Hvordan korte ned bryggedagene?

Hvor kan jeg bruke mindre tid på bryggedagen uten at det går veldig ut over kvaliteten på ølet? En forutsigbar nedgang på effektivitet går greit da jeg kan kompensere med mer malt, til en viss grad. Brygger på en Grainfather.

Mesking: 60 min.
Utmesk: 10 min + tiden det tar å øke temperaturen, vanligvis 10 min.
Skylling: ca 30 min, iløpet av denne tiden varmes vørteren opp til kok.
110 min/1 time 50 min før kok.

Kok: 60 min, 90 med pilsmalt.
170 min/2 timer 50 min - 200 min/3 timer 20 min.

Kjølingen med motstrømskjøler tar den tiden det tar. Tror det er 25-30 min.

Vasker maskin og kjøler godt etter vasking med egnet vaskemiddel. Siden jeg bruker motstrømskjøler og pumpe anser jeg dette som nødvendig.
 
Hvor kan jeg bruke mindre tid på bryggedagen uten at det går veldig ut over kvaliteten på ølet? En forutsigbar nedgang på effektivitet går greit da jeg kan kompensere med mer malt, til en viss grad. Brygger på en Grainfather.

Mesking: 60 min.
Utmesk: 10 min + tiden det tar å øke temperaturen, vanligvis 10 min.
Skylling: ca 30 min, iløpet av denne tiden varmes vørteren opp til kok.
110 min/1 time 50 min før kok.

Kok: 60 min, 90 med pilsmalt.
170 min/2 timer 50 min - 200 min/3 timer 20 min.

Kjølingen med motstrømskjøler tar den tiden det tar. Tror det er 25-30 min.

Vasker maskin og kjøler godt etter vasking med egnet vaskemiddel. Siden jeg bruker motstrømskjøler og pumpe anser jeg dette som nødvendig.
Jeg har begynt å fylle grynfaren med varmtvann. Det korter ned tida før innmesk en del.
 
Få isolasjonskappe på grainfather. Det korter tiden for hver tempratur heving.

Jeg skyller motsteømskjøleren "begge veier" etter bruk, men bruker vanligvis ikke vaskemidler hverken på kjøler eller kokemaskin. Jeg kjører den med kokende vørt 5 minutter før slutt på koken. Det pleier å holde.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt spørsmålet. Er det ikke fint å være i bryggeriet?[emoji854] En gang spurte jeg hvorfor folk kvernet maltet selv. Det ærligste svaret var "for da får jeg være lenger i bryggeriet"[emoji847]

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvor kan jeg bruke mindre tid på bryggedagen uten at det går veldig ut over kvaliteten på ølet? En forutsigbar nedgang på effektivitet går greit da jeg kan kompensere med mer malt, til en viss grad. Brygger på en Grainfather.

Mesking: 60 min.
Utmesk: 10 min + tiden det tar å øke temperaturen, vanligvis 10 min.
Skylling: ca 30 min, iløpet av denne tiden varmes vørteren opp til kok.
110 min/1 time 50 min før kok.

Kok: 60 min, 90 med pilsmalt.
170 min/2 timer 50 min - 200 min/3 timer 20 min.

Kjølingen med motstrømskjøler tar den tiden det tar. Tror det er 25-30 min.

Vasker maskin og kjøler godt etter vasking med egnet vaskemiddel. Siden jeg bruker motstrømskjøler og pumpe anser jeg dette som nødvendig.

En veldig effektiv måte å kutte tid på, er å kjøre "Short and Shoddy" ("Kort og rufsete"), en "kutt de hjørnene som kan kuttes"-metode som er utprøvd av Marshall Schott, grunnleggeren av Brülosophy-rørsla. Jeg testa det ut på en serie brygg, og det funker helt utmerket; jeg er ikke i stand til å se at du taper noe som helst i kvalitet. Siden det innebærer å kjøre no sparge, mister du en del i effektivitet (Jeg fikk en meskeeffektivitet på stort sett 72-73%.)

Schott klarer visst å komme ned på to timer. Det greidde ikke jeg, men tre timer bør gå greit.

