Infeksjon- hva er vanligste feilkilder?

Hei,

Ser ut som jeg har gått på en ny infeksjon smell. Dette er veldig ergerlig og jeg mistenker at jeg fremdeles ikke har funnet årsaken etter forsøk på å finne dette ut tidligere.

Infeksjonen dukker ikke opp i gjæringskaret, men etter flasking. Det betyr at den ikke er av den verste sort, men likevel veldig uønsket da holdbarheten til ølet blir kraftig forringet.

Lister opp noen mulige feilkilder og ber om inspill på hva dere mener kan være hovedårsaken:

1) Flaskefyller. Denne er ikke lett å vaske men jeg skyller denne godt i vann hver gang og før hver flasking lar jeg hele ligge en liten stund i starsan.
2) Tappekran. Demonteres ikke. Har gjort dette en gang og da slo den lekk så det har jeg sluttet med. Skyller så godt jeg kan, og går rett i oppvaskmaskin samme dag som tapping. Ved desinfisering av gjæringskar lar det stå å renne ut starsan av den noen minutter før jeg tømmer resten ut av gjæringskaret.
3) Gjæringskar. Tar bort de verste flekkene med en egen svamp før hele karet går i oppvaskmaskinen. Desinfiseres i 10 minutter med 5 liter starsan som ristes rundt flere ganger før jeg tapper ut. Har ikke tatt ut gummi-pakningen i lokket i det siste, er det en mulig feilkilde?
4) Rehydrering av gjær: Her har jeg brukt metoden der jeg koker litt vann i vannkokeren og tilsetter vann fra springen for å nå ønsket temperatur. Desinfiserer saks i starsan og alufolie som legges oppå. rører ikke, bare "svirvler" det rundt i glasset til det blander seg. Har ikke konsekvent brukt eget glass for dette, mistenker at syltetøy glass/andre glass fra oppvaskinen ikke er helt rene fra tidligere bruk?
5) Vann fra springen: jeg brygger stort sett partial-boil. Mao kan det tilsettes så mye som 10-15 liter springvann i batchen min som da ikke er kokt. Kranen i huset er forholdsvis gammel, kan det være noe i den? Jeg pleier å kjøre varmt vann igjennom springen noen minutter først, men vet ikke om dette er godt nok.
6) Bananfluer: Vi har hatt noen bananfluer i huset for tiden men jeg har fulgt nøye med når jeg brygger og har hatt nesten lukket "kjede" hele veien. Eneste tiden noe er åpent er i overføringen fra gryte til gjæringskar. Har tidligere hatt en bananflue infeksjon og dette smaker helt ulikt, så tror ikke det er grunnen.
7) Sil: jeg siler vørter igjennom en stor sil i overføring til gjæringskar. Denne er vasket på forhånd i oppvaskmaskin og ligger dynket i starsan før bruk.
8). Flaskene. Flaskene er kun skylt godt med kaldt vann ift rengjøring. De flaskene som har rester av dritt blir kastet. Noen av flaskene er relativt gamle. Akkurat i denne batchen har jeg ikke oversikt om dette gjelder alle flaskene. Når jeg skal desinfisere så fyller jeg alle flaskene fulle av starsan, før jeg tømmer dette ut og henger på flasketre.
9) Koking av ekstrakt: Noe ekstrakt koker jeg og noe rører jeg bare ut ved flameout. Lar det stå litt så det blir pasteurisert. Er kanskje dette ikke godt nok?
 
Å, her syns jeg det var mange kilder til infeksjon. Tappestav, gjæringsfat, pakninger, vann fra springen, i det hele tatt. Jeg tenker at alt som skal berøre kald side skal være enten rengjort grundig og kokt i noen minutter (vann) eller grundig demontert og rengjort og så ligge i starsan i minst fem minutter. Å bruke ukokt vann fra springen og unnlate å demontere alt som kan demonteres ville ikke passert kvalitetskontroll hos oss. Selv ikke hos kreativ avdeling.
 
Jeg ville absolutt ikke brukt vann direkte fra springen.
Det er bakterier i vannet, ikke mye, men de begynner å formere seg når de får noe å spise.
Så kok og avkjøl springvannet, det ville jeg ha prøvd først.
 
