ingen reaksjon fra gjæringslås

Hei,

I går satte vi vårs andre brygg, Gyllen brun APA, OG1042,  første med våt gjær.  En WLP001

Laget en startet som stod i 12 timer og pluppet...

Gjær ble tilsatt på 24,5 grader  som er en halv grad høyere en anbefalt max temp...

Den har nå stått i 7 timer i et rom på 21 grader, og ikke et plopp å spore i gjærlås, Har vi drept gjæren ?

Kan eg forvente at den tar seg opp, eller må det drastiske tiltak til ? Ny gjær

Forvirra brygger...

Ett spørsmål er temperaturforskjell mellom starter og vørter. Gjæra skal ikke ha sjokk. Ellers trenger man ikke engang is i magen etter bare 7 timer, det er ikke utypisk.

Jeg tror ingen av mine øl har starta å gjære på under 7 timer. Så ingen grunn til å være stressa (enda).

da er eg offesielt stressa, 20 timer og enda ikke respons i gjærlås. Vannlås har beveget seg 1 cm...

Tips om hva jeg bør foreta meg mottas med takk...

Ingenting..........

Så lenge vannet i gjærlåsen har hevet seg så er det liv og bøtten er tett...
Selv så har jeg latt lokket ligge løst på karet de første 3-4 dagene...

Men, du kan jo se oppi om det er skum på vørteren..... Da er det garantert liv.

Var og sjekket nå, masse skum, en halvdel var hvit en halvdel var mørk. Begynne å lure på om de gjæringsfatene vi kjøpte lekker

Vedlegg

• IMG_0561.jpg
    IMG_0561.jpg
    1,7 MB · Sett: 516
  • IMG_0563.jpg
    IMG_0563.jpg
    2 MB · Sett: 511
Bernts skrev:

Dette er en sannhet med modifikasjoner.(at bøtten er tett) I mange tilfeller så skal det et vist minimum av trykk til for at CO₂ lekket ut via lokket. Da vil man oppleve AKKURAT det.. At nivået i vannlåsen endres.. men ingen plupp...

Veldig enig i at "er det skum.. Så er det ofte liv"

Dettan går nok flottt skal du se. Som Maren Henriette Caroline Schønberg Erken skrev i sin store kokebok med tanke på vinlegging " Vent. og vær STERK" :yes:

kprimstad skrev:
Var og sjekket nå, masse skum, en halvdel var hvit en halvdel var mørk. Begynne å lure på om de gjæringsfatene vi kjøpte lekker
'

STOOOR sannsynlighet for det ja :yes:

Våre jelsafat på 220 liter hadde en stor ujevnhet i kanten som pakningen skal ligge mot, noe som medførte at de ikke kunne bli helt tette uten en smule modifikasjon

Pent bilde av gjærende vørter :skitbra:

By the way. Hva er deres erfaringer ved bruk av Jelsafat med tanke på rengjøring?

Dette er vårt andre brygg og det første på disse blå kannen, så ingen erfaring, men kraftvask og desinfisering skulle vel fiks biffen. Det første brygget satte vi på fat som fulgte med speidelen...

Fikk gjæringsproblemer der og. Den gikk som ei kule i 12 -15 timer så var det slutt, nå viser FG 1016, men siden det var vårs første brygg glemte vi å måle OG, så, vi aner ikke noen ting.....  For bare vente å se hvordan det smaker...

kprimstad skrev:
Dette er vårt andre brygg og det første på disse blå kannen, så ingen erfaring, men kraftvask og desinfisering skulle vel fiks biffen. Det første brygget satte vi på fat som fulgte med speidelen...

Fikk gjæringsproblemer der og. Den gikk som ei kule i 12 -15 timer så var det slutt, nå viser FG 1016, men siden det var vårs første brygg glemte vi å måle OG, så, vi aner ikke noen ting.....  For bare vente å se hvordan det smaker...

Tøft :skitbra: Utgjæret på 15 timer  :eek: Tipper NOE høy temp og middels OG. Blir Kanskje et litt fruktig øl. Men sikkert :godtoel:

Torga skrev:
Bernts skrev:

Dette er en sannhet med modifikasjoner.(at bøtten er tett) I mange tilfeller så skal det et vist minimum av trykk til for at CO₂ lekket ut via lokket. Da vil man oppleve AKKURAT det.. At nivået i vannlåsen endres.. men ingen plupp...

Veldig enig i at "er det skum.. Så er det ofte liv"

Dettan går nok flottt skal du se. Som Maren Henriette Caroline Schønberg Erken skrev i sin store kokebok med tanke på vinlegging " Vent. og vær STERK" :yes:

Ja dette er typisk når bøtten er IKKE tett, vannet i låsen løftes litt så lekker Co2 en ut lokket etc.

Men som de lerde her sier, det er liv, som jeg mener er hovedsaken.

For kjøpe noen nye gjærlåser og klargjør lokkene på noen andre nye kanner, og prøve og finne ut hvor det lekker...

Noen som har en teori hvorfor ene side er mørk og andre hvit i skummet, er dette normalt, som sakt vårs andre brygg og førse eg kikker oppe så beklager alle dumme spørsmål  ?

Tusen takk for all hjelp og alle innspill

Da var problemet løst, alle 3 fatene vi hadde kjøpt var ikke helt luft tette.....

Løsningen var en rørlegger tang og klemme sammen ringen som klemmes mellom fat og lokk.

Da pluppet den med 3 sec mellomrom med det samme...  :skitbra:

Vedlegg

• IMG_0568.JPG
    IMG_0568.JPG
    2,1 MB · Sett: 422
Tilbake
Topp