En malingsblander som visper inn ogsygen i toppen må vel være minst like effektivt som å riste?
Takk for god info! Dette skal jeg ta med videre til neste bryggSå lenge du bruker tørrgjær, holder det antakelig å røre. Strø den jevnt utover, og la det stå i ro et kvarter. Så rører du for å få blandet ned gjæren. Men det skader nok ikke å riste, så jeg ville gjort det - hvis det ikke er noe som gjør det vanskelig.
Bruker du fersk gjær, må du riste. Om det greier seg, eller om du egentlig trenger å tilsette ren oksygen, avhenger mye av hva slags øl du brygger, tilstanden gjæren er i, samt mengden. Tar du den fra en starter der den har fått alt den ønsker av oksygen og næring, og har du så mye at du er sikker på at det ikke er snaut, så ville jeg ikke bekymret meg så lenge jeg ikke brygget noe sterkt; la oss si sterkere enn 5,5 - 6%. Og så lenge du ikke planlegger å gjære mot nedre temperaturgrense.
Du vil alltid få øl, uansett, med risting. Og om du passer temperaturen under gjæringen, så vil du til og med høyst sannsynlig få godt øl. Men det er større sannsynlighet for å få veldig godt øl om alle de faktorene som påvirker resultatet, er tatt skikkelig hensyn til - inkludert hensynet til "nok" oksygen.
OG ble litt høy. Havnet på 1,051. Målet var 1,049. Satser på at det er nært nok.
Var veldig mye grums i vørtetet som ses på bildet. Skal det være sånn, og hva er det?
Akkurat fått det over på gjæringskaret... men vil det ikke synke i løpet av gjæringen, og når jeg stikker om ved flasking blir liggende i det gamle gjæringskaret? Eller er det noe jeg kan gjøre nå??
Forøvrig har jeg erfart at selve bryggingen tar mye lengre tid enn hva man har planlagt! Heldigvis ferie enda
Det gjør alltid det i begynnelsen. Først når du har lært deg teknikkene og slikt så kan du begynne å planlegge det sivile liv på en bryggedag
Herlig med feedback på tråden når jeg leser av hydrometeret ville jeg påstått at den viser 1054, er det jeg som leser feil? Bare lurer så jeg evt må lese av på en annen måte når jeg bryggerOG ble litt høy. Havnet på 1,051. Målet var 1,049. Satser på at det er nært nok.
Var veldig mye grums i vørtetet som ses på bildet. Skal det være sånn, og hva er det?