Hvordan bruke lakris og kaffe ?

Hei,
som relativt nybegynner innen faget har jeg lyst til å eksperimentere litt med oppskriftene "mine" (som stort sett er modifiserte oppskrifter fra disse forumene ;) ).
Helgens forsøk går ut på å bruke lakris og muligens kaffe i en havrestout, men jeg har ikke funnet noen god informasjon om hvordan disse tingene bør tilsettes.
Noen som kan hjelpe meg med følgende spørsmål.

Hvor mye ca bør man bruke for å få en mild ettertone (uten at smaken blir for dominerendes) ? - Jeg brygger foreløpig kun små mengder av gangen (6l etter koking ca).
Hvordan skal det tilsettes. Hvis under koking, hva er passe koketid ?

Jeg har kjøpt en lakrisstang fra bryggselv.no, hvordan er dette i forhold til lakrisrot og/eller anis ?
Hvaslags kaffe bør man bruke (espresso blend, bønner til filterkaffe, etc.) og skal den kvernes først  ?
Vil kaffe gi en merkbar økning i bitterhet, så man bør justere mengde humle ?

På forhånd takk for hjelpen.
 
Jeg har brukt espressoshots i stout. Tilsatte da ferdige shots ved flasking. Dette fungerte meget godt.
 
ooh, høres ikke dumt ut. Da slipper man tenke på at kaffen blir for sur eller bitter av kokingen. Må kanskje ta en runde eller to med rensemiddel gjennom espressomaskinen først, men det burde ikke være noe problem. Takk for tipset =)
 
Jeg kjøpte en gang en øl fra De Molen (tror det var Bed & Breakfast) som var laget med kaffe. Den luktet og smakte helt forferdelig syns jeg, så den gikk i vasken. Jeg har en termokopp som jeg bruker til kaffe. En gang jeg glemte å skylle ut av den, og den ble stående noen uker, luktet det mye det samme av den som det gjorde av den ølen. Jeg prøvde det samme ølet på nytt på en festival, ettersom jeg tenkte at det kanskje hadde vært noe galt med min flaske. Det smakte akkurat det samme.

Så om du ikke liker smaken av gammel (harsk?) kaffe, så må du passe på hva du gjør. Mikkellers Beer Geek Breakfast smaker jo helt fantastisk, så det er tydeligvis en riktig måte å gjøre det på.
 
Et tips fra Mikkeler når han var på Nøgne Ø på hjemmebryggerdagene 2012, var å bruke tilsettinger/ingredienser tilsatt i øl - i den form du ville ha nytt de alene.
F.eks. med kaffe så har det vært mye diskusjon om kalduttrekking i kjøleskap etc. Jeg har brukt ferskt presset kaffe, varm, tilsatt direkte i flasken ved tapping og synes det fungerte meget bra.
 
Fikk tips av Mikkeller om å gjøre det slik. Han fikk igjen tips av Alesmith. Triks går i arv.
 
Det høres tungvindt ut å tilsette i flaskene. I tillegg vil det gi stor mulighet for variasjon.
Vil det ikke være mer logisk å tilsette samme med sukkerlaken? Noe jeg innbiller meg de fleste gjør i dunken før flasking.
 
Tilsetter ved flasking dvs. sammen med sukkerlaken i botteling bucket :)

Evt nogle shot i fatet ved fating.
 
Jeg flakset opp en mørk hvete for snart 14 dager siden...dlete batchen i to, i den hele halvdelen tilsatte jeg kaffe...på følgende måte:
-3 døgn før flasking tok jeg en neve(noe upresis angivelse...) hele, mørkbrente kaffebønner, grovknuste de(med den samme neven..) og la dem i en tett beholder med 4 dl kaldt vann, så inn i kjøleskapet.. på flaskedagen silte jeg "kaffen" og tyilsatte den sammen med sukkerlaken i bottleing bucket, dette til 10 liter brygg..har testa en flaske, og både smak og aroma er tydelig kaffepreget, uten den bitre/beske kaffesmaken....


trond viggo
 
kjetil.monge skrev:
Jeg har kjøpt en lakrisstang fra bryggselv.no, hvordan er dette i forhold til lakrisrot og/eller anis ?

Hvordan tilsetter man denne i ølet? På slutten av koketiden? Og hvor mye per liter?

Edit: vil ha ett hint av lakris som ettersmak :)
 
Lakrisen kan du tilsette 10-0 minutter før slutten av kok. Kaffe bør man etter min mening styre unna da kaffebønnen faktisk avgir olje (ikke bra for skummet). Kaffesmaken får du ved å bruke roasted barley.
Hvis du på død og liv må bruke kaffe er nok kaldtrekking den beste metoden.

Siste tips er at du trekker roasted barley og black malt i 15-10 minutter på 68 grader istedet for å meske det sammen med resten av malten.

God brygging  :)
 
Mikkeller får da til å bruke kaffe i Beer Geek Brunch/Breakfast. I hjemmebryggerskala har de brukt vanlig presskanne før flasking.
 
Drechsler skrev:
Lakrisen kan du tilsette 10-0 minutter før slutten av kok. Kaffe bør man etter min mening styre unna da kaffebønnen faktisk avgir olje (ikke bra for skummet). Kaffesmaken får du ved å bruke roasted barley.
Hvis du på død og liv må bruke kaffe er nok kaldtrekking den beste metoden.

Siste tips er at du trekker roasted barley og black malt i 15-10 minutter på 68 grader istedet for å meske det sammen med resten av malten.

God brygging  :)

Kan godt være dette er fyfy, men jeg tilsatte ca 8 DL Zoega filterkaffe (litt kraftig blandet) på 1min i min forrige Porter (20L batch). Resultatet ble overraskende bra, ikke noe tegn til harskhet/bitterhet. Bra skum ble det òg!
 
Hørte på en episode av The Sunday Session at et bryggeri tilsatte kaffe i mesken.
Mener det var DuClaw.
 
Jeg har forsøkt espressoshots rett inn i gjæringskaret, med godt resultat. Har også forsøkt espresso rett nedi flaskene, som ga god smak, men noe ujevnt resultat.

Har hørt at tilsetting bør skje så sent som mulig, men usikker på validiteten i dette ryktet. Skal brygge en kaffeipa idag, prøver espresso igjen og er spent på resultatet.
 
Tilbake
Topp