenter, uten usmak. .
P51: Min IPA: P51 leverte dødelige stikk fra luften mot tyske tropper på vestfonten, hadde eksepsjonelt god range, og leverte varene, og så dro hjem. Altså en kontant bitterhet, uten dette sulfat-pisset. Kun kontant bitterhet, frukt som representerer formen på flyet, og så hjem for en ny slurk.
 
Sist redigert:
Ah, etter kanonene på Oscarsborg. 28 cm kanoner. Fantastisk. Dog var det torpedoen som senket.
"Enten blir jeg stilt for krigsrett, ellers blir jeg krigshelt. FYR."
 
Sist redigert:
Ah, etter kanonene på Oscarsborg. 28 cm kanoner. Fantastisk. Dog var det torpedoen som senket.
"Enten blir jeg stilt for krigsrett, ellers blir jeg krigshelt. FYR."

Den scenen i Kongens Nei var stilig. Fytti grisen for en fet lyd da de fyrte av. Men samtalen var ikke helt historisk korrekt såvidt jeg vet. Han fikk på et tidspunkt spørsmål om det skulle skytes med skarpt., og repliserte med "Visst fanden skal der skytes med skarpt!

Om sine tanker og følelser de skjebnesvangre øyeblikk han traff beslutningen om å åpne ild, har Birger Eriksen fortalt dette:


"Oscarsborg festnings oppgave i farlige tider har alltid vært å stoppe enhver ubuden gjest som vil trenge seg inn til Oslo. Om morgenen den 9.april hadde festningen gjennom eget samband allerede et par timer kjent til at noen ukjente skip fortsatte nordover forbi Bolærene tross beskytning. Det måtte da anses å være voldsmenn som kom.


Straks fartøyene såes tydelig nok, hadde kommandanten derfor ingen betenkeligheter eller anfektelser ved å bestemme seg til å slå til med fulleste kraft. Mangelen på krigserklæring måtte derunder overses. Noe forsøk på først å spørre høyere myndigheter ble ikke gjort. Noen tid til parlamentering var der ikke. Heller ikke tid til kontroll av nasjonaliteten. Varselsskudd måtte hoppes over. Bluff fra angripernes side måtte ikke godtas.


Noen ergrelse eller kritikktanke over at festningen ikke hadde full styrke var det heller ikke tid til i de avgjørende få minutter. Det gjaldt bare om å "make the best of it".


Selvfølgelig innså jeg det meget alvorlige i å åpne plutselig ild med groveste skyts mot en "fredelig", overmektig flåte. For å ha full oversikt, og for at der ikke skulle være noen tvil om hvem som hadde det fulle ansvar, var jeg gått frem til forreste ildlinjen, hvor kommandantens plass normalt ikke er under kamp.


Jeg var også oppmerksom på at tidspunktet for ildåpningen var et historisk øyeblikk som burde nøye tidfestes. I det jeg gav ordre så jeg på klokken og noterte meg kl.04.21."

Og tada.. ble litt inspirert tidligere idag så nå meskes nettopp min Birger Eriksen
 
Ikke sett Kongens nei, men har 15 år i Sjøforsvaret, inkludert en tid i Kystartilleriet. Vært på Borgen mange ganger opp gjennom årene. De er flotte kanoner og Eriksen var en ekte helt.
Han skal blant annet ha uttalt at han var glad de snakket Tysk og ikke Engelsk de som ble reddet opp fra fjæra etter hvert. Han viste ikke det var Tyskere når han skjøt.
Gjør rett, frykt intet.
 
Ikke sett Kongens nei, men har 15 år i Sjøforsvaret, inkludert en tid i Kystartilleriet. Vært på Borgen mange ganger opp gjennom årene. De er flotte kanoner og Eriksen var en ekte helt.
Han skal blant annet ha uttalt at han var glad de snakket Tysk og ikke Engelsk de som ble reddet opp fra fjæra etter hvert. Han viste ikke det var Tyskere når han skjøt.
Gjør rett, frykt intet.

