Hvor lenge kan American IPA lagres?

Hei!

Skal brygge mitt første brygg, som skal brukes til en spesiell anledning i mai.

Har lest at øl blir gjerne bedre av å modnes over lengre tid i flaske, men så leste jeg at IPA' en var best "fersk."

Hva er fasiten mine bryggervenner? :)
 
Den bør lagres akkurat så lenge at den har fått utvikle kullsyre. Jo ferskere, jo bedre!
 
En ipa er ofte på sitt beste etter et par uker, men å servere den i mai ville jeg ikke vært bekymra for.

Mange mener sikkert noe annet enn meg og at den er for gammel da, i enkelte miljøer (feks noen amerikanske forum) ser jeg folk nærmest synes en ipa er gammel allerede når den tappes og må drikkes senest et par uker gammel, men jeg har har som regel ingen problemer med en ipa på fire måneder så lenge det i utgangspunktet er en god øl. Flere av mine ipaer har blitt mye eldre enn det før de var drukket opp, og har holdt seg fint, selv om de ikke nødvendigvis har vært på høyde med da de var ferske.
Jeg har heldigvis ikke et så høyt forbruk av øl at jeg rekker å tømme en batch på et par uker med mindre det gis bort en del/holdes fester etc, så det skjer ofte at jeg drikker en "gammel" ipa uten at jeg nødvendigvis blir skuffa.

Og skulle du synes den begynner å miste piffen etterhvert før det har du bare fått en god unnskyldning til å brygge den igjen i april :)
 
Så da anbefaler dere å vente lengst mulig før jeg brygger det, slik at det blir ferskt?

Har all-grain settet liggende. Har fryst humla, og maltet som er knust ligger i en tett plastpose, mørkt og i rundt 18-20 grader svalt.

Gjæren som skal brukes er tørr gjær (Safeale US-05)

Kan dette lagres frem til f.eks mars/april slik det ligger nå?
 
Da får du også mulighet til å perfeksjonere den

Hvordan er det egentlig med DIPA iforhold til IPA, bør den lagres litt lengre?
 
loebrygg skrev:
Hvordan er det egentlig med DIPA iforhold til IPA, bør den lagres litt lengre?

Nei. Double/Imperial IPA er også et humledrevet øl som er best med fersk og tydelig humlearoma.

Noen sterke IPAer tipper over mot amerikansk barley wine, og kan utvikle seg til å bli noe annet enn de var opprinnelig i løpet av noen måneder. Kanskje ikke bedre, men ikke nødvendigvis dårligere heller. Disse er imidlertid unntakene.
 
Mulig jeg er lite kresen men jeg har et fat med IPA som av ymse grunner har blitt stående siden mai 2013 og det er fremdeles nydelig! Riktig nok mindre humlearoma og dertil bitrere men jeg synd den fremdeles er knallgod.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Odland skrev:
Eventuelt du kan brygge det nå og brygge det igjen til mai ;)

Et testbrygg nå
Et sikkerhetsbrygg i mars (det kan jo gå galt med det siste)
Et brygg i April, for å ha ferskvare til mai.

Spøk til side. IPA tåler rent teknisk en god del lagring, men det er et helt annet øl, med langt mindre fremtredende humle, du finner igjen etter et år eller to.
 
StoreMy skrev:
Spøk til side. IPA tåler rent teknisk en god del lagring, men det er et helt annet øl, med langt mindre fremtredende humle, du finner igjen etter et år eller to.

Rent teknisk tåler vel alle "bakterie- og villgjærfrie" en god del lagring. Så når vi snakker om hvor lenge forskjellige øl kan lagres så er det best før og ikke dårlig etter vi snakker om, eller hur?
 
Bjarte H skrev:
StoreMy skrev:
Spøk til side. IPA tåler rent teknisk en god del lagring, men det er et helt annet øl, med langt mindre fremtredende humle, du finner igjen etter et år eller to.

Rent teknisk tåler vel alle "bakterie- og villgjærfrie" en god del lagring. Så når vi snakker om hvor lenge forskjellige øl kan lagres så er det best før og ikke dårlig etter vi snakker om, eller hur?

Joda, men i dette tilfellet er det omtrent bare snakk om dårligere etter i dag.
 
StoreMy skrev:
Odland skrev:
Eventuelt du kan brygge det nå og brygge det igjen til mai ;)

Spøk til side. IPA tåler rent teknisk en god del lagring, men det er et helt annet øl, med langt mindre fremtredende humle, du finner igjen etter et år eller to.

Nå var det da ikke snakk om på årevis, men et par-tre måneder  :laugh:

Men når det er sagt, hvilket type øl blir bedre ved lengre lagring?
 
Svært sterke øl som barley wine og imperial stout trenger som oftest litt tid.
 
Tilbake
Topp