Ikke ristet gjærkaret

En malingsblander som visper inn ogsygen i toppen må vel være minst like effektivt som å riste?
 
En malingsblander som visper inn ogsygen i toppen må vel være minst like effektivt som å riste?

Fryktelig effektivt. Jeg brukte det en stund. Men det er vrient å unngå at den visper borti veggene i gjæringsdunken, og riper den opp. Dermed har du bygget hus for infeksjoner. Så jeg fraråder det - hvis du da ikke veit at du har stålkontroll på bevegelsene til vispen.
 
Så lenge du bruker tørrgjær, holder det antakelig å røre. Strø den jevnt utover, og la det stå i ro et kvarter. Så rører du for å få blandet ned gjæren. Men det skader nok ikke å riste, så jeg ville gjort det - hvis det ikke er noe som gjør det vanskelig.

Bruker du fersk gjær, må du riste. Om det greier seg, eller om du egentlig trenger å tilsette ren oksygen, avhenger mye av hva slags øl du brygger, tilstanden gjæren er i, samt mengden. Tar du den fra en starter der den har fått alt den ønsker av oksygen og næring, og har du så mye at du er sikker på at det ikke er snaut, så ville jeg ikke bekymret meg så lenge jeg ikke brygget noe sterkt; la oss si sterkere enn 5,5 - 6%. Og så lenge du ikke planlegger å gjære mot nedre temperaturgrense.

Du vil alltid få øl, uansett, med risting. Og om du passer temperaturen under gjæringen, så vil du til og med høyst sannsynlig få godt øl. Men det er større sannsynlighet for å få veldig godt øl om alle de faktorene som påvirker resultatet, er tatt skikkelig hensyn til - inkludert hensynet til "nok" oksygen.
Takk for god info! Dette skal jeg ta med videre til neste brygg:)
 
Da har jeg flasket ølet 3 dager før tiden. FG ble 1,011 noe den har vært de siste dagene. I følge oppskrifta skulle jeg havne på 08-10

Ble bare 18 liter av den pakken som skulle bli 25. Mulig jeg bommet litt på antall liter i skyllinga, men ølet smaker bra og satser på at det blir godt øl til slutt.
 

Vedlegg

  • IMG_0303.JPG
    IMG_0303.JPG
    205,9 KB · Sett: 60
  • IMG_0304.JPG
    IMG_0304.JPG
    81,9 KB · Sett: 63
  • IMG_0306.JPG
    IMG_0306.JPG
    133,3 KB · Sett: 59
  • IMG_0305.JPG
    IMG_0305.JPG
    172,5 KB · Sett: 58
18 liter på flaske er da ikke så galt første gang. Volum som oppgis i oppskrifter er ofte volum i kjele etter koking, eller volum i gjæringsdunk. Det forsvinner fort noen liter fra kjele til dunk, og fra dunk til flaske!
 
Da har ølet endelig kommet seg dit det skal, i munnen min! Og det smakte over all forventning. Litt rundere i smak og nok litt høyere alkohol prosent enn orginalen, men jeg mener min smaker bedre. Mulig jeg ikke er helt objektiv da

Har i kveld begynt på mitt andre brygg. Tre gamle damer fra Austmann. Vørtet driver å koker nå. Mulig jeg bommet med meskingen. I oppskriften sto det at man skulle meske med 25 liter, og kun bruke 8 liter til skylling. Min grainfather sa 16 liter til mesk, og 17 liter til skylling(etter å ga lagt inn oppskrifta i appen). Jeg valgte å følge oppskrifta fra "brygg selv". Dette medførte til at skylle prosessen tok lang tid, sikkert nærmere 2 timer. Gikk veldig lang tid før vørten rant gjennom mesken, det var nærmet tett. Måtte "grave" litt med meskespade for å få det til å renne gjennom... mens skyllingen pågikk hadde vørten i kjelen 98 grader.

tror dere at tidsbruken på skyllingen har noe å si?

Skyllevannet skulle være 79 grader. Hvor nøyaktig må dette være? I og med at mesken var så tett ble nok temperaturen senket betraktelig på vei gjennom mesken. I tillegg viste det seg etterhvert at den digitale temperaturmåleren i vannkokeren viste noen grader for lavt...

I og med at vørten ble liggende på 98 grader nesten 2 timer. Bør jeg da korte ned på kokingen?
 

Vedlegg

  • IMG_1399.JPG
    IMG_1399.JPG
    106,8 KB · Sett: 54
OG ble litt høy. Havnet på 1,051. Målet var 1,049. Satser på at det er nært nok.

Var veldig mye grums i vørtetet som ses på bildet. Skal det være sånn, og hva er det?
 

