TorfinnS
Norbrygg-medlem
Tror ikke det er havre i denne ølen.Øl med m
Øl med mye havre er mer utsatt for farge endring ifm oksidasjon....
Tror ikke det er havre i denne ølen.Øl med m
Øl med mye havre er mer utsatt for farge endring ifm oksidasjon....
Nei, ser at det kun er pilsner malt i oppskrifta. Tror ikke humlerike øl er mer utsatte, men effekten på smaksbildet er mer merkbar i en humle juice med en lettere maltbase enn i en malttung barleywine som tåler oksidasjon godt.Tror ikke det er havre i denne ølen.
Nei, ser at det kun er pilsner malt i oppskrifta. Tror ikke humlerike øl er mer utsatte, men effekten på smaksbildet er mer merkbar i en humle juice med en lettere maltbase enn i en malttung barleywine som tåler oksidasjon godt.
Ja var litt kjapp på labben; Humlerike øl innelder mye polyfenoler, som reagerer med oksygen i øllet og gjør at den gode neipasmaken forsvinner, men er usikker på om denne reaksjonen også gjør at neipaen blir mørkere. Lipider i øllet reagerer med oksygenet og er opphav til den berømte pappsmaken. Opprinnelsen til Ipaen var nettopp at mye humle ble tilsatt en alkoholsterk ale for å forhindre at øllet skulle bli til papp før det nådde IndiaEr vel slik at humlerike er meir utsatt for oxygen på grunn av humleoljen. Der av NEIPA er vanskelig å få god
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja var litt kjapp på labben; Humlerike øl innelder mye polyfenoler, som reagerer med oksygen i øllet og gjør at den gode neipasmaken forsvinner, men er usikker på om denne reaksjonen også gjør at neipaen blir mørkere. Lipider i øllet reagerer med oksygenet og er opphav til den berømte pappsmaken. Opprinnelsen til Ipaen var nettopp at mye humle ble tilsatt en alkoholsterk ale for å forhindre at øllet skulle bli til papp før det nådde India
Indirekte, ja. Man kjente ikke så mye til mikroorganismer på den tiden, men mye tyder på at man utviklet en mer humlet Pale Ale for eksport til India basert på erfaringene om at dette ølet overlevde sjøreisen bedre enn tradisjonell Pale Ale. Denne opprinnelige IPAen hadde nok ikke så mye sene humletilsetninger, slik vi ser i dagens IPA-trender, og alkoholinnholdet var heller ikke spesielt høyt.Korriger meg hvis jeg tar feil, men var ikke poenget med humlinga å hindre mikroorganismer i å vokse og ødelegge ølet?
Jo, men så er jo ikke oksygen en mikroorganisme.Korriger meg hvis jeg tar feil, men var ikke poenget med humlinga å hindre mikroorganismer i å vokse og ødelegge ølet?
Indirekte, ja. Man kjente ikke så mye til mikroorganismer på den tiden, men mye tyder på at man utviklet en mer humlet Pale Ale for eksport til India basert på erfaringene om at dette ølet overlevde sjøreisen bedre enn tradisjonell Pale Ale. Denne opprinnelige IPAen hadde nok ikke så mye sene humletilsetninger, slik vi ser i dagens IPA-trender, og alkoholinnholdet var heller ikke spesielt høyt.
Jo, men så er jo ikke oksygen en mikroorganisme.
Jeg mener å ha lestat ipaen ble brygget sterkere og vannet ut når den kom frem...Indirekte, ja. Man kjente ikke så mye til mikroorganismer på den tiden, men mye tyder på at man utviklet en mer humlet Pale Ale for eksport til India basert på erfaringene om at dette ølet overlevde sjøreisen bedre enn tradisjonell Pale Ale. Denne opprinnelige IPAen hadde nok ikke så mye sene humletilsetninger, slik vi ser i dagens IPA-trender, og alkoholinnholdet var heller ikke spesielt høyt.
Jeg mener å ha lestat ipaen ble brygget sterkere og vannet ut når den kom frem...
Når det gjelder konsekvens av oksidering, så vil oksidering i et øl med lett maltbase og lett humling medføre at ølet fort bli dårlig på smak, mens I en RIS vil oksderingen ikke ødelegge ølet (innenfor rimelighetens grenser) på samme måte, da oksidereing maillard/karamell smakene vil gi mer rom/rosinsmaker som oftest ikke oppfattes som usmaker.