Isopropylalkohol (IPA) 70%

Hej

Har bestilt en sådanne flaske som jeg tænker at fragte med mig fra DK (Kan anvendes til at desinficere overflader, haner, koblinger, udstyr, glas, m.m.)

Dog ringer der en bjælle vedrørende de 70 % og indførsel til Norge. Mener at jeg et sted har læst at alt over X% er at betragte som fy fy at slæbe med sig.

Nogen der kan oplyse mig yderligere?

Christian
Øl Komplottet 
 
Isopropanol er nok i overkant brennbart (flammepunkt ca 12 grader) for at du skal kunne ta det med i fly, men i bil/buss/tog er det sikkert ikke noe problem.

70 % etanol er vel forresten øverste grense for hva man kan innføre?

Hva SAS tillater å ha med som henholdsvis innsjekket og håndbagasje: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Farlig-gods/?vst=true
(hva er egentlig "roboter som kan gjøres om til leker"?!?)
 
Gahr skrev:
60 % er sterkeste man har lov å innføre av alkohol.

Ja, det stemmer visst. Snodig at SAS tillater følgende som håndbagasje, men ikke sjekket inn: Alkoholholdig drikke i begrenset omfang, i originalemballasje, og som inneholder mer enn 24 volumprosent alkohol, men mindre enn 70 volumprosent alkohol.

Men det er selvfølgelig noe annet enn norske lover for innføring av varer. Alt over 60% går under Legemiddelloven, og besittelse/innføring/salg/mm kan dermed straffes likt som narkotikaforbrytelser.
 
"Alt over 60% går under Legemiddelloven, og besittelse/innføring/salg/mm kan dermed straffes likt som narkotikaforbrytelser". Akkurat det jeg mente at jeg havde læst/hørt – som om jeg gad at prøve at drikke dette stas :cheeky:

Nogen der ved om det går an at kører på rødt og så tulle det? Alternativt anbefale et andet produkt i Norge det går an at sprøjte/forstøve ret på?

Christian
Øl Komplottet
 
Steinarja skrev:
Hvist det er beregnet for dessinfisering vil jeg anbefale deg å prøve en "no rinse sanitizer" som f.eks. Starsan eller fosforsyre som også fås hos www.ptetit-agentur.no som sterkrens.

Grunnen er at sprit fordampet alt for fort. Det beste er skum som dekker flatene i 3-4 minutter.  :biersmile:
 
Tilbake
Topp