Vedlegg

  • IMG_1403.JPG
    IMG_1403.JPG
    132,4 KB · Sett: 66
  • IMG_1402.JPG
    IMG_1402.JPG
    105,1 KB · Sett: 66
OG ble litt høy. Havnet på 1,051. Målet var 1,049. Satser på at det er nært nok.

Var veldig mye grums i vørtetet som ses på bildet. Skal det være sånn, og hva er det?

Ser ut som flokkulerte proteiner. Ser veldig fint ut, godt jobbet.

Hvis du lar det stå litt (rimelig sent på kvelden men..) Så får du det ikke over på gjæringskar.
 
Akkurat fått det over på gjæringskaret... men vil det ikke synke i løpet av gjæringen, og når jeg stikker om ved flasking blir liggende i det gamle gjæringskaret? Eller er det noe jeg kan gjøre nå??
 
Akkurat fått det over på gjæringskaret... men vil det ikke synke i løpet av gjæringen, og når jeg stikker om ved flasking blir liggende i det gamle gjæringskaret? Eller er det noe jeg kan gjøre nå??

Joda det vil det, bare gjør som du har planlagt.
 
Forøvrig har jeg erfart at selve bryggingen tar mye lengre tid enn hva man har planlagt! Heldigvis ferie enda
 
OG ble litt høy. Havnet på 1,051. Målet var 1,049. Satser på at det er nært nok.

Var veldig mye grums i vørtetet som ses på bildet. Skal det være sånn, og hva er det?
Herlig med feedback på tråden :D når jeg leser av hydrometeret ville jeg påstått at den viser 1054, er det jeg som leser feil? Bare lurer så jeg evt må lese av på en annen måte når jeg brygger:)
 
Da har jeg prøve smakt på batch#2, tre gamle damer, som har stått på flaske i romtemperatur i to uker. Det er en belgisk IPA.

brukte for det meste helt nye flasker, men brukte ca 10 av de gamle flaskene fra siste batch. Disse flaskene ble skylt godt i varmt vann, en runde i oppvaskmaskin, og til sist skylt i starsan før flasking.

Etter å ha smakt på ølet som ble flasket i de "gamle" flaskene synes jeg det var en litt søtlig rar smak i ølet. Smakte helt Ok, men synes også at den var rimelig tam(lite kullsyre). Derfor smakte jeg på ølet flasket ingen av de nye flaskene. Der var smaken mye friskere, og søt smaken var mye mindre framtredende. I tillegg var det mye mer kullsyre.

Derfor tenker jeg at kanskje flaskene ikke var helt rene og har gitt usmak i ølet. I og med jeg her helt fersk i gamet lurer jeg på hvordan infisert øl kan smake? Og hva vil konsekvensen av å flaske på urene flasker bli?
 
Flasker i oppvaskmaskinen er effektivt for å få en gullende ren utside, men det hjelper lite for innsiden. Flaskene bør bløtlegges i et egnet vaskemiddel og gås over med flaskekost, før de skylles. Så desinfisering med starsan før fylling med øl.

Jeg har ikke hatt infeksjoner selv enda, men en sur smak er en gjenganger ved infeksjon. En annen ting er veldig mye kullsyre, og potensielt flaskebomber, med mindre infeksjonen har fått ridd fra seg i gjæringskaret. Lite kullsyre og søtsmak er så vidt jeg vet ikke et tegn på infeksjon, men det høres heller ut som at noen av flaskene dine ikke er ferdig karbonerte enda, altså at sukkertilsetningen du tilsatte ved flasking ikke er helt utgjæret. La flaskene stå i romtemperatur en stund til, så tipper jeg problemet er løst.
 
Tror også at ølet ikke er ferdig karbonert på de flaskene. Hadde det samme på en hel batch. Satte de varmt igjenn og snudde de på hodet og tilbake en gang hver dag noen dager. Lot de stå 14 nye dager. Ble et helt annet øl. Hvorfor det ble slik bare på de flaskene som var gamle til deg har jeg ikke svar på.
Jeg bruker å montere en flaskekost på skrumaskinen. Det hjelper på tempoet.
 
Et alternativ til å bruke oksygen, malingsvisp og annet er å la en del av bunnfallet bli med over i gjæringskaret. Så sier i alle fall så vidt jeg vet de lærde. Det legger seg fint på bunnen så ølet blir helt klart når det tappes.

Anekdotisk, men jeg har i alle fall fått lagerøl ned dit de skal helt uten risting eller O2. Vanligvis bruker jeg O2 bare for å si det, men den gangen var regulatoren min kaputt. Fint gikk det i alle fall. Fikk 1.010 FG med WLP-833 (hadde laget starter)
 
Tilbake
Topp