Det aner meg at dette er en mulig feilkilde. Varmtvannsbereder er flunk ny, og bygget er fra 1990 tallet, kan jeg muligens koke opp varmt vann fra springen da?
 
Det aner meg at dette er en mulig feilkilde. Varmtvannsbereder er flunk ny, og bygget er fra 1990 tallet, kan jeg muligens koke opp varmt vann fra springen da?
Ja, det kan du. (Uten at vi tar diskusjonen om hvor heldig det er å bruke vann varmtvannstanken, det er ikke relevant for denne tråden)
Men det tar jo ikke så mye mer tid å koke opp vann fra kaldtvannet.
Bryggedagen tar jo sett i forhold mye lenger tid, selv med ekstrakt.
 
Jeg ville ikke ha gjort det, vann som har stått på varmtvannsbeholder en stund kan inneholde en del kobber.
Vet at noen gjør det, men jeg ville ha brukt kaldt vann.
 
Går det da ann å koke opp "kjølevannet" mitt dagen i forveien, og sette gryta ute (på denne årstiden) og bruke dette dagen derpå? Vil det være noen mulighet for inkfesjon av dette? så lenge gryta er helt tett. Brygger ekstrakt for jeg sliter med å sette av så mange timer per dag for tiden, så da må jeg eventuelt dele opp prosessen.
 
Går det da ann å koke opp "kjølevannet" mitt dagen i forveien, og sette gryta ute (på denne årstiden) og bruke dette dagen derpå? Vil det være noen mulighet for inkfesjon av dette? så lenge gryta er helt tett. Brygger ekstrakt for jeg sliter med å sette av så mange timer per dag for tiden, så da må jeg eventuelt dele opp prosessen.
Jeg ville ha gjort det sånn ja.
Da har du kokt, avkjølt vann.

Men jeg ville også sett på om renhold av tappekran og tappestav kunne forbedres.
Kan du plukke tappestaven fra hverandre?
Har du et bilde av tappestav og tappekran?
 
8). Flaskene. Flaskene er kun skylt godt med kaldt vann ift rengjøring. De flaskene som har rester av dritt blir kastet. Noen av flaskene er relativt gamle. Akkurat i denne batchen har jeg ikke oversikt om dette gjelder alle flaskene. Når jeg skal desinfisere så fyller jeg alle flaskene fulle av starsan, før jeg tømmer dette ut og henger på flasketre.
Jeg ville definitivt gitt alle flasker en real vask. Brukte selv å skylle de godt med varmt vann, og kanskje en liten gjennomgang med flaskekosten + starsan. Fungerte en god stund, men så begynte det jamt og trutt å bli flere og flere infisert flasker. Jeg begynte fast med kost og som oftest vaskemiddel, uten at det hjalp. Først da jeg begynte å steke flaskene så jeg faenskapet. I stekt tilstand kunne jeg se en matt hinne og/eller flekker på innsiden av flaskene. Til min skrekk kunne jeg på de fleste flaskene se "riper" i hinnen etter flaskekosten som hadde gjort en fåfengt forsøk i å få det bort. Løsning: De som var alt for skitne kastet jeg, resten fikk en real omgang med PBW og flaskekost. Problem borte. Forsøkte først en vask med vanlig oppvaksmiddel, men det hjalp kun på ca halvparten. Jeg ville kjøpt inn PBW (ja, det er litt dyrt med da er du sikker på at det blir rent i denne omgangen), et par av disse flaskekostene, montert den på en drill og vasket i vei. Disclaimer: ikke min patent, fikk ideen fra noen andre her. Det fungerer helt fantastisk godt.

Og nei, jeg har ikke brukt Belle saison :p
 
Skru av filteret på kranen og evt. bytt med et nytt. Det kan bli med mye rart i fra vannledninger og inn i armatur.

Ville ha tatt av tappekraner, flaskefyller og alt som berører kald side og skylt gjennnom grundig med en gang etter bruk, for så å legge det i pbw før legging i star san. Jeg skrur av alle løse smådeler i kontakt med vørter etter bruk og legger i pbw. Gjæringskar ville jeg og ha tatt en grundig vask med pbw eller lignende innimellom etter bruk.

Flasker ville jeg og ha brukt et sterkere middel på før bruk, spesielt om du har hatt infisert øl i de tidligere.
 