Vi har en tråd på dette: Short and shoddy
 
Du kan også prøve råøl, så lenge vørteren din er rundt 70 grader i mer enn 20 minutter er den pasteurisert. Vil anbefale deg å teste 50% pale, 50% pils, 2 gram / liter Chinook i whirlpool ved 80C en halvtime. Kjør no-sparge så sparer du enda mer tid. S-04 er ei gjær som funker knall til dette formålet.
 
Da kan du vel bare la være å brygge? Poenget med en hobby er vel at man liker å holde på med den?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Nemlig!

Det var artig å teste ut Short and Shoddy, men jeg har gått tilbake til litt langsommere brygging, rett og slett fordi det blei for hektisk. Jeg liker å pusle i ro og fred med brygginga - og å ha tid til en kopp kaffe innimellom. Jeg har jo godt om tid, så det er ingen grunn for meg til å bruke så lite som mulig av den på brygging. Og så hører jeg på P2 mens jeg holder på, så jeg holder meg oppdatert, og får litt åndelig føde, også.
 
Samme her, koser meg i bryggeri-garasjen min med mange timer med radio, kaffe, ping-pong- flaske-bordet og hyggelig folk som kommer forbi, hilser, prata lit og håper på en gratis flaske øl. Men det er helt greit hvis folk ikke vil bruke like mye tid (eller ikke kan men egentlig så gjerne vil) og derfor leter etter andre løsninger. Alle skal få - respekt!
 
Da kan du vel bare la være å brygge? Poenget med en hobby er vel at man liker å holde på med den?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Vil brygge, men prøver som sagt å korte ned tiden det tar å lage vørter med malt. Vil få ting gjort så effektivt som mulig.

No sparge? Mesker man med mer vann da?
 
Vil brygge, men prøver som sagt å korte ned tiden det tar å lage vørter med malt. Vil få ting gjort så effektivt som mulig.

No sparge? Mesker man med mer vann da?

Ja og nei; det bestemmer du i grunnen sjøl. Du kan meske med så mye eller lite vann du vil, men alt vannet må i før du tapper - for det som ligger i navnet, er at du ikke skyller. Så om du har 6 kilo malt, og totalt skal bruke 40 liter vann, så kan du godt meske ferdig med bare 18 liter, sånn at du har et 1:3-forhold mellom malt og meskevann, men så må du hive oppi de resterende 22 literne - som sjølsagt må være varma opp til passende temperatur - og blande godt før du tapper.

Et problem du kan få, er at dette krever en større kjele enn du trenger om du skyller. Men har du en stor nok kjele, er det jo både tids- og arbeidsbesparende. Og det gir vørter av absolutt høyeste kvalitet.
 
No sparge? Mesker man med mer vann da?
Litt ulike veier å gå, men poenget var uansett at ved å droppe skylling og evt også brygge mindre batcher, så sparer du tid, både skylletid og evt mindre kokevolum og oppkokstid.
Blir kanskje mindre batcher. Alt etter som...
 
På grainfather vinner du lite tid ved ikke å skylle. Dersom du varmer skyllevannet til 80ish grader skyller du mens det koker opp. Ekstra tidsforbruk for skylling er pluss/minus 0.

Ved ikke å skylle får du mindre vørt til fermentering. Følgelig får du mindre øl og må brygge oftere. Totalt sett mye mer tid.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvor mye synker effektiviteten ved no sparge? Noen som har tall?
I et større bryggeri jeg også pusler gikk vi fra 120 l/batch til 140-150 l/batch med samme OG og maltforbruk da vi begynte å skylle med kaldt vann. Altså ca 21% mer øl.


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
På grainfather vinner du lite tid ved ikke å skylle. Dersom du varmer skyllevannet til 80ish grader skyller du mens det koker opp. Ekstra tidsforbruk for skylling er pluss/minus 0.

Ved ikke å skylle får du mindre vørt til fermentering. Følgelig får du mindre øl og må brygge oftere. Totalt sett mye mer tid.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Fair nok. Tok ikkje GF med i beregningen.
Stemmer sikkert.
Men, om oftere og kortere er en løsning så...
 
Tilbake
Topp