Har vært der en gang på jobb, da var det rett opp til kanonene da jeg hadde litt fritid. De var rå. Samtidig så så jeg avstanden til der hvor blucher var ute i sundet da det smalt, På en måte så skjønner jeg at første ladningen gikk rett i brua på Blucher, det skipet må jo ha dekket halve utsikten i sundet selv på 1200 meter.
 
Jeg ser reklamen: "Birger Eriksen; ølet som kan senke en skipslast tyskere".
Sorry, noen ganger løper sansen min for det groteske løpsk. Og jeg liker dagens tyskere, så nei; det går ikke, det der.

Jeg har en skotsk 70/ som jeg kaller "Fanden spare". Skotter er jo gjerrige, liksom - og siden det ikke er et veldig sterkt øl, er det litt ironisk. Men nei, jeg er nok stort sett litt konservativi navngivingen, ja. Kølschen min heter bare "Kølnsk øl". Prøver å drive litt folkeopplysning på etikettene, også. Det er det faktisk mange som sier de setter pris på.
 
Jeg ser reklamen: "Birger Eriksen; ølet som kan senke en skipslast tyskere".
Sorry, noen ganger løper sansen min for det groteske løpsk. Og jeg liker dagens tyskere, så nei; det går ikke, det der.

Jeg har en skotsk 70/ som jeg kaller "Fanden spare". Skotter er jo gjerrige, liksom - og siden det ikke er et veldig sterkt øl, er det litt ironisk. Men nei, jeg er nok stort sett litt konservativi navngivingen, ja. Kølschen min heter bare "Kølnsk øl". Prøver å drive litt folkeopplysning på etikettene, også. Det er det faktisk mange som sier de setter pris på.

Hehe! Fin reklame. Ser for meg at den er like happy og positiv som en Tine-reklame for melk. Eller man kan gjøre en vri på den og lage den like seriøst som en hudkrem-reklame.

Husker en kompis og jeg traff to damer rundt et bord på pub i Hamburg for noen år siden. Don't mention the war.. Vel, det er vanskelig. Det begynte å bli sent (puben stengte jo aldri) og jeg bestemte meg for å komme med eksempler på hvor komisk noen av de tyske ordene kunne være for oss nordmenn. "Dritte". "Das dritthöchste turm" das dritt-whatever her og der, dritt overalt egentlig,. Det betyr "Det tredje", type det tredje høyeste tårnet etc.. Så for meg at du kunne ringe turistinformasjonen i Hamburg og spørre om hvor høyt det tårnet deres var og få til svar at "Det er dritthøyt". Så droppet jeg Das Dritte Reich. Det ble helt stille rundt bordet og hu dama jeg pratet direkte til holdt på å begynne å gråte.
 
Sist redigert:
Jeg får vel snakke litt med meg sjøl, da. Jeg har gravd litt, og det er vel en slags Irish Red, tross alt. Kan tenke meg en ratebeerkommentar omtrent slik:

"Et mild sagt underlig øl, men tross alt en Irsk Rød. Alt for mye maltsødme, og alt for framtedende humle. Litt honningklissete maltsødme, faktisk, men humla gjør tross alt en jobb med å balansere sånn noenlunde. Sterke kjeks og ristet brød-toner, og i det hele tatt såpass mye ristet at det også hjelper på honningpreget. Ristet brød med honnning er jo ganske godt.

Fargen er fin; vakkert dyprød.

Godt på en sær måte. Tar gjerne en til. Men ikke i kveld."

Ølet ble så godt at jeg oppdaterer.

Det ble ikke for mye maltsødme. Mye malt og kjeks, ja - men langt fra klissete, smaken går heller mot det tørre, faktisk. Litt kaffe, litt blomst, litt vanilje i lukta. Humla kjennes godt, og den er nok på den bitre siden for en Irish Red. Fargen er utrolig flott; dyp rubinrød. Går det an å si om et øl at det smaker dypt rubinrødt:confused:? Jeg synes dette gjør det.

Godt på en sær måte. Tar gjerne en til - i kveld:)!
 
Tilbake
Topp