Helt topp. Gjerne utdyp og kjør på
Ok, litt klønete å svare ordentlig på mobil, men litt utdyping, ihvertfall.

Hvis ting ikke er reine kan de heller ikke bli sterilisert. Nå snakker vi vel strengt tatt ikke om sterilisering i denne sammenhengen, men du skjønner. Det betyr at alt må vaskes ordentlig.

Flasker må vaskes. Det kan gå bra å bare skylle ut av dem, men det kan også gå til h... Hvis det er en mikroskopisk flekk møkk hjelper det ikke at overflata av den møkka møter Star San. Når ølet står i ukevis i flaske kan den løse seg opp, og det inni har aldri sett Star San. Vask alle flaskene grundig, jeg ville brukt pbw iblant, og særlig etter en infeksjon, og så maskinoppvaskmiddel til vanlig. Etter vask lar vi dem stå i Star San i minst fem minutter. Gjerne mer. Hvis du fyller et vaska gjæringskar med starsanløsning og bruker det til å skylle flaskene i får du rensa det ganske godt også.

Flaskestav og kran må være tomt for møkk. Sitter det litt humlerester eller noe i fjæra på staven eller i krana har du en potensiell bakteriebombe der. Demonter og vask. Bytt hvis du ikke får vaska ordentlig.

Som det har blitt sagt før, vann fra krana er ikke reint. Kok alt.

Og til rehydrering av gjær, glasset må vaskes grundig og renses i Star San.

Egentlig er vel kortversjonen at alt må være gullende reint, og så renses i Star San. Alt. Hvis det ikke er kokt. I noen minutter.
 
Når jeg reingjør flasker jeg kjøper fra butikken, lar jeg dem stå i et bad med makinoppvaskmiddel (mye billigere enn PBW) i ei diger balje over natta. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste før jeg skyller dem. De blir reine.

Så om du har mange tvilsomme flasker - inspiser dem i sollys, og la lyset falle inn i ulike vinkler - så gi alle denne behandlinga. Kollektiv avstraffelse, men det funker.
 
Jeg ville ikke ha gjort det, vann som har stått på varmtvannsbeholder en stund kan inneholde en del kobber.
Vet at noen gjør det, men jeg ville ha brukt kaldt vann.
Det skal litt til altså... Jeg bruker både kaldt og varmt vann fra springen. Har aldri fått infeksjon. Om det skulle komme 1-2 ecoli bakterier i bøtta til slutt så vil ikke det ødelegge ølet. Stiller meg tvilende til om det er en eventuell kilde.

Kobber i ølet er ikke noe stort problem visstnok da gjæren nytter seg av det og det binder seg til ting og tang. Bruker jo uansett en kobberkjøler som blir kokt i 15 minutter i en relativt sur løsning, og kjøleren har en relativ stor overflate... Artig og se hvor blank og fin kjøleren blir når den løftes ut etter en kjøling ;).

Bruker du tørrgjær? Pitcher du nok og helsemessig god gjær? Den beste beskyttelse mot infeksjon er en gjæring som kommer raskt i gang og avsluttes fort. Da blir den beste maten spist opp og vekst for noen få villgjær og bakterie celler blir adskillig dårligere.
 
Sist redigert:
Om det ikke er mange basseluskene fra springvann så kommer de i tillegg til de andre du får med.
Hvis det er noen der da.
Tenk heller slik at det er summen som gjelder og at noe kan komme med fra alle kildene du nevner.
Så minimer så godt du kan over hele linja.
At noen (ennå:)) ikke har fått infeksjon ville jeg ikke vektlagt så mye. Kanskje er lufta mindre forurenset med støv der de brygger. Aldri godt å vite hva som gjør utslaget. Og om ølet er godt etter to år kan det være dårlig etter tre.
En runde med klorin kan også være til hjelp.
 
Jeg demonteter ALT etter hvert brygg og lar det ligge i klorvann. Skyller med kaldt vann og gir en dæsj starsann. Før brygging gjør jeg det samme. Tar litt tid, men greit å være sikker (lenge siden jeg har hatt noe infeksjon no (men kommer vel..)). Alle flasker ligger et døgn i klorvann.

Kanskje overkill, men infeksjon et no jævla dritt.
 
Tilbake
Topp