Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Ser jeg ikke bidro med noe nytt, beklager det,
men fikk ihvertfall vist noen eksemplariske bilder
 
Etter stort hell med kokende vann i mange Nøgne Ø flasker, hadde jeg ikke mye hell med den metoden i går  :eek:
Virka som om det på de 4 flaskene jeg tok å flikka etikettene av på så var det på en måte for lite lim og for tørt, så det funka dårlig, ble revne etiketter på 2, og tok sinnsykt lang tid og forsiktig rive av på to....
Så da endte de opp bløtlagt og skura for å få bort resten.
Jaja, gikk nå strålende på Haandbryggeriet og Ægir sine flasker som ble tatt i samme slengen :p
 
Har vel vasket 200 flasker den siste måneden. Stapper ovnen full av flasker. 100 grader. Ca 15 min. Prøver å rive av etiketten. Kommer den med en gang, er det jo greit. Lugger den er det bare å la den ligge i ovnen lenger. Lim rester fjernes med avfetting til bil. Men som nevnt tidligere, alt av fettfjerner vil jo funke.
Går ca 2-3 minutt pr flaske.
 
Jeg lar mine nøgne ø-flasker ligge i varmt vann en times tid, så bruker jeg en sløv kniv til å dra av papiret. Etter det bruker jeg en sitrusolje (bilpleieprodukt for å fjerne lim og tjære/asfalt) som gjør susen på limet. Går ikke så mye mer enn 2-3 min effektiv arbeid pr flaske, men synes det er noe herk sammenliknet med f.eks mikeller-flaskene som er som en drøm!
 
fthing skrev:
Jeg lar mine nøgne ø-flasker ligge i varmt vann en times tid, så bruker jeg en sløv kniv til å dra av papiret. Etter det bruker jeg en sitrusolje (bilpleieprodukt for å fjerne lim og tjære/asfalt) som gjør susen på limet. Går ikke så mye mer enn 2-3 min effektiv arbeid pr flaske, men synes det er noe herk sammenliknet med f.eks mikeller-flaskene som er som en drøm!

+Zalo, formoder jeg...
 
Joda, det stemmer. Har i litt oppvaskmiddel. Vet ikke hvor stor innvirkning det har på etikettene, men har det i vannet for vaskingens skyld. :) produktet jeg bruker til å fjerne limet mef heter forresten "valet pro -citrus tar and glue remover"
 
Hvor kjøper du det? Synes det til tider kan være drøyt å stå i stanken av tennveske. Zalo, brukes til å vaske flaskene på utsiden til slutt, vel
 
jeg kjøpte det på shinerama.co.uk, fra den tiden hvor jeg var opptatt av bilpleieprodukter. Jeg kjøpte denne opprinnelig for å fjerne noe lim på dashboardet i bilen og ville ikke bruke noe som luktet sterkt av kjemilkalier og sprit.
Men det fungerer nok like bra med whitesprit for å fjerne limet, men citrusolje gir en behagelig lukt av sitrus mens man holder på. :)
 
Jeg skjønner ikke hvorfor dere bruker løsemidler av diverse slag når billigste matolje lett gjør jobben med å fjerne limet.
 
Rett og slett uvitenhet tror jeg, hvertfall fra min side. :) visste ikke at det fungerte med matolje. Skal teste dette neste runde.
 
Fjerna nettopp en etikette selv nå
Fylte bare flaska med kokende vann og dro hele etiketten helt av med limrester og alt
Var ikke nødvendig å fjerne noe lim med verken det ene eller andre

9asy5ege.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker nå en metode mange her inne har tipset om. (etter å ha testet de fleste varianter)
1) Fyller flaskene med kokende vann, lar stå i ca 1 minutt.
2) Limet blir da flytende og  etiketten løsner lett.
3)  Evt limrester fjernes med en klut med matolje. (mens flaska fortsatt er varm)

Dette går veldig raskt og fungerer på 3 av 4 flasker, også de fleste nøgne ø.
De flaskene som ikke samarbeider med denne metoden kaster jeg.
 
Jeg har startet å samle opp små flasker type lervig/flying dog. Flying dog er helt grusomme, sterkt lim og papiretikett  :rasende: Flaskene fra lervig er bare helt fantastiske å rense  ;D Legg de i vann og etiketten kommer rett av. Hadde jo vært flott om nøgne ø kunne tatt noe lærdom av dette og forandre limtypen til noe mer vannbasert noe  ;)

Nøgne ø sier følgende om sine etiketter:

Vi pasteuriserer ikke ølet vårt og det er dermed kaldt, som igjen gir kondens på flaskene. Etikettene våre er selvklebende, og de fester ikke på våte flasker!
 
kintii skrev:
Nøgne ø sier følgende om sine etiketter:

Vi pasteuriserer ikke ølet vårt og det er dermed kaldt, som igjen gir kondens på flaskene. Etikettene våre er selvklebende, og de fester ikke på våte flasker!

;D De upastauriserte, iskalde flaskene som er fulle av kondens på tappelinjen til Lervig går gjennom en vanndusj rett før de går inn i etiketteringsmaskinen, som benytter vannbasert lim.

Men det er nok andre gode grunner til å bruke selvklebende etiketter :)
 
js skrev:
Jeg bruker nå en metode mange her inne har tipset om. (etter å ha testet de fleste varianter)
1) Fyller flaskene med kokende vann, lar stå i ca 1 minutt.
2) Limet blir da flytende og  etiketten løsner lett.
3)  Evt limrester fjernes med en klut med matolje. (mens flaska fortsatt er varm)

Dette går veldig raskt og fungerer på 3 av 4 flasker, også de fleste nøgne ø.
De flaskene som ikke samarbeider med denne metoden kaster jeg.

Funker utmerket! :jaha:
 
Jeg skraper flaskene fra Ø med en tappet kniv, så sprayer jeg med citrus rens, flaskene skinner og jobben tar 2. min pr. flaske
 
Fjernet noen etiketter fra noen flasker igår. Innimellom flaskene var det en Nøgne Ø Tiger Tripel, den var super å ha med å gjøre, etiketten løsnet mer eller mindre av seg selv, og nesten ikke no lim igjenn. Virket som det var en annen type papir en andre flasker fra Nøgne Ø.

Samme var med en flaske med Page 24, la den i vannbad, etiketten på den løsnet og fløt opp helt av seg selv.
 
Tilbake
Topp