Info\erfaringer rundt BB60 ?

Søkt litt rundt emnet, men finner lite matnyttig. Ser i annonsen på olbrygging at "bruker tradisjonell bryggemetode". Betyr dette at man slipper å sirkulere? Eller må man til med samme suppedassen som jeg nruker med BB30? Jeg har riktignok fått min BB30 til å funke med PID osv.. Men om man må gjøre det samme med BB60 så tror jeg jaggu jeg skal spare til en Speidel50ltr. Har sett denne i aksjon, å jøss for et apparat! Eneste bekymring med den er sikringene..:p
 
Bruker BB60 som er mitt første "bryggeri".  Har sett Speidel i aksjon som selvfølgelig er enklere siden en slipper å tappe frem og tilbake.Også fin til flertrinns mesking som går automatisk. BB60 blir litt mere(helt) manuell. Fordelen med BB60 vs BB30 blir vel størrelsen og den dobble veggen som gjør at en har veldig god kontroll på temperaturen under mesking. Holder stabil og fin temp. Funker veldig greit hvis en  har en stor gryte med kran til skyllevannet som står i rett høyde slik at en kan tappe rett i BB60 (mesken) og så rett i et gjæringskar.  Har brygget noen ganger med BB60, men er fersk i gamet så er morro å høre andres erfaringer/metoder.
 
Tydligvis ikke mange som har denne.. Skal se an mulighetene for salg av kjøretøy, så kan det jo hende at det kommer en til gards! Syns fremdeles Speidel blir litt overkill for meg enda..
 
Jo det er en Te varmer men den fungerer og godt øl blir det   :).

Vi bruker BB60 og jeg er veldig fornøyd med den, mye lettere å holde stabil varme under meskingen en ved BB30 (synes jeg). Fordelen er at du får ut 50 liter med vørtel  :).
Men når jeg blir voksen skal jeg ha meg en Speidel... ;D

Edit: Eneste med BB60 er den halvmånen i bånn som brenner seg fast.
Veldig vanskelig å fjerne enn med BB30 som hadde samme problemet kun med de 2-3 første bryggene.
 

Vedlegg

  • IMG_1458.jpg
    IMG_1458.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.464
Vi har samme problemet som RuneAsb. Hver gang det brukes karamellmalt eller brent malt så svir det seg noe helt vanvittig i bunnen under koking.
Det er viktig å pusse godt av bunnen med en fin svamp etter mesking.

Ellers holder den ekstremt godt på varmen uten hjelp, og termostaten er grei nok med tanke på temperatur. Brukte eget termometer de første 20-30 bryggene for å finstille, men nå bruker vi bare termostaten.
 
Har brygget 5-6 ganger med Beer Breew60 og er godt fornøyd med resultatet. For å unngå fastbrenning i bunn, slå av det ene elementet under koking.
Skal prøve å gi en kort beskrivelse hvordan den brukes.

Sett i silbunnen. Fyll på 40 liter vann. Slå på begge elementene. Sett termostaten på 75c. Ved oppnådd temperatur, fyll opp med tilmålt malt. Sett termostaten på 67c.
Slå av ene elementet. Ha på lokket og la den stå sånn i 1.5 time. Varm opp 5 liter vann til 80c i en kasseroll. Slå av det siste elementet. Tapp 5 liter vørter i et gjæringskar.
Fyll etter kokekaret med 5 liter 80c vann. Gjør dette tilsammen 5 ganger over 1.5 time. Tapp ned tilslutt all vørter i flere gjæringskar.
Fjern så all mesken og silbunnen fra kokekaret. Vask kokekaret. Hell all vørteren i kokekaret. Slå på begge elementene. Sett termostaten på 101c. Slå av det ene elementet når det begynner å koke. Sett til humle som anvist. Lå vørteren koke i 1.5 time. Resirkuler litt kokende vørter igjennom tappekranen for å desinfisere denne.
Ha kjøleren i kokekaret de siste 5 min av kokingen for desinfeksjon. Slå av det siste elementet. Kjøl ned. Etter kjøling, tapp vørteren på gjæringskar, tilsett gjær, sett på lokk og vannlås.
Dette vil gi ca 45-50 liter ferdig øl.
 
Dette skulle funke. Jeg har ikke på noen av elementene under mesking, holder tempen fint i 90min. Bare på med lokk. Har som regel brukt begge elementene under koking siden jeg føler at det ikke koker skikkelig med et element når en koker full gryte. Varmer opp 2,5l vann pr. Kg malt til 76 grader ca. Regner at malten "stjeler" en god liter pr.kg og varmer skyllevann nok til ferdig antall liter vørter til kok.  Bruker stor gryte med kran til å varme skyllevann, og tapper seint i samme tempo som jeg tapper vørter fra BB60 til gjæringskar.
 
Vi er en gjeng som har brygget noen runder på BB60. Det er vår andre kjele, siden første utgaven begynte å lekke i bunnen etter to brygg! Heldigvis er det ikke noen å si på servicen hos Per Inge, så vi fikk en ny rimelig kjapt. Denne er tett, men til gjengjeld er termostaten gåen, men vi har fått ny der også, så snart er jo alt på stell og bare vakkert, håper vi.....
Ikke all verden til byggekvalitet på BB60 med andre ord. Men vi syns den funker bra, holder bra på varmen under mesk, og har få problemer med fastbrenning selv om vi kjører med begge elementene under kok.

Men det var interessent å lese om deg som tilstatte bare 5 liter skyllevann i slengen over 1,5 t. Hva slags utbytte får du? Vi har bare skylt forløpende hittil, begynner med å tappe over i plastbøtter og dytter etter med varmt vann fra en BB30 vi har stående ved siden av. Dette funker også, men syns vi har litt for lavt utbytte, en 60-65%. Det kan jo være flere årsaker til det naturligvis, lurer f.eks. om vi skulle ha justert litt på maltkverna vår.

Fint å få høre om andre erfaringer også!
 
har brygget ca 10 brygg på bb60
For å finne ut hvor mye vann du trenger til skylling bruker jeg programmet
http://www.brewmate.net/downloads Jeg har en bb30 også så jeg bruker begge .Til et normalt brygg på 50 liter
starter jeg med 40liter vann til ca 15-16l malt
og da sier programet at jeg skyller med ca 37liter på 86grader så da fyller jeg opp bb30 pluss en kasserolle med 7liter
og skyllerut i tre dunker a 20liter  i 90min.
utbytte ligger på  ca 76% til  80%
Jeg har også brukt begge og mesket(18,8kg malt)i BB60 og kokt i både bb30 og bb60
og endt ut med 75liter med og på 1056
Til rengjøring BB60 litt vann og  Kaustikksoda natten over og så vaske med vanlig kost
 
Tilbake